• ۱۴۰۳ جمعه ۱۵ تير
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 5546 -
  • ۱۴۰۲ سه شنبه ۱۰ مرداد

دولت بايدن از ارايه اطلاعات به اعضاي مجلس نمايندگان خودداري مي‌كند

سكوت معنادار كاخ سفيد در قبال رابرت مالي

اعتماد| روزنامه واشنگتن‌پست در گزارشي كه 
به تازگي منتشر كرده، اعلام كرد كه وزارت خارجه اين كشور طي نشستي كه با اعضاي مجلس نمايندگان داشته، از ارايه اطلاعات جديد در‌خصوص رابرت مالي به بهانه ملاحظات حريم شخصي خودداري كرده است. گفتني است رابرت مالي به عنوان نماينده ويژه امريكا در امور ايران چندي قبل با لغو مجوز امنيتي و بركناري از اين سمت مواجه شد. به همين دليل واشنگتن‌تايمز در گزارش خود با اشاره به نشست محرمانه‌اي كه روز جمعه با حضور اعضاي كميته روابط خارجي مجلس نمايندگان امريكا برگزار شد، به نقل از منابع آگاه نوشت كه دولت بايدن از ارايه توضيحات لازم درباره بركناري رابرت مالي خودداري كرده كه اين موضوع به ترديد‌ها در رابطه با وي دامن زده است.
در ادامه اين گزارش آمده است: هفته‌ها پس از آغاز جنجال‌ها بر سر رابرت مالي، كميته روابط خارجي مجلس نمايندگان صبح جمعه يك گزارش محرمانه از وزارت امورخارجه امريكا در مورد اين موضوع دريافت كرد. اين نشست كه قانونگذاران مدت‌ها انتظارش را مي‌كشيدند در بحبوحه خشم فزاينده نسبت به مديريت اين ماجرا توسط دولت بايدن و پيامدهاي بالقوه آن براي ديپلماسي و امنيت ملي ايالات‌متحده برگزار شد. يك سخنگوي كميته روابط خارجي مجلس نمايندگان به واشنگتن‌تايمز گفت كه وزارت امور خارجه در جريان جلسه توجيهي اطلاعات جديدي ارايه نكرد و توضيحي نداد كه چرا مجوز امنيتي مالي به حالت تعليق درآمد. اين سخنگو خاطرنشان كرد كه مقامات دولت با استناد به قانون فدرال حريم خصوصي از ارايه جزييات بيشتر خودداري كردند.همچنين سخنگوي وزارت امورخارجه امريكا روز شنبه در پاسخ به سوال واشنگتن‌تايمز گفت كه اين وزارتخانه درباره ارتباطات با كنگره اظهارنظر نمي‌كند. اين سخنگو تاييد كرد كه راب مالي هنوز در مرخصي است، اما با استناد به ملاحظات حفظ حريم خصوصي اطلاعات بيشتري ارايه نكرد. قانونگذاران جمهوري‌خواه بر اين باورند كه شرايطي كه منجر به تعليق مجوز امنيتي مالي شده است، مي‌تواند جدي باشد. مايكل مك كال، رييس كميته روابط خارجي مجلس نمايندگان امريكا در اوايل ماه جاري گفت كه اگر مالي اسرار طبقه‌بندي شده را به دشمنان خارجي فاش كرده باشد، جرمي جدي محسوب مي‌شود.
اين نماينده ايالت تگزاس در گفت‌وگو با شبكه سي‌بي‌اس تصريح كرد: نمي‌توانم به شما بگويم كه اين چقدر مهم است، زيرا اگر او به‌ نوعي اطلاعات و اسرار را به دشمن خارجي ما منتقل كرده باشد از نظر من، اين يك خيانت خواهد بود. به نوشته واشنگتن‌تايمز، اكنون سوالات جديدي در مورد جدول زماني وقوع اين رويدادها وجود دارد. نشريه پوليتيكو اولين‌بار اواخر ماه گذشته ميلادي گزارش داد كه راب مالي در مرخصي است. به نظر مي‌رسد كه او در اواخر ماه مه مصاحبه‌هايي درباره ايران داشته است. اما يك منبع آگاه روز جمعه به اين روزنامه گفت كه مجوز امنيتي مالي در 22 آوريل به حالت تعليق درآمده است و اين نشان مي‌دهد كه مالي ممكن است پس از تعليق مجوز امنيتي‌اش نيز به كار روي سياست ايران ادامه داده باشد. به نوشته نشريه پوليتيكو، مالي كه يك ديپلمات كهنه‌كار به شمار مي‌آيد در چندين دولت دموكرات خدمت كرده است و در دولت بايدن روي بازگرداندن توافق هسته‌اي 2015 با ايران كار مي‌كرد. او در بهار امسال در بحبوحه تحقيقات در مورد اينكه آيا بايد به اطلاعات طبقه‌بندي شده دسترسي داشته باشد يا خير؟ به مرخصي اجباري فرستاده شد. اما دولت در اواخر ماه ژوئن زماني كه اخبار مربوط به تحقيقات FBI درباره او و لغو مجوز امنيتي‌اش علني شد، آن را به مرخصي تمام وقت و بدون حقوق تبديل كرد.
قانونگذاران جمهوري‌خواه به ‌شدت دولت را هدف انتقاد قرار دادند كه هم به مالي اجازه داده است پس از تعليق مجوز امنيتي‌اش به دليل تحقيقات همچنان به كار در وزارت امور خارجه ادامه دهد و هم اينكه آنها را براي چندين هفته در بي‌اطلاعي نگه داشته است. به گزارش ايسنا، وزارت امور خارجه امريكا به‌طور علني درباره آنچه باعث جدايي راب مالي از شغلش شده، اعترافي نكرده و مالي نيز انجام تخلف را رد كرده است. او در 29 ژوئن در يك پيام مكتوب به پوليتيكو گفت كه به او اطلاع داده شده كه مجوز امنيتي‌اش در دست بررسي است، اما شخصا هيچ اطلاعات بيشتري در اختيار او قرار نگرفته است. اين نماينده در آن زمان نوشت: انتظار دارم كه تحقيقات به نحو مطلوب و به زودي حل شود. در ضمن من در مرخصي هستم. 

 

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون