• ۱۴۰۳ پنج شنبه ۲۸ تير
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 5544 -
  • ۱۴۰۲ يکشنبه ۸ مرداد

ماجراي سرقت از گداي ثروتمند و قتل او در تهران چه بود؟

با گذشت 28‌ ماه از قتل گداي ميليونر در پايتخت، عمو و برادرزاده‌اي كه در اين جنايت بازداشت شده بودند، مجرم شناخته شدند. هر ‌چند اين دو نفر در تمامي مراحل تحقيقات مدعي شدند كه بي‌گناه هستند اما بازپرس جنايي با مطرح كردن 5 دليل كه نشان مي‌دهد آنها عاملان جنايت هستند، ‌كيفرخواست قتل عمد براي‌شان صادر كرد.
اسرار اين جنايت سي‌ام فروردين سال 1400 فاش شد. آن روز فردي با پليس تماس گرفت و گفت از خانه همسايه‌شان كه مردي سالخورده و تنهاست، بوي تعفن به مشام مي‌رسد. بعد از اين تماس، ماموران راهي محل زندگي اين مرد 70 ساله شدند و پس از ورود به خانه ويلايي قديمي با جسد متعفن مرد تنها كه در زيرزمين افتاده بود مواجه شدند.
دست و پاي او با طناب پلاستيكي بسته و دور گردنش هم طناب پلاستيكي پيچيده شده بود. در ادامه بررسي‌ها مشخص شد كه حدود ۱۰ روز از قتل مرد تنها مي‌گذرد. تيم جنايي در ادامه با به‌هم‌ريختگي وسايل خانه مقتول روبه‌رو شدند. اين موضوع نشان مي‌داد، عامل يا عاملان جنايت با انگيزه سرقت دست به قتل او زده‌اند، چراكه شواهد نشان مي‌داد برخي از اموال او دزديده شده‌اند.
آن‌طور كه مشخص بود پيرمرد وضع مالي خوبي داشت. تحقيقات نشان مي‌داد كه او هر روز صبح براي گدايي از خانه‌اش خارج مي‌شد و شب با دست پر به خانه برمي‌گشت. اين موضوع را همسايه‌ها نيز تاييد كردند و يكي از آنها گفت: حدود ۲۰ سالي مي‌شد كه مقتول در خانه ويلايي قديمي زندگي مي‌كرد. در اين چند سال كسي به خانه او رفت و آمد نداشت. ما احتمال مي‌داديم كه او همسر و فرزندي ندارد. فقط به برخي همسايه‌ها گفته بود كه يك خواهر دارد كه او هم در شهرستان زندگي مي‌كند.
كارآگاهان در بررسي‌هاي بيشتر يك دفترچه بانكي در خانه مقتول كشف كردند كه نشان مي‌داد سال‌ها قبل مبلغ ۲۲۰ ميليون تومان به يكي از حساب‌هاي بانكي‌اش واريز كرده و ديگر پولي از آن حساب برداشت نكرده است. علاوه بر اين با كشف فيش‌هاي بانكي مشخص شد كه مقتول مبالغ زيادي در حساب‌هاي ديگرش داشته و احتمالا بخشي از پول‌ها را نيز در خانه‌اش نگهداري مي‌كرده است اما در ادامه جست‌وجوهاي تيم جنايي هيچ پولي از خانه او كشف نشد و اين يعني عامل يا عاملان جنايت آنها را سرقت كرده بودند. علاوه بر اين گوشي موبايل مقتول نيز سرقت شده بود و همه اين شواهد نشان مي‌داد كه انگيزه قاتلان براي قتل گداي ثروتمند، سرقت پول‌هاي او بوده است.
17‌ماه بعد از جنايت
 تحقيقات ماموران به دستور بازپرس شعبه چهارم دادسراي جنايي تهران براي شناسايي قاتل يا قاتلان ادامه داشت تا اينكه در شهريور سال 1401 يعني 17 ‌ماه پس از جنايت، گوشي موبايل مقتول روشن شد كه رديابي‌ها نشان داد دراختيار مرد جواني است. اين مرد سارقي سابقه‌دار بود كه بارها زندان را تجربه كرده بود كه به دستور بازپرس پرونده بازداشت شد اما در بازجويي‌ها خودش را بي‌گناه دانست. او گفت كه مدتي قبل گوشي تلفن همراهش خراب شد و اين گوشي را از برادرزاده‌اش امانت گرفته و خبر نداشته كه متعلق به مردي است كه به قتل رسيده است.
با اين ادعا، ماموران پليس سراغ برادرزاده او رفتند. اتفاقا او هم از مجرمان سابقه‌دار بود اما پس از دستگيري ادعاهاي متفاوتي مطرح كرد و درنهايت گفت كه گوشي موبايل را در خيابان پيدا كرده است. بازپرس جنايي تهران، با توجه به اظهارات عجيب و ضد‌ و نقيض عمو و برادرزاده و شواهد و مداركي كه عليه آنها وجود داشت، دستور بازداشت هر دو را صادر كرد.
28‌ ماه پس از جنايت
در 28 ماه گذشته عمو و برادرزاده كه از مجرمان سابقه‌دار هستند، به عجيب‌ترين شكل ممكن قتل گداي ثروتمند را انكار كردند؛ حال آنكه تمام شواهد و مدارك عليه آنها بود. از سوي ديگر براي تكميل اين پرونده جنايي بايد درخواست اولياي دم نيز درباره اينكه آيا قصاص مي‌خواهند يا ديه در پرونده ثبت مي‌شد. به همين دليل خواهر و برادر مقتول راهي دادسراي جنايي تهران شدند و براي قاتلان برادرشان درخواست قصاص كردند. حالا با گذشت 28‌ ماه از جنايت، ‌قاضي وحيد ناصري بازپرس شعبه چهارم دادسراي جنايي تهران با ارايه 5 دليل قضايي عمو و برادرزاده را گناهكار شناخته و براي آنها به اتهام مشاركت در قتل، كيفرخواست صادر كرده است. دليل اول كشف گوشي موبايل مقتول بود كه در دست يكي از متهمان بود و اظهارات عجيب و متناقضي كه هر دو نفر آنها درباره گوشي موبايل مقتول مطرح مي‌كردند. دليل دوم اينكه رديابي‌هاي تخصصي پليس نشان مي‌داد كه موبايل اين دو نفر در زمان جنايت در اطراف خانه مقتول روشن بوده است. سومين دليل اين بود كه ردپاي عمو و برادرزاده در اطراف خانه مقتول به دست آمده و حتي همسايه‌ها در تحقيقات اظهار داشتند كه اين دو نفر را آخرين بار در محل ديده بودند و دوربين‌هاي مداربسته نيز چهره آنها را ثبت كرده بود. چهارمين دليل براي اثبات قتل از سوي عمو و برادرزاده، سابقه‌دار بودن اين دو نفر بود. آنها بارها به جرم سرقت دستگير و روانه زندان شده بودند و از روزي كه به عنوان مظنون در قتل گداي ثروتمند بازداشت شده بودند، اظهارات ضد‌ و نقيضي مطرح مي‌كردند و تناقض‌گويي داشتند اما پنجمين و آخرين دليل اين بود كه مقتول دو روز قبل از اينكه به قتل برسد در تماس تلفني با خواهرش عنوان كرده بود كه 2 نفر وارد خانه او شده و قصد سرقت داشتند. مشخصاتي كه او از آنها براي خواهرش عنوان كرده بود با مشخصات ظاهري عمو و برادرزاده مطابقت داشت. بنابراين جاي ترديد براي بازپرس جنايي درخصوص اينكه عمو و برادرزاده گناهكار هستند، ‌باقي نماند. در اين شرايط بازپرس وحيد ناصري براي عمو و برادرزاده به اتهام مشاركت در قتل كيفرخواست صادر كرد تا آنها به‌زودي در دادگاه كيفري پاي ميزمحاكمه بروند.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون