• ۱۴۰۳ يکشنبه ۲۹ مهر
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 5522 -
  • ۱۴۰۲ دوشنبه ۱۲ تير

بررسي اوضاع نابسامان پرسپوليس در گفت‌وگو با رضا جباري

مصاحبه درويش، عزت‌اللهي را از پرسپوليس دور كرد!

خواسته قلبي يحيي اين بود كه از سه، چهار روز پيش تمريناتش را‌ استارت بزند

روزبه دلاور

به گزارش «اعتماد» در حالي كه تيم‌هاي مدعي مثل استقلال تمرينات پيش‌فصل‌شان را آغاز كردند هنوز تكليف جذب بازيكنان جديد و همچنين تمديدي‌هاي پرسپوليس مشخص نيست. قرمزها تا اين لحظه فقط توانستند شهاب زاهدي را جذب كنند با اينكه در بعضي از پست‌ها نياز به بازيكن دارند. اما مدير باشگاه برعكس هواداران و كادرفني با خيال آسوده به كربلا سفر مي‌كند و پس از بازگشت از سفر زيارتي در مقابل دوربين‌ها بدون نگراني‌ از پيشبرد برنامه‌هاي‌مديريتي حرف مي‌زند! در اين شرايط كار براي مدافع عنوان قهرماني كه يكي از نمايندگان فوتبال ما در رقابت‌هاي ليگ قهرمانان آسيا به حساب مي‌آيد دشوار خواهد بود. بر اين اساس پيش‌بيني مي‌شود اين تيم در هفته‌هاي اول ليگ با مشكل مواجه شود. براي بررسي وضعيت اين روزهاي پرسپوليس با رضا جباري يكي از پيشكسوتان اين باشگاه گفت‌وگو كرديم. جباري با انتقاد از درويش از او‌ خواست كمتر مصاحبه كند و هنر‌ مديريتش را با بودجه كم ‌نشان بدهد. در ادامه ماحصل گپ و گفت خبرنگار «اعتماد» با جباري را بخوانيد.

   ‌اولين خريد پرسپوليس شهاب زاهدي بود؛ از اين مهاجم شناختي داريد؟ 
خيلي شناختي از او ندارم و به آن صورت فوتبالش را نديدم اما خب وقتي كادرفني به اين نتيجه رسيده‌ كه زاهدي مي‌تواند كمك كند قطعا چيزي ديدند و با برنامه‌ريزي اين مهاجم را جذب كردند. اما اينكه من بخواهم درباره او حرف بزنم واقعا شناخت آنچناني از ايشان ندارم. در مجموع اميدوارم انتخاب خوبي باشد و بتواند به تيم كمك كند.
  ‌فكر مي‌كنيد همين يك خريد‌ مي‌تواند مشكلات پرسپوليس را برطرف كند؟ 
قهرماني كار سختي است اما حفظ قهرماني قطعا سخت‌تر است. به همين علت پرسپوليس نه تنها بايد ‌نقاط ضعفش را برطرف كند بلكه نقاط قدرتش را هم بايد افزايش دهد و قوي‌تر شود. مثلا پارسال و در خط جلو پرسپوليس در مقطعي مشكل داشت و امسال نبايد فقط دنبال اين باشدكه فقط همان ‌خط جلو را ترميم ‌كند. نه! مشكل فقط همين‌ نيست. بايد كل تيم‌ تقويت شود. با اينكه عليرضا بيرانوند درون ‌دروازه هست به نظرم پرسپوليس مي‌تواند يك گلر خوب ديگر جذب كند.
  ‌منظورتان ‌ ايجاد  رقابت  است؟ 
بله، مي‌دانيد چرا؟ چون پرسپوليس هم‌ مي‌خواهد‌ از قهرماني‌اش حفاظت كند و هم ‌در آسيا حضور پيدا كند. پس نه فقط پوشش و ترميم نقاط ضعف‌ واجب است بلكه‌ نقاط ‌مثبت را هم ‌بايد قوي‌تر كنيم. در تمام‌ نقاط نياز به بازيكن هست و بايد اين تيم تقويت ‌شود.
  ‌شما از الزام ‌در جذب ‌مهره‌هاي جديد مي‌گوييد اما هنوز تكليف چند بازيكن و‌ تمديد ‌آنها هم مشخص نيست! 
از مصاحبه چند روز قبل يحيي مشخص بود كه بايد بازيكنان‌ جذب شوند و بعد ‌تمرينات شروع شود. مربي بايد ابزارش را داشته باشد. به نظر من تمرينات پيش‌فصل يكي از مهم‌ترين‌ مقاطع براي آماده‌سازي و رسيدن به هدف نهايي يا همان قهرماني است. ما نبايد ساعت و دقيقه‌ها و ثانيه‌ها را از دست‌ بدهيم ‌چه برسد به از دست دادن روز و هفته! پرسپوليس دارد روزها ‌را از دست ‌مي‌دهد. باشگاه ‌بايد ‌ابزار را در اختيار مربي قرار دهد تا مربي زمان را از دست ندهد و بتواند‌ كار را شروع كند. قطعا بايد روي اين موضوع فكري شود و‌ سريع‌تر ابزار فراهم ‌شود تا بتوانند‌ پيش‌فصل را شروع كنند.
  ‌نظر شما درباره جذب بعضي از بازيكنان‌ كه ‌در رسانه‌ها نام آنها را مي‌شنويم، چيست؟‌ بازيكناني مثل كنعاني‌زادگان يا قلي‌زاده.‌
اينها در حد صحبت است. شما به عنوان سرمربي تيم اول بايد ببيني چه چيزي در اختيار داري! اينها گمانه‌زني است. من خودم مربيگري كردم و خودم را جاي يحيي مي‌گذارم و مي‌دانم با حدس و گمان نمي‌شود كار را پيش برد. ‌براي همين است كه مي‌گويم نبايد ثانيه‌ها را هم از دست داد. يحيي به عنوان سرمربي تيم ‌اول بايد ‌بداند ‌چه بازيكناني را دارد و چه ابزاري دارد و بر اساس آن تيمش را شكل دهد. مربي يك قالبي دارد و بر اساس آن بازيكن مي‌گيرد و بازيكنان در آن قالب است كه شكل مي‌گيرند. يحيي هم روي همان فكر كرده و نام نفراتش را به باشگاه ‌داده اما‌ حتي خود يحيي يا مدير باشگاه هم درباره نفراتي كه هنوز قطعي نشده صحبت نمي‌كنند. آنچه ‌براي من ‌مهم‌ است اسم‌ها نيست. مهم نفراتي است كه‌ كادر خواسته زماني است كه اينها آماده مي‌شوند در اختيار مربي قرار بگيرند. ممكن است اسم بازيكناني را هم يحيي داده باشد كه نام آشنا نيستند اما در قالب تاكتيكي يحيي قرار مي‌گيرند و از خيلي از بازيكنان اسم و رسم‌دار كارايي بيشتري دارند. مهم‌ اين است اينها سريع‌تر در اختيار مربي قرار بگيرند. از نظر من اسم‌ها زياد ‌مهم نيستند اگرچه منظورم اين نيست كه تيم ‌بازيكن بزرگ يا ملي‌پوش نمي‌خواهد اما بازيكني بايد باشد ‌كه ‌در قالب تاكتيكي مربي قرار بگيرد و كارش را انجام ‌بدهد.‌ من خودم قلي‌زاده را دوست دارم‌ اما چه صحبتي ‌مي‌توانم ‌درباره او داشته باشم وقتي تا الان عضو تيم‌ ما نشده؟ بايد اول عضو پرسپوليس شود و كارايي او را بررسي كنيم و ببينيم در چه قالبي مي‌شود از‌ او‌ استفاده كرد بعد درباره‌اش سوال و جواب كنيم.
  ‌طبيعي است كه در پايان فصل بازيكناني از تيم جدا مي‌شوند اما خبر جدايي سيامك نعمتي براي هواداران پرسپوليس تلخ بود. نظر شما چيست؟ 
من براساس نظر شخصي خودم چه به لحاظ شخصيتي و چه به لحاظ فني سيامك را دوست دارم و فكر مي‌كنم به در پرسپوليس مي‌خورد اما نظر من مهم نيست و نظر سرمربي تيم اهميت دارد. سرمربي به اين نتيجه رسيده كه سيامك جدا شود. اين به منزله اين نيست كه بازيكن خوبي نبوده. همه مي‌دانيم او خيلي بازيكن خوبي هم بوده و به لحاظ شخصيتي هم كارش را به درستي انجام داده. او وقتي بود يا بيرون بود، تمام‌ جان و دلش براي باشگاه بود و پرسپوليس به چنين بازيكناني نياز دارد؛ بازيكناني كه با تمام وجود در اختيار تيم باشند. بازيكنان جديدي كه اضافه مي‌شوند اين را بايد سرلوحه قرار بدهند. بازيكناني هستند كه اگر بازي نكنند تمام توانشان را براي تيم نمي‌گذارند. پرسپوليس به اين شكل بازيكنان نياز ندارد حتي هوادار چنين بازيكناني را دوست ندارد. بازيكني بايد باشد كه مثل سيامك تمام‌ وجودش را براي تيم بگذارد و حتي اگر خودش نباشد هم پرسپوليس را دوست داشته باشد. اميدوارم سيامك در تيم جديدش موفق باشد و بازيكنان جديدي كه جذب مي‌شوند شبيه امثال سيامك  باشند.
  ‌شرايط رقيبان پرسپوليس را چطور ارزيابي مي‌كنيد؟ 
تا اينجاي كار كه مي‌بينيم ‌آنها بهتر از پرسپوليس كار كردند. اين يك واقعيت است كه به لحاظ جذب بازيكن خوب كار كردند اما همه فوتبال اين نيست. اوايل صحبتم‌ گفتم‌ كه‌ اگر فكر كنيم با جذب دو بازيكن اسمي همه چي حل است اين‌طور نيست. مهم‌ نياز تيم است اما در ظاهر قضيه رقباي پرسپوليس بهتر كار كردند و در يك‌چيز ديگر كه جلوتر هستند به جز جذب بازيكن، شروع تمرينات‌شان است. رقبا در شروع تمرينات از پرسپوليس سبقت گرفتند. در مجموع‌ فكر مي‌كنم‌ امسال رقباي پرسپوليس سرسخت‌تر هستند. استقلال با تغيير كادرفني و حضور يك استقلالي رو‌ي نيمكت اين تيم به بازيكنان‌ انگيزه و اميد مي‌دهد. سپاهان ‌هم شرايط خوبي دارد و تراكتور هم عزمش را جزم كرده براي قهرماني و همه اينها كار را براي پرسپوليس سخت مي‌كند.
  ‌در شرايطي كه رقيبان پرسپوليس بازيكنان بزرگي جذب مي‌كنند، درويش مدير باشگاه پرسپوليس گفته عزت‌اللهي خودش رضايتنامه بگيرد تا پرسپوليسي شود! 
خودم صحبت او را گوش دادم و واقعا ناراحت‌كننده است. وقتي مديرعامل باشگاه بزرگ پرسپوليس هستيد بايد تمام جوانب را در نظر بگيريد. اين تيم 40 تا 50 ميليون هوادار دارد و صحبت‌هاي مدير باشگاه روي هواداران تاثير مي‌گذارد و باعث مي‌شود واكنش وارد تيم شود. آن واكنشي كه هوادار نسبت به تيم ‌دارد، مي‌تواند تيم را قوي يا ضعيف كند. اگر شرايط و ذهنيت هواداران مثبت باشد اين نگاه به باشگاه و بازيكنان تزريق مي‌شود و اگر برعكس باشد شكل منفي به وجود مي‌آيد. وقتي مدير باشگاه مي‌خواهد مصاحبه كند بايد تمام اين مسائل را در نظر بگيرد نه كه شخصي به موضوع نگاه كند. مثلا بگوييد بودجه نداريم، نمي‌توانيم رضايتنامه بگيريم. خب به من هم پول بدهيد، مي‌توانم بهترين بازيكنان را بگيرم و مديرعامل خوبي هم‌ هستم اما هنر اين است ‌كه با بودجه كم ‌بتوانيد كاري كنيد. با گفتن اينكه پول ندارم عزت‌اللهي خودش رضايتنامه بگيرد كه مساله‌اي حل نمي‌شود و صورت‌مساله را پاك مي‌كند. اين نوع صحبت و بازخورد اين صحبت‌ها باعث نگراني هوادار مي‌شود. من اگر خودم را جاي بازيكن بگذارم و‌ مدير بگويد خودت برو رضايتنامه بگير ديگر دنبال آن تيم نمي‌روم و به باشگاهي مي‌روم ‌كه دنبال كارهايم باشد. مصاحبه مهرداد محمدي را ببينيد كه مي‌گويد اميري و كريمي زحمت كشيدند و‌ پيگير‌ كارهايم بودند تا استقلالي شوم. اين كارها باعث مي‌شود بازيكن ببيند باشگاه‌ پيگيرش هست و برايش‌ تلاش مي‌كند. اما مديرعامل پرسپوليس مي‌گويد عزت‌اللهي خودش رضايتنامه بگيرد. اين حرف هم هوادار را نگران كرد و هم ‌عزت‌اللهي را از تيم ‌دور كرد. اين نوع مصاحبه‌ها تاثيرگذار است. درويش يا هركسي كه‌ مسوول نقل‌و‌انتقالات است از انجام ‌مصاحبه‌هاي اينچنيني اجنتاب كند و اگر مصاحبه مي‌كنند سعي كنند مساله را حل و بازيكن را جذب كنند. بازيكنان ديگر هم اگر مشكل رضايتنامه ‌داشته باشند ‌وقتي اين مصاحبه را مي‌بينند با خودشان‌ مي‌گويند اينها‌ دنبال رضايتنامه كه نمي‌آيند و بروم سراغ باشگاهي كه مشكل رضايتنامه‌ام را حل مي‌كند. وقتي پول نيست هنر مديريت مي‌تواند خودش را نشان‌ دهد. مثلا با معاوضه بازيكن يا كارهاي مشابه مي‌شود هنر مديريتي را نشان داد. مديريت‌ كه فقط بحث ‌مالي نيست. فرق هوادار با مدير هم ‌همين است وگرنه پول كه باشد‌ همه مي‌توانند مديريت كنند. حالا هواداران ‌ناراحتند‌ كه چرا باشگاه ‌ديگر مي‌تواند رضايتنامه بگيرد اما پرسپوليس نمي‌تواند.
  ‌شروع ديرهنگام‌ تمرينات به پرسپوليس آسيب مي‌زند؟ 
بله. مگر مي‌شود تيم‌هاي ديگر زود شروع كنند و به پرسپوليس كه دير شروع كرده آسيب نرسد؟‌ قطعا آسيب‌ مي‌زند اما با برنامه‌ريزي درست و تدابيري كه‌ كادر فني مي‌انديشد مي‌توان اين مشكل را برطرف كرد اما وقتي مي‌شود زودتر تكليف تمديدي‌ها و جذب بازيكنان را مشخص كرد چرا نبايد اين ‌كارها را انجام‌ داد؟ اينها هنر مديريتي است.
  ‌پس شما  به مدير  باشگاه  نقد  داريد. 
من تعارف ندارم؛ اگر يحيي هم ‌اشتباه‌ كند، مي‌گويم و يك جاهايي هم ‌گفتم و به او نقد كردم. من پرسپوليس را دوست دارم. چه درويش باشد چه مدير ديگري به او نقد دارم. مطمئنم خواسته قلبي يحيي اين بود كه از سه، چهار روز پيش تمريناتش را‌ استارت بزند كه اين ‌محقق نشده. چرا محقق نشده خب برمي‌گردد به مشكلات مديريتي و مدير بايد اين مشكلات را برطرف كند. تيم اگر نتيجه نگيرد ديگر با مدير كاري ندارند و ‌همه يقه يحيي را مي‌گيرند. پس بايد سرمربي تيم پافشاري كند روي اين مساله چون اگر‌ نتيجه ‌نگيرد هواداران از چشم‌ يحيي ‌مي‌بينند نه آقاي درويش.

 

 

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون