• ۱۴۰۳ سه شنبه ۲۶ تير
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 5534 -
  • ۱۴۰۲ دوشنبه ۲۶ تير

سومين سفر يك مقام امريكايي به چين در كمتر از يكماه

دليل سفر جان كري به پكن

جان كري وزير خارجه پيشين و نماينده ويژه امريكا در حوزه آب و هوا روز گذشته وارد چين شد. اين سومين سفر يك مقام رسمي امريكا به چين در يكماه اخير است كه در تلاش براي كاهش بن‌بست‌ها و بازگشايي كانال‌هاي ارتباطي بين دو كشور انجام مي‌شود.
تلويزيون دولتي CCTV چين گزارش داد مذاكرات «جدي و عميق» كري با مقامات چيني از روز دوشنبه آغاز خواهد شد كه پيرامون همكاري جهت مقابله با تغييرات آب و هوايي جهان خواهد بود.
به باور كارشناسان، اگرچه در ظاهر ماموريت اصلي جان كري در سفر به چين پرداختن به مسائل اقليمي است، اما او ماموريت مهم ديگري هم دارد تا به عنوان يك وزير خارجه پيشين و يك ديپلمات كاركشته و باتجربه، به ذوب شدن يخ‌هاي بزرگ در روابط چين و امريكا كمك كند. جان كري پس از جنت يلن، وزير خزانه‌داري و آنتوني بلينكن، وزير امور خارجه امريكا كه به ترتيب روزهاي 16 تير و 28 خرداد امسال به چين سفر كردند، سومين مقام ارشد امريكايي است كه طي چند هفته اخير از چين بازديد مي‌كند. وي دو بار در سال ۲۰۲۱ به چين سفر كرده بود.
روز پنجشنبه گذشته نيز، وزارت بازرگاني چين تاييد كرد اين كشور براي ديدار جينا ريموندو، وزير بازرگاني ايالات متحده آماده است.
وزارت امور خارجه امريكا با اشاره به كنفرانس آتي تغييرات آب و هوايي سازمان ملل كه در ماه آبان در دبي برگزار مي‌شود، نوشت دو طرف در نشست خود به بحران‌هاي زيست‌محيطي رسيدگي خواهند كرد.
مذاكرات اقليمي بين چين و امريكا، بزرگ‌ترين توليدكنندگان گازهاي گلخانه‌اي جهان، سال گذشته به دليل پيامدهاي سفر نانسي پلوسي، رييس مجلس نمايندگان امريكا به تايوان در ماه مرداد، تا حد زيادي متوقف شد. تحليلگران معتقدند سفر كري هم براي تجديد مذاكرات آب و هوا و هم براي عبور از بن‌بست سياسي بين ابردوقدرت حائز اهميت است.
گرمايش جهاني و مسائل اقليمي از جمله اولويت‌هاي چين در همكاري‌هاي علمي بين‌المللي محسوب مي‌شود و شي جين پينگ بر لزوم همكاري و اشتراك‌گذاري آزاد اطلاعات براي مقابله با چالش‌هاي توسعه مشترك در حوزه محيط زيست تاكيد كرده است.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون