• ۱۴۰۳ دوشنبه ۱ مرداد
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 5561 -
  • ۱۴۰۲ دوشنبه ۳۰ مرداد

تبادل برق با كشورهاي همسايه در زمان‌هاي غيرپيك

 پي درج گزارشي پيرامون صادرات برق در تيرماه سال جاري، روابط عمومي و اطلاع‌رساني وزارت نيرو پاسخي به دفتر روزنامه ارسال كرده كه عينا منتشر مي‌شود: 
مديرمسوول محترم و صاحب امتياز روزنامه اعتماد
 با سلام و احترام
با عنايت به درج گزارشي با عنوان «صادرات برق در روزهاي گرم تابستان افزايش يافته است» در مورخ 21/05/1402 در روزنامه اعتماد، مقتضي است براساس ماده 23 قانون مطبوعات و به منظور تنوير افكار عمومي، توضيحات زير جهت شفاف‌سازي موضوع و آگاهي افكار عمومي در آن روزنامه وزين منتشر شود. خواهشمند است نسبت به درج اين متن طبق قانون مطبوعات اقدام فرماييد. 
افزايش تبادل برق ايران با كشورهاي همسايه در تابستان جاري مربوط به زمان‌هاي غيرپيك و پس از تامين نياز داخل كشور انجام شده است.
گزارش گروه اقتصادي آن روزنامه در تاريخ 21 مردادماه درباره افزايش صادرات برق در تيرماه سال جاري كه طبق متن گزارش بر اساس «گزارش ماهانه وزارت نيرو» نوشته شده در ظاهر امر با تكيه آمار و اطلاعات اين وزارتخانه نگاشته شده، اما واجد چند گزاره و تحليل نادرست از آمار است كه اين امر باعث سوءبرداشت‌هاي مختلف از سمت مردم، رسانه‌ها و حتي ذي‌نفعان ديگر صنعت برق همچون بخش صنعت مي‌شود. اين گزارش به وضوح اين را القا مي‌كند كه وزارت نيرو بر اساس اين اعداد در زمان «تابستان گرم» به جاي تامين برق داخل كشور آن را صادر كرده و افزايش چند درصدي صدور انرژي هم داشته است.
نويسنده گزارش مقايسه آمار صادرات را به صورت يك عدد كلي براي هر ماه و چهار ماهه امسال مورد توجه قرار داده، در حالي كه روند تبادل برق (واردات و صادرات هم‌زمان) به صورت لحظه‌اي در هر دقيقه و ساعت و روز متغير بوده و بر اساس نياز مصرف داخل و ميزان مازاد توليد محاسبه و اقدام به مبادله مي‌شود. در گزارش ماهانه اشاره‌اي به كاهش صادرات و افزايش واردات در لحظه اوج مصرف داخل نمي‌شود و يك عدد كلي براي صادرات يك ماه استخراج مي‌شود، اما در اصل، صادرات برق از ايران در ساعت پيك داخل كشور عملا تا پايين‌ترين سطح كاهش مي‌يابد و دوباره با اتمام ساعت پيك صدور برق از سر گرفته مي‌شود. حتي در روزهايي كه كشور تقاضاي بالاي 70 هزار مگاوات را تجربه كرده، واردات نيز از كشورهاي همسايه در لحظه اوج مصرف افزايش مي‌يابد تا جوابگوي تمامي نيازها و تعهدات برق كشور شود.  ذكر اين نكته ضروري است كه سهم تبادل برق حدود 4 دهم درصد كل مصرف برق كشور است و عملا تاثير زيادي در مصرف داخل كشور ندارد و علاوه بر آن از ۱۵ خرداد ماه سال جاري و متعاقب افزايش مصرف داخلي كشور، صادرات برق به كشورهاي همسايه به خصوص در ساعات پيك با هدف تامين نياز مصرف داخلي بسيار محدود بوده است و صادرات اتفاق افتاده در يك ماه و نيم اخير تنها در ساعات غير پيك و پس از اطمينان از تكافوي انرژي توليدي براي تامين نياز داخلي، براي مازاد انرژي صادرات انجام شده است. گفتني است سهم صادرات برق چيزي حدود يك درصد كل مصرف برق كشور است و ايران در تمام قراردادهاي صدور انرژي خود، به موضوع اولويت داشتن تامين نياز داخل تاكيد داشته و در ساعت‌هاي اوج مصرف، نيازهاي داخل خود را بر اساس تقاضاي مصرف در اولويت تامين قرار مي‌دهد. شايان ذكر است براساس برنامه مشترك وزارتخانه‌هاي نيرو و صمت براي تامين برق صنعت در تابستان امسال، برق صنايع كوچك و كارگاه‌هاي صنعتي كه 92 درصد كل مشتركان صنعتي را تشكيل مي‌دهد بدون محدوديت تامين شد. برق مورد نياز واحدهاي صنعتي مستقر در شهرك‌هاي صنعتي و واحدهاي صنعتي خارج از شهرك‌هاي صنعتي نيز با ديماند بيش از 500 كيلووات از 20 خرداد تا 17 شهريور با گردشي كردن تعطيلات پايان هفته بيش از 6 شبانه‌روز هفته به‌طور كامل تامين شده است.  برق مورد نياز صنايع بزرگ براي حدود 300 واحد صنعتي نيز مطابق برنامه مديريت مصرف ابلاغي وزارت نيرو و وزارت صمت در دوره تعيين شده تامين مي‌شود. مشاركت اين واحدها از طريق جابه‌جايي بخشي از بار مصرفي آنها از ساعات اوج به ساعات غير اوج و نيز مديريت زمان بهره‌برداري از تجهيزات وابسته به انرژي در برنامه‌هاي مديريت مصرف بوده و در ساير زمان‌هاي دوره تابستان، انرژي مورد نياز اين واحدها به‌طور حداكثري تامين مي‌شود.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون