چگونه ممكن است بالاي ۹۵ درصد سوالات با جزوات يك موسسه آموزشي يكي باشد؟
فخرالدين دانش آشتياني| اخيرا مدتي است كه از شبكههاي مختلف صداوسيما تبليغاتي پخش ميشود مبني بر اينكه هدف آن راهنمايي و مشاوره تحصيلي براي دانشآموزان در مقاطع مختلف است. اگرچه اين تبليغات مرتبط با يك موسسه آموزشي است كه خود جاي تامل دارد، ولي موضوع بحث من در اين مورد نيست. در تبليغات مطرح شده كه معمولا مدت زمان آن هم طولاني است، نوع مشاوره تحصيلي داراي اشكالاتي است كه ممكن است به نظام آموزشي كشور صدمه وارد کند. بر اساس سند تحول نظام آموزش و پرورش كشور تاكيد زيادي بر آموزش مهارتها در مقاطع تحصيلي مختلف به خصوص در دبستانها شده است و از آموزشهاي تستي كه به فرآيندهاي آموزشي و محيط يادگيري لطمه زيادي ميزند پرهيز داده شده است. ولي در تبليغات مطروحه اشاره ميشود كه لازم است اولياي دانشآموزان بستههاي آموزشي اين موسسه را تهيه و با دانشآموزان كار كنند. طبق روال منطقي و اصولي در امر تعليم و تربيت پس از اتمام سال تحصيلي ضرورت دارد دانشآموزان اوقات فراغت تابستاني را بيشتر با برنامههاي مهارتي، حرفهاي و طبيعتگردي بگذرانند و موضوعات درسي در ايام تابستان كمتر مورد توجه قرار بگيرد. ولي متاسفانه در اين شبكهها تبليغ ميشود كه در تابستان هم دانشآموزان در مقاطع پايينتر فعاليت قابل ملاحظهاي براي يادگيري موضوعات درسي داشته باشند و بدتر از آن، تبليغ ميشود كه موضوعات درسي سال آينده را در تابستان شروع كنند تا آمادگي لازم در سال تحصيلي را داشته باشند. اين امر خلاف اصول تعليم و تربيت است كه در اين نوشتار قصد ندارم به دلايل اين موضوع بپردازم. اگرچه به اجبار براي سال دوازدهم دانشآموزان مجبورند از تابستان برنامه آموزشي خود را شروع كنند، ولي براي مقاطع پايينتر نه تنها ضرورتي ندارد، بلكه به دلايل مختلف مضر هم هست. با توجه به پايان يافتن آزمون كنكور سراسري، نكته قابل توجه در تبليغات يكي از شبكههاي راديويي در روز دوشنبه ۲۶ تيرماه ۱۴۰۲ كه نماينده آن موسسه آموزشي، ميزان تطبيق سوالات كنكور سال ۱۴۰۲ را با جزوات آموزشي خود مطرح مينمود، عنوان ميكرد كه سوالات رياضي، فيزيك، زيستشناسي با حدود ۹۵ درصد و حتي بيشتر، تطبيق با سوالاتي دارد كه قبلا در اين موسسه آموزشي در اختيار دانشآموزان قرار گرفته است و جالبتر اينكه عنوان ميكرد كه بالاي ۹۵ درصد سوالات عينا بدون تغيير اعداد آمده است. حال، اين سوال مطرح ميشود كه چگونه ممكن است بالاي ۹۵ درصد سوالات طراحي شده نه تنها مشابه بلكه عينا با سوالات و جزوات آموزشي موسسه مذكور يكي باشد؟! در مجموع شايسته است رسانه ملي در خصوص اين نوع از تبليغات كه با نظرات تخصصي آموزشي و تربيتي و سند بنيادين نظام آموزش و پرورش كشور همخواني ندارد دقت نظر بيشتري داشته باشد. در خصوص سوالات كنكور هم سازمانها و دستگاههاي مرتبط بايد نظارت داشته باشند تا حقوق داوطلبان آزمون سراسري دانشگاهها پايمال نشود.
معلم و وزير پيشين آموزش و پرورش