• ۱۴۰۳ دوشنبه ۱ مرداد
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 5557 -
  • ۱۴۰۲ چهارشنبه ۲۵ مرداد

تحولات جهان

هشدار سازمان ملل در مورد حضور داعش در سوريه و عراق

اعتماد| كارشناسان سازمان ملل گزارش دادند كه داعش هنوز هزاران عضو در عراق و سوريه داشته و تهديد بزرگي براي افغانستان محسوب مي‌شود. به گزارش آسوشيتدپرس، كارشناسان سازمان ملل متحد در گزارشي كه ديروز (سه‌شنبه) منتشر شد اعلام كردند كه داعش هنوز در پايگاه‌هاي قدرت سابق خود در سوريه و عراق بين 5 تا 7هزار عضو دارد و بيشترين تهديد اين نيروها براي افغانستان است. اين كارشناسان در گزارش خود كه براي شوراي امنيت سازمان ملل تدوين شده، اظهار كردند كه «وضعيت كلي در حال تغيير است. گرچه تعداد زيادي از رهبران اين گروه از بين رفته‌ و فعاليت آن در سوريه و عراق كم شده، اما خطر جان گرفتن دوباره اين تروريست‌ها وجود دارد. در اين گزارش آمده است: داعش استراتژي خود را تغيير داده، با مردم عادي درآميخته و محتاطانه نبردهايي را انتخاب مي‌كند كه تعداد تلفات آن براي نيروهاي خودش كم باشد. در عين حال، اين گروه تروريستي در حال بازسازي و جذب سرباز از شمال شرقي سوريه و مناطق محروم در كشورهاي همسايه‌ است. كارشناسان مذكور در ادامه با بيان اينكه داعش هنوز بين 5 تا 7 هزار عضو در عراق و سوريه دارد، اظهار كردند: اكثر آنها سرباز هستند، اما عامدانه حملات خود را كاهش داده تا سازمان‌دهي مجدد و جذب نيرو را تسهيل كند. همچنين در شمال شرقي سوريه در دو اردوگاه تعطيل‌شده «الهول» و «روج» حدود ۵۵ هزار تن از بستگان و خانواده‌هاي اعضاي داعش «در شرايط بحراني» زندگي مي‌كنند. حدود دو سوم اين جمعيت كودكان هستند، ‌از جمله بيش از ۱۱ هزار و ۸۰۰ عراقي، حدود ۱۶ هزار سوري و بيش از ۶۷۰۰ جوان از بيش از ۶۰ كشور جهان. در اين گزارش به نقل از مقامات كشوري نامشخص آمده است كه داعش هنوز برنامه «بچه شيرهاي خلافت» را در جريان دارد و كودكان در اردوگاه الهول به عضويت داعش در مي‌آيند. علاوه بر اين، بيش از ۸۵۰ پسر كه بعضي‌ از آنها ۱۰ ساله هستند، در مراكزي در شمال شرقي سوريه بازداشت هستند. اين كارشناسان گزارش دادند كه داعش بزرگ‌ترين تهديد تروريستي را براي افغانستان و كشورهاي همسايه دارد. اين گروه تروريستي توان عملياتي خود را افزايش داده و حالا حدود 4 تا 6 هزار شبه‌نظامي و خانواده‌ اعضاي آن در افغانستان هستند. از سوي ديگر، در آفريقا استقرار نيروهاي ضدتروريستي در موزامبيك باعث شده تا تعداد نيروهاي كاركشته گروه داعش از ۲۸۰ تن به ۱۸۰ تا ۲۲۰ تن برسد. در شرق آفريقا، كارشناسان اين گزارش و نمايندگان چندين كشور نگران هستند كه عدم ثبات و فزوني خشونت در سودان، بستري مناسب براي رشد داعش ايجاد كند.

 

بايدن به سوء‌استفاده از قدرت متهم شد

ايسنا| رييس مجلس نمايندگان امريكا، جو بايدن را به هدف گرفتن اصلي‌ترين رقيبش در انتخابات رياست‌جمهوري ۲۰۲۴ امريكا به منظور مداخله در روند انتخابات متهم كرد. كوين مك‌كارتي، رييس مجلس نمايندگان امريكا با انتشار پيام‌هايي در شبكه اجتماعي ايكس (توييتر سابق) به اقدامات و سياست‌هاي جو بايدن، رييس‌جمهوري امريكا تاخت. مك‌كارتي نوشت: عدالت احتمالا كور است، اما بدانيد كه بايدن، دولت را در برابر رقيب سياسي اصلي خود براي مداخله در انتخابات ۲۰۲۴ مسلح كرده است. اكنون يك دادستان راديكال در جورجيا با حمله به رييس‌جمهور ترامپ و استفاده از آن براي جمع‌آوري كمك‌هاي مالي براي حرفه سياسي خودش، از رهبري بايدن پيروي مي‌كند. او افزود: امريكايي‌ها ماهيت واقعي اين رياكاري مستاصل را مي‌بينند. رييس مجلس نمايندگان امريكا همچنين در پيام ديگري با اشاره به پسر بايدن كه با اتهامات مرتبط با فساد مواجه است، نوشت: اعضاي خانواده بايدن از سمت قانون با برخورد ويژه‌اي مواجه شدند؛ تيم بايدن و سرويس مخفي در دسامبر ۲۰۲۰ در مورد جلسه پرسش و پاسخ برنامه‌ريزي شده براي هانتر بايدن با خبر شدند. بنابراين اين گفت‌وگو هرگز انجام نشد، با اينكه او تحت تحقيقات فدرال بود. هانتر بايدن، پسر جو بايدن، رييس‌جمهوري امريكا، به رسوايي‌هاي موادمخدر و فساد معروف است.

 

مرحله جديد از انتخاب رييس‌جمهوري لبنان

اعتماد- منابع لبناني خبر دادند كه با تلاش حزب‌الله براي جلب موافقت جريان ملي آزاد با رياست‌جمهوري «سليمان فرنجيه»، پرونده انتخاب رييس‌جمهور در اين كشور وارد مرحله تازه‌اي شده است. به گزارش الصباح، در همين رابطه اسعد درغام، نماينده پارلمان لبنان گفت كه احتمال پذيرش رييس‌جمهور شدن سليمان فرنجيه افزايش يافته است. تحول قابل توجه در پرونده رياست‌جمهوري لبنان از عيد قربان آغاز شده و اين امر به ارتباط ثمربخش حزب‌الله و جريان آزاد ملي باز مي‌گردد؛ جرياني كه پيش از اين قاطعانه مخالف نامزدي سليمان فرنجيه از سوي حزب‌الله بود اما امروز وضعيت متفاوت شده و جبران باسيل، رييس جريان آزاد ملي نسبت به پذيرش نامزدي فرنجيه در مقابل برخي مسائل انعطاف نشان داده است. اسعد درغام توضيح داد كه اگر شروط جريان آزاد ملي يعني صندوق اماني، ايجاد حكومت و تمركززدايي پذيرفته شود، احتمال پذيرش سليمان فرنجيه به عنوان رييس‌جمهور بسيار بالاست. وي گفت كه اين جريان مي‌خواهد كه اين تمركززدايي مالي نيز باشد و ما شاهد مخالفت از سوي حزب‌‌الله تا اين لحظه نبوديم و منتظر ملاحظات آن هستيم. درغام تصريح كرد كه شرايط نزد حزب‌الله و نبيه بري، رييس پارلمان و سليمان فرنجيه، رييس جريان المرده دلگرم‌كننده است. اين در حالي است كه از ۳۰ اكتبر ۲۰۲۲ لبنان بدون رييس‌جمهور و بدون دولت داراي اختيارات كامل است. مجلس لبنان از آن تاريخ تاكنون ۱۲ جلسه براي انتخاب رييس‌جمهور برگزار كرده كه همه آنها بي‌نتيجه بوده است.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون