• ۱۴۰۳ دوشنبه ۱۱ تير
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 5553 -
  • ۱۴۰۲ شنبه ۲۱ مرداد

بزرگداشت عبدالحسين نوايي

مراسم بزرگداشت يكصدمين زادروز عبدالحسين نوايي، چهره ماندگار رشته تاريخ در ايران، چهارشنبه ۱۸ مرداد در مركز هنري نقش برگزار ‌شد.
نوايي در سال ۱۳۰۲ هجري شمسي در تهران متولد شد. تحصيلات ابتدايي را در مدارس تمدن و ابن‌سينا و دوره متوسطه را در مدرسه شرف مظفري گذراند. سپس در دانشسراي عالي به تحصيل در رشته ادبيات پرداخت. دوره دكترا را در دانشگاه سوربن پاريس گذراند. وي در مدت حدود نيم قرن فعاليت آموزشي و پژوهشي، ده‌ها كتاب و مقاله تاليف و كتاب‌هاي بسياري را نيز تصحيح كرد و پس از بازنشستگي فعاليت‌هاي خود را با وسعت بيشتري در دانشگاه‌هاي مختلف مانند تهران، شهيدبهشتي، تربيت مدرس، الزهرا و آزاد اسلامي ادامه داد و هدايت علمي دانشجويان بسياري را برعهده گرفت.
آثار پژوهشي عبدالحسين نوايي دو بار جايزه كتاب سال را كسب كرد و در سال ۱۳۸۳ نيز به عنوان چهره ماندگار ايران در رشته تاريخ انتخاب شد. در برنامه‌اي كه به ياد وي برگزار شد تعدادي از همراهان، اعضاي خانواده و شاگردان وي از جمله محمدتقي امامي‌خويي، محمد تركمان، عطاالله حسني، طاهره كمالي تفرشي (همسر استاد)، الهام ملك‌زاده، صفورا برومند، نيلوفر كسري، عابد اكبري و رضا يگانه شكيب در اين مراسم به سخنراني پرداختند. در مراسم بزرگداشت زادروز نوايي، از كتاب «نواي تاريخ» مشتمل بر يادداشت‌ها و مقدمه‌هاي عبدالحسين نوايي كه به اهتمام الهام ملك‌زاده فراهم آمده وتوسط انتشارات نگارستان انديشه منتشر شده رونمايي شد. همچنين مجموعه‌اي از آثار، اسناد، نشان‌ها و افتخارات نوايي براي آشنايي بيشتر علاقه‌مندان به نمايش گذاشته شد.
اين برنامه چهارشنبه هجدهم مرداد در مركز هنري نقش واقع در خيابان ولي‌عصر (عج‌الله)، ابتداي پارك ساعي، شماره ۲۱۶۹ برگزار شد.

 

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون