• ۱۴۰۳ يکشنبه ۱۱ شهريور
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 5533 -
  • ۱۴۰۲ يکشنبه ۲۵ تير

اظهارات عجيب يك مقام دولتي: مردم ديگر انتظار جهش قيمت را ندارند

معاون وزير اقتصاد گفت: اگر شرايط امروز را با زمستان سال گذشته مقايسه كنيم كاملا مشخص است كه مردم انتظار جهش قيمت‌ها را ندارند.
علي روحاني درباره افزايش رسمي قيمت‌ها به ويژه اقلام مصرفي در ابتداي سالي كه به عنوان سال مهار تورم مطرح شده و در پاسخ به اين سوال كه آيا اين افزايش قيمت‌هاي تاييد شده مانع از مهار تورم نمي‌شوند، اظهار داشت: سياست مهار تورم قرار نيست مخل توليد شود، در شرايطي كه قيمت نهاده‌هاي توليد در حال افزايش است، اگر قرار باشد قيمت محصول را ثابت نگه داريم، توليدكننده ورشكست و رشد توليد متوقف مي‌شود.
وي ادامه داد: مهار تورم به معناي تثبيت تمام قيمت‌ها نيست به اين معناست كه نرخ تورم را به تدريج كاهشي كنيم.
معاون وزير اقتصاد با تاكيد بر اينكه مسير كنترل تورم از مسير كنترل قيمت‌ها نيست، گفت: كنترل تورم از مسير رفع ناترازي‌هايي است كه منجر به تورم مي‌شود و بايد ناترازي بودجه و بانك‌ها را برطرف كنيم و اين موارد هستند كه مي‌توانند تورم را به صورت پايدار كنترل كنند وگرنه قيمت‌گذاري موضوعي است كه اتفاقا به ضد خودش تبديل مي‌شود، چراكه با اين اقدام بنگاه‌ها ناتراز شده و ورشكست مي‌شوند و در نهايت توليد كاهش پيدا مي‌كند، در اين شرايط قيمت كالا در بازار افزايش پيدا مي‌كند و بايد يكسري بنگاه ورشكسته را هم جمع كنيم.
وي افزود: قيمت‌گذاري، راه كنترل تورم نيست كه بگوييم افزايش رسمي قيمت تعدادي از اقلام و كالاها با سياست مهار تورم تناقض دارد.
به گزارش ايلنا، روحاني درباره ملموس شدن بهبود شاخص‌هاي اقتصادي و كاهش نرخ تورم در معيشت و زندگي مردم اظهار داشت: اينكه تقريبا ثباتي در تمام بازارها ايجاد شده كاملا محسوس است. اگر شرايط امروز را با زمستان سال گذشته مقايسه كنيم كاملا مشخص است كه مردم انتظار جهش قيمت‌ها را ندارند و نظرسنجي‌هايي كه منعكس مي‌شود؛ اين موضوع را تاييد مي‌كنند.
وي ادامه داد: دولت بايد اين شرايط را پايدار كند، در حال حاضر قيمت ارز، مسكن و ساير بازارها نشان مي‌دهد كه انتظارات مردم مانند سال گذشته افزايش قيمت‌ها نيست و انتظارات تورمي كنترل شده است.
معاون وزير اقتصاد با اشاره به عوامل كنترل انتظارات تورمي گفت: حتما عوامل سياسي در كنترل انتظارات تورمي بي‌تاثير نبوده و حتما عوامل اقتصادي در كاهش تورم و كنترل انتظارات تورمي اثرگذار بوده و نقش داشته است، مديريت بازار ارز تنها به اتفاقات سياسي مربوط نمي‌شود، بلكه اين موضوع كه بانك مركزي چطور در بازار ارز عمل كرده، كسري بودجه چگونه مديريت مي‌شود و تامين مالي به چه شكل انجام مي‌شود و... در كنترل تورم اثرگذار بوده است.

 

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون