• ۱۴۰۳ شنبه ۲۸ مهر
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 5520 -
  • ۱۴۰۲ شنبه ۱۰ تير

منصور رشيدي در گفت‌وگو با «اعتماد»:

آدرس باشگاه را بلد نيستم اما اراذل تهران سر تمرين مي‌روند!

با اين مديريت، نكونام كه نه مورينيو هم بيايد موفق نمي‌شود!

روزبه دلاور

به گزارش «اعتماد» در اولين جلسه تمريني تيم فوتبال استقلال اتفاقاتي رخ داد كه به هيچ عنوان زيبنده يكي از تيم‌هاي پرطرفدار كشورمان نبود. درحالي كه عرف است در اولين جلسه تمريني از بازيكنان يا مربي جديد رونمايي شود يكي از اشرار سابقه‌دار شهر تهران در حمايت از مديران باشگاه استقلال هوادار اين تيم را به باد كتك گرفت! محل تمريني كه پر شده بود از بنرهاي حمايتي از مديرعامل! اين درحالي است كه قرار بود اين محل به يك جاي امن براي هواداران تبديل شود اما شرايطي رقم خورد كه متاسفانه شايد خيلي از هواداران حالاحالاها نخواهند به استاديوم بروند و از اين به بعد قيد حضور در تمرينات تيم مورد علاقه خودشان را بزنند. عجيب‌تر آنكه در روز معارفه نكونام در كمپ مرحوم حجازي خبري از بزرگان استقلال نبود، بزرگاني كه نبودن‌شان خيلي به چشم‌ آمد. در اين بين تنها اقدام مفيد مديران باشگاه استقلال صدور يك بيانيه بود. البته بيانيه‌اي عجيب كه در آن افرادي كه باعث بي‌نظمي در اولين جلسه تمرين‌ شده بودند را خارج از مجموعه دانسته و از هواداران مضروب دلجويي شده بود.

اما اتفاقات زشت روز پنجشنبه‌ بهانه‌اي شد تا با منصور رشيدي يكي از پيشكسوتان بزرگ باشگاه استقلال گفت‌وگويي كنيم. رشيدي كه به ‌شدت از اتفاقات پيش آمده در اولين جلسه تمريني آبي‌ها غمگين بود پاسخگوي سوالات خبرنگار اعتماد شد كه در ادامه ماحصل اين گپ و گفت را مي‌خوانيد.

   درباره اتفاقات پيش آمده در اولين جلسه تمريني پيش فصل استقلال چه نظري داريد؟
بله. در سايت‌ها خواندم كه يك مشت اراذل و اوباش آمده بودند و كتك‌كاري كردند حالا به چه دليل و مشكل چي بوده، اطلاعي ندارم. چيز ديگري هم بود؟
   يكي به عنوان ليدر باشگاه با هواداري كه عليه مدير باشگاه شعار مي‌داد درگير شد و هوادار را مورد ضرب و شتم قرار داد.
كتك زدند؟ واقعا متاسفم براي چنين باشگاهي كه در اول كارش با مربي جديد به اين صورت تمرين مي‌كنند. بايد فاتحه‌اش را خواند! نظم و انضباط كه نباشد و اعضاي تيم احساس امنيت نكند كه ديگر چه تمريني است؟ اين چه باشگاهي است؟ اين چه مديريتي است؟ كار مي‌خواهد به كجا كشيده شود؟ چند سال است كه وضعيت مديريت آن‌طور بود اما بعد از مدت‌ها اين تيم يك مربي مورد اطمينان همه را آورد و حالا هم كه اين‌طور شروع كردند و با اين وضعيت فكر نمي‌كنم عاقبت بخير شوند!
   اين فرد قبلا به تمرين استقلال آمده و حواشي زيادي براي اين تيم ايجاد كرده است.
بايد امنيت مربيان و بازيكنان و هواداران علاقه‌مند به اين تيم تامين شود. آغازش كه اين‌طور شده آخرش چه مي‌شود را خدا مي‌داند! اين كارها مورد تاييد هيچ‌كس نيست. فدراسيون و وزارت و باشگاه اين رفتار را محكوم كنند‌. اينكه با قمه بخواهند وارد شوند كه درست نيست و در هر قشر و صنفي اين حركات محكوم است.
   در دوراني كه شما فوتبال بازي مي‌كرديد هم افراد اينچنيني به استاديوم مي‌آمدند؟
اصلا‌. ما دو، سه تا ليدر مثل حسين تارزان و سهراب بوقي داشتيم كه خيلي خوب و مودب بودند. اينها سر تمرين مي‌آمدند در بازي‌ها حضور داشتند و حتي به باشگاه مي‌آمدند و فقط هواداران خودي را وادار به تشويق مي‌كردند و طرف هيچ مساله ديگري نبودند و من نديدم بين تماشاگر و ليدر يا ديگري برخوردي به وجود بيايد. نه‌! من نديدم.
   مساله ديگر كه باعث تاسف مي‌شود با حضور افراد هتاك و هنجارشكن باعث مي‌شود تماشاگر مرد هم رغبت به حضور در استاديوم نداشته باشد چه برسد به بانوان‌. اين‌طور نيست؟
بله. حرف‌هاي ركيك و برخوردهاي زشت باعث شده چند سالي دختران ما محروم شدند از ديدن فوتبال‌. آنها از پاي تلويزيون فوتبال را تماشا مي‌كنند كه براي‌شان جذابيتي ندارد. درحالي كه مي‌توانستند دو، سه ساعتي به استاديوم بروند و تيم‌هاي محبوب خودشان را تشويق كنند‌ اما وضع اين‌طور باشد آنها امنيت ندارند. اين رفتارهاي زشت باعث ناراحتي است.
   راه‌حل چيست؟
كار از راه‌حل دادن گذشته! چند سال است كه مي‌گوييم بايد فرهنگ‌سازي شود. انجمني درست شده به نام هواداران كه ليدرها و طرفداران مي‌آيند صحبت مي‌كنند و خواسته‌هاي‌شان را مطرح مي‌كنند اما فقط در حد حرف و شعار است و به غير از اين هيچي نيست و هيچ چيزي درست نشده و روز به روز هم بدتر شده متاسفانه.
   در فضاي مجازي مي‌بينيم اين افراد حتي با مربيان و بازيكنان هم رفافت دارند!
بله. خبر دارم. با مدير و كادرفني و بازيكنان ارتباط دارند و به همين علت هم مي‌آيند در باشگاه‌ها و كار به اينجا كشيده مي‌شود‌. وضع را همه مي‌دانند! متاسفانه از وقتي مديران غيرورزشي وارد فوتبال شدند وضعيت از اين بهتر كه نه بدتر هم مي‌شود!
   هتاك‌ها به تمرينات مي‌آيند و در جايگاه ويژه مي‌نشينند و آن وقت بزرگاني مثل شما چند سال است به باشگاه يا سر تمرينات دعوت نشديد؟
اين آقاياني كه آمدند ما را نمي‌شناسند. من حدود بيست يا بيست و پنج سال است كه اصلا نمي‌دانم آدرس باشگاه كجا است! فقط يك بار آقاي سعادتمند و آقاي جباري تماس گرفتند و گفتند بيا باشگاه صحبت كنيم. من آدرس باشگاه را نداشتم و با مكافات پيدا كردم و ده دقيقه‌اي آنجا نشستم و تجليل مختصري از من كردند و برگشتم و تا حالا نه با من نه همدوره‌اي‌هاي من صحبتي نكرده‌اند. به غير از علي جباري كه او هم شنيدم ناراحت است و دو، سه سالي مي‌شود كه به باشگاه نمي‌رود.
   باشگاه استقلال بيانيه‌اي هم ‌صادر كرد.
مديريت عوض شد و اين افراد آمدند سر كار در همين حد است و روز به روز بدتر مي‌شود.
   نكونام مي‌تواند از پس حواشي بربياد؟
او يك مربي جوان است كه در لاليگا بازي كرده و تجارب زيادي دارد و مي‌تواند يك كارهايي انجام دهد. اما با اين حاشيه‌ها نكونام نه مورينيو هم بيايد نمي‌تواند اين تيم را اداره كند تا زماني كه مديريت اين باشد كه نه ثباني هست و نه بودجه مشخصي وضع بهتر نمي‌شود. واقعا نمي‌دانم چه بگويم، ديگر آخرهاي عمر ما است و به جز حرص و ناراحتي و خون جگر خوردن هيچ چيزي نمي‌شود گفت. از ديروز تا حالا همه دارند درباره مسائل حاشيه‌اي حرف مي‌زند و كاري انجام نمي‌شود‌. فرهنگ‌سازي‌ها در حد حرف است و خبري از عملي كردن آن نيست. زماني كه مصطفوي‌ها و دادكان‌ها و خيلي از همدوره‌هاي تحصليكرده ما در خانه نشستند و اين افراد غيرورزشي كار را در دست گرفتند بايد هم وضع فوتبال ما اين باشد.
   از افرادي مثل حسن‌زاده و نوازي به عنوان دستياران نكونام‌ اسم مي‌برند. نظر شما در اين باره چيست؟
بله شنيدم يكي به عنوان سرپرست و ديگري به عنوان مربي قرار است باشند. اين درست كه ‌همسن و سال ما نيستند اما پيشكسوت استقلال هستند و سال‌ها در اين تيم زحمت كشيدند و استقلالي هستند و مي‌توانند كمك كنند‌. هر دو در تيم‌هاي مختلف كار كردند. حسن‌زاده هم خيلي پسر خوب و با اخلاقي است كه مي‌تواند در سمت سرپرستي به تيم كمك كند.
   خبري از تمديد با ستاره‌ها نيست و حسيني هم با يك استوري از استقلال خداحافظي كرد!
شنيدم و در سايت‌ها هم به تازگي خواندم‌ كه حسيني خداحافظي كرده اما چه دليلي دارد خبر ندارم. اگر مساله‌ حضور يك دروازه‌بان هم‌تراز اوست كه از نظر من اين رفتار حسيني درستي كار درستي نبود. حضور دو دروازه‌بان‌ خوب كه با هم رفيق باشند و رقابت سالمي داشته باشند، مي‌تواند خيلي كمك كند.
   در اواخر فصل انتقادات زيادي به حسيني شد. ايراد به او وارد بود يا مربي تيم؟
بالاخره عيب كار در يك جا هست. هميشه كه تمرين كردن با دروازه‌باني ‌كه سن تقريبا بالايي دارد صحيح نيست. بعضي مواقع صحبت كردن با بازيكن از لحاظ روحي رواني خيلي موثرتر است از اينكه بخواهد تمرينات فشرده و سنگين را پشت سر بگذارد. بايد ديد صحبت مي‌كنند با گلرها يا نه.
   براي فصل بعد شرايط استقلال چطور خواهد بود؟
از الان مشخص است ديگر! با اين وضعيت آينده‌اي وجود ندارد‌. اگر مديريت به همين صورت باشد و كار را به همين صورت بخواهند پيش ببرند، روي اين تيم نمي‌شود حساب كرد. اين تيم از حالا و در زنگ اول به اين شكل در آمده ديگر بايد ديد در زنگ آخر به چه صورت در مي‌آيد. پايه و اساس كار از روز اول درست برداشته نشده و فكر نمي‌كنم بشود اميدوار بود كه بتواند كاري انجام دهند.
   ظاهرا نكونام خواسته تا آن هواداران مضروب را پيدا كنند و گفت‌وگويي با آن هواداران داشته باشد‌.
مساله كتك خوردن آن هوادار نيست مساله آن اراذل و اوباش تهران است كه بايد درست شود. امنيت هواداران بايد تامين شود يكي مي‌گفت هفتصد كيلومتر راه از كردستان آمده تا فقط تمرين تيم را ببيند. فقط مي‌شود گفت متاسفم!

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون