• ۱۴۰۳ سه شنبه ۲ مرداد
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 5545 -
  • ۱۴۰۲ دوشنبه ۹ مرداد

كتاب نويسنده روس را اين ‌بار نشر نو منتشر كرد

چاپي تازه از رمان «مزدك» موريس سيماشكو

رمان «مزدك» اثر موريس سيماشكو تجديد چاپ شد.
به گزارش «اعتماد»، زنده‌ياد مهدي سحابي اين رمان را در سال 1361 به فارسي برگردانده و ناشر ديگري آن را منتشر كرده بود. از اولين انتشار «مزدك» در زبان اصلي 50 سال مي‌گذرد. موريس سيماشكو، نويسنده روس اين‌ كتاب در سال ۱۹۲۴ در ادسا به دنيا آمد و سال ۲۰۰۰ در 26 سالگي از دنيا رفت. «مزدك» رماني تاريخي است و واقعيت‌هاي تاريخي را با امانتداري روايت مي‌كند. شخصيت‌هاي اصلي‌اش هم شخصيت‌هاي شناخته‌‌شده تاريخي هستند اما اين ‌اثر كه كتاب مهم سيماشكو محسوب مي‌شود، فقط به ‌دليل تاريخي ‌بودن و شخصيت‌ها و صحنه‌هاي واقعي آن نيست، بلكه خرده‌شخصيت‌هايي هم در آن وجود دارند كه به‌ گفته منتقدان به‌طور جزيي‌نگرانه به آنها و زندگي‌شان در دوران مزدك پرداخته شده است.
اين‌ كتاب از جهتي ويژگي حماسي هم دارد كه مي‌توان آن را در صحنه‌هاي پايان كار مزدك، آوارگي قباد و بازگشت دوباره‌اش به پادشاهي و... مشاهده كرد. سيماشكو رسم و رسوم و آيين‌هاي سنتي ايرانيان آن ‌دوران را نيز در رمان خود تصوير كرده است. او در فرازهايي از شاهنامه و منظومه ويس و رامين هم نقل‌هايي آورده و ارجاعاتي به اين دو اثر مهم ادبيات كلاسيك دارد. اين رمان جز «پيش‌درآمد» و «پايان سخن»، ۳ بخش اصلي دارد كه به‌ ترتيب عبارتند از: «بخش يكم: مزدك»، «بخش دوم: درست‌دينان» و «بخش سوم: مزدك‌هاي دروغين».
در قسمتي از اين‌كتاب مي‌خوانيم 
«همان ارمني نگهبان پاسگاه به اسبان آب داد. آورام، انديشناك، او را تماشا مي‌كرد. آن‌بار زين تن او را زخمي كرده بود و پيرمرد مرهمي گياهي برايش آورد. دو سال از آن هنگام گذشته بود. آيا همين آورام بود كه با پشت زخمي و تركه‌خورده از اينجا مي‌گذشت؟ چرا به سوي نصيبين مي‌رفت، چرا از ايران دبيربد خواسته بود كه او را به كمك فرستادگان پادشاه كه براي گفت‌وگو نزد روميان مي‌رفتند، بفرستد؟
همه زمستان را به پخش گندم پرداخته بود، به خوزستان، سرزمين ماد و به فارس كهن - سرزمين گورها و سنگ‌نگاره‌هاي شاهان كي - رفته بود. سنگ گورها و ستون‌هاي شهر مرده استخر را كنده بودند تا با آنها ديوار بسازند. در ايرانشهر ولنگاري بيشتر و بيشتر مي‌شد. دستكرت‌هاي بزرگان را از آنان نمي‌گرفتند، اما بردگان آنان مي‌گريختند و به گرگ‌خونان مي‌پيوستند. تاكستان‌ها و باغ‌هاي زيتون به حال خود رها شده بود.
روز پيش، در دهكده اسفنديار، گندم‌ها و زنان دستكرت فرشيدورد، برادر زرمهر گاوميش را پخش كرده بود. ده‌هزار درخت زيتون دستكرت را انداخته بودند: بهتر آن مي‌بود كه آنها را ميان خود پخش مي‌كردند. اما كشاورزان، به‌رغم فرمان شاهنشاه، آنها را از آن‌ ديگري مي‌دانستند. آري، فرمانبرداري و حرمت دارايي ديگران با خون ايرانيان آميخته است.»
«مزدك» در ۲۸۴ صفحه و با قيمت ۱۵۰ هزار تومان منتشر شده است.

 

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون