• ۱۴۰۳ جمعه ۱۵ تير
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 5546 -
  • ۱۴۰۲ سه شنبه ۱۰ مرداد

فريادِ دادخواهي قلم

عبدالحكيم سالارزهي

آزادي بيان يكي از اساسي‌ترين  آزادي‌ها براي جامعه بشري تعريف شده است. بنابراين در بسياري از قوانين اساسي دنيا نه تنها بر ضرورت به‌رسميت شناخته شدن آزادي مطبوعات و رسانه اكتفا نشده بلكه به فراهم ‌ساختن زمينه‌هاي لازم براي تامين و تضمين اين آزادي‌ها تصريح و تاكيد شده است. از اين ‌رو، اگر حكومت‌ها در راستاي تامين آزادي مطبوعات با گسست مواجه شوند، چنين فرآيندي پيامدهاي ناخوشايندي را در عرصه رسانه و مطبوعات به‌ جاي خواهد گذاشت؛ روندي كه امروز در ايران شاهد آن هستيم !صدور حكم ممنوعيت از فعاليت مطبوعاتي براي بهروز بهزادي؛ روزنامه‌نگار پيشكسوت ايراني كه از خدمت به وطن در قالب‌ يك روزنامه‌نگار، به عنوان «عشق»، «تعهد» و «مسووليت‌پذيري» تعبير مي‌کند، حيات سالم مطبوعات را به خطر مي‌اندازد. وضع محدوديت‌ها عليه فعالان رسانه‌اي و اجتماعي و دلسوزان جامعه كه چشم بينا و زبان گوياي مردم هستند، نوعي تسلط بر افكار، اراده و احساسات مردم به شمار مي‌رود. «سابقه‌دار» عنوان كردن بهروز بهزادي  - مديرمسوول روزنامه اعتماد -  شخصيتي بي‌ادعا و فروتن كه افتخار خدمت به ميهن‌ و هم‌ميهنان را در قالب يك فعال رسانه‌اي به مدت ۵۶ سال داشته و در اين ميدان از هيچ تلاشي دريغ نكرده است، بسيار غريب و البته غيرقابل ‌تصور است .
يادداشت آقاي بهزادي بعد از اطلاع ايشان از احكام وارده عليه خودش توسط دادگاه، تعهد و مسووليت‌پذيري اين شخصيت را نسبت ‌به وظيفه‌اش در مسير خدمت به وطن نمايان ساخت. در يادداشت ايشان آمده است: «تصور مي‌كردم، سابقه‌دار بايد كسي باشد كه از ديوار مردم بالا برود. رشوه بگيرد، جنحه و جنايت كند، نه كسي مثل من. البته باز هم به قول حافظ: مرا عهديست با جانان كه تا جان در بدن دارم/ هواداران كويش را چو جان خويش دارم» وارد ساختن برچسب‌هايي مانند «سابقه‌دار» و... كارنامه زيباي آقاي بهزادي را سياه نمي‌كند چون او سابقه خدمت به وطن را دارد. يادداشت، زيبايي‌هاي زندگي اين انسان مسووليت‌پذير را برجسته مي‌سازد و باعث محبوبيت بيشتر ايشان بين ايرانيان آزادفكر و روشن‌ضمير مي‌شود. با سابقه بيش از نيم‌قرن خدمت به ميهن به عنوان يك روزنامه‌نگار، او چنين مي‌گويد: «من فقط يك روزنامه‌نگار بوده‌ام؛ نه يك كلمه كم و نه يك كلمه بيش.» مفاهيم وسيعي كه در اين جمله زيبا نهفته است، تعهد و امانتداري نويسنده را نسبت ‌به وظيفه‌اش نيز نشان مي‌دهد. آيا جرم روزنامه‌نگار پيشكسوت اين است كه در كارنامه‌اش لكه سياه خيانت به وطن‌ و هموطنان را ندارد؟!
قطعا تشكيل پرونده عليه اصحاب رسانه و مطبوعات و صدور احكام سنگين عليه فعالان اجتماعي، تخم يأس و نااميدي را در ميان اصحاب رسانه متعهد بذر كرده و باعث‌ شکاف بيشتري بين توده‌هاي مردمي و دولتمردان خواهد شد. بديهي است علاوه بر گذر ايام، مردم قدر انسان‌هاي خادم خويش را خوب مي‌دانند و همين بس كه از لحظه انتشار خبر، حمايت‌هاي معنوي‌شان را بدرقه راه آن عزيز کرده و قدرشناسي عميق و قلبي‌شان را ابراز كرده‌اند.
زگيتي دو كس را سپاس/ يكي قدرشناس و يكي حق‌شناس

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون