• ۱۴۰۳ سه شنبه ۲ مرداد
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 5569 -
  • ۱۴۰۲ چهارشنبه ۸ شهريور

مديرعامل سازمان بنادر و دريانوردي عنوان كرد

بازگشت هندي‌ها به بندر چابهار

مديرعامل سازمان بنادر و دريانوردي با بيان اينكه هندي‌ها تاكنون ۲۵ ميليون‌ دلار در بندر چابهار سرمايه‌گذاري كردند، گفت: در حالي كه جرثقيل‌هاي ساحلي هندي‌ها در اين سال‌ها راكد مانده بود، اخيرا با رفع مشكلات، باز هم شروع به فعاليت كردند. علي‌اكبر صفايي درباره فعاليت هندي‌ها در چابهار بيان كرد: كشور هند هم يك كشور بزرگ است و هم آينده اقتصادي خيلي خوبي برايش پيش‌بيني مي‌كنند. مذاكرات ما با اين كشور طولاني‌مدت بوده و قراردادي منعقد شد كه بعدا تغيير كرد؛ ما از ابتداي دولت براي اين قرارداد تلاش كرديم كه اكنون همه مشكلات حل شده و اميدواريم كمتر از يك ماه آينده جمع‌بندي شود. ما منتظر آخرين گروه هندي‌ها هستيم و فقط يك بند از قرارداد باقي ‌مانده كه بايد درباره آن به توافق برسيم و اميدواريم هرچه سريع‌تر امضا شود زيرا قرارداد بلندمدت حافظ منافع ماست. وي درباره نحوه قرارداد با هندي‌ها در فاز يك بندر چابهار توضيح داد: اين قرارداد به‌صورت سرمايه‌گذاري ۸۵ ميليون دلاري و BoT هندي‌هاست. تا الان هندي‌ها ۲۵ ميليون‌ دلار سرمايه‌گذاري كردند كه به‌صورت جرثقيل‌هاي ساحلي بوده و اخيرا با مدلي كه به توافق رسيديم، شروع به فعاليت كردند اگرنه چند سالي اين جرثقيل‌ها راكد مانده بود؛ اين تجهيزات شامل جرثقيل‌هاي ساحلي، محوطه‌اي، تجهيزات تخليه و بارگيري كانتينر و مجموعه‌اي از انواع مختلف تجهيزات است. همچنين ما در كنار فاز يك با هندي‌ها، براي فاز دو بندر چابهار هم با شركت‌هاي خارجي مذاكره مي‌كنيم.

راه‌اندازي فاز اول بندر بزرگ مكران در ۱۴۰۳

وي درباره راه‌اندازي بندر مكران نيز بيان كرد: طرح جامع، آزمايش‌ها و اطلاعات لازم براي طراحي صورت گرفته است و به زودي دولت هم زمين مورد نياز را واگذار مي‌كند و اميدواريم اوايل سال ۱۴۰۳ كلنگ اجرايي اين بندر بزرگ در شرق را بزنيم كه مي‌تواند تحول عظيمي در منطقه مكران ايجاد كند. اين بندر فازبندي شده و اميدواريم بتوانيم در فاز اول موج‌شكن، لايروبي و يك اسكله نفتي براي صادرات محصولات نفتي و پتروشيمي منطقه مكران فراهم كنيم كه اين فرآيند هم حداقل سه سال طول مي‌كشد؛ ارزش آن هم بيش از ۱.۵ تا ۲ ميليارد دلار خواهد بود كه از منابع خود سازمان و سرمايه‌گذاري داخلي يا خارجي تامين مي‌شود. معاون وزير راه و شهرسازي درباره موضوع ترانزيت بيان كرد: اقدام با كشورهاي همسايه و سفرهاي وزير راه در راستاي ترانزيت با كشورهاي آسيانه ميانه و جنوبي از جمله هند، باعث شده كه ما ميزبان مقامات روسيه و هند و برخي از كشورهاي آسيانه ميانه باشيم و توانستيم با چهار شركت حمل سراسري يا فورواردر بين‌المللي توافق كنيم كه حمل مبدا به مقصد را با كمترين هزينه در مقايسه با مسير سنتي دريايي ارايه دهيم.

افزايش ۶۵ درصدي حجم صادرات از درياي خزر به كشورهاي آسيانه ميانه

به گزارش ايسنا، صفايي درباره ظرفيت ترانزيت دريايي بيان كرد: در درياي خزر بعد از رويداد ميان روسيه و اوكراين، حجم صادرات‌مان از درياي خزر به كشورهاي آسيانه ميانه در مواردي تا ۶۵ درصد هم افزايش پيدا كرد. 

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون