• ۱۴۰۳ پنج شنبه ۱۴ تير
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 5570 -
  • ۱۴۰۲ پنج شنبه ۹ شهريور

مناقشات مرزي ميان دهلي نو و پكن بالا گرفت

اعتراض هند به نقشه جديد چين

وزارت خارجه هند در بيانيه‌اي اعلام كرد، يك هفته مانده به برگزاري نشست گروه ۲۰ در دهلي‌نو، دولت هند به نقشه جديد چين مربوط به ادعاي ارضي اين كشور اعتراض كرده است.
به گزارش خبرگزاري آسوشيتدپرس، زمان اعلام اين اعتراض يك مساله كليدي است چون شي جين‌پينگ، رييس‌جمهوري چين قرار است در نشست گروه ۲۰ كه در دهلي‌نو برگزار مي‌شود، شركت كند.
سخنگوي وزارت خارجه هند در بيانيه‌اي اعلام كرد: ما اين ادعاها را كه هيچ مبنايي ندارند، رد مي‌كنيم. چنين اقداماتي از سوي طرف چيني تنها باعث بغرنج شدن حل مساله مرزي مي‌شود. هند مراتب اعتراض رسمي خود را بابت نقشه موسوم به «نقشه استاندارد ۲۰۲۳ چين » از طريق كانال‌هاي ديپلماتيك به طرف چيني رساند، چون اين نقشه به اراضي هند مربوط مي‌شود و چين مدعي مالكيت آنهاست.
طرحي از اين نقشه كه روي وب‌سايت وزارت منابع طبيعي چين منتشر شده، نشان مي‌دهد كه ايالت «آروناچال پرادش » و «فلات دوكلم » كه دو طرف بر سر آن مناقشه دارند، در داخل مرزهاي چين است و همچنين در بخش ديگري از اين نقشه «آكساي چين » در غرب نيز تحت كنترل چين است كه هند نيز همچنان مدعي آن است.
پكن اخيرا صدور ويزا براي مقام‌هايي از ايالت آروناچال پرادش در شمال شرق هند را رد كرده و به جاي آن روي پاسپورت‌هاي آنها اوراقي را منگنه كرده بود. چين همچنين از به رسميت شناختن حق حاكميت هند بر بخش كشمير اين كشور امتناع كرده و براي نشست گروه ۲۰ كه ماه مه در سرينگر برگزار شد، هياتي نفرستاد.
اخيرا نيز نارندرا مودي، نخست‌وزير هند به صورت غيررسمي با رييس‌جمهوري چين در حاشيه نشست گروه بريكس در ژوهانسبورگ، آفريقاي جنوبي ديدار و گفت‌وگو كرد و در آن نشست، مودي بر نگراني‌هاي كشورش درباره مسائل حل نشده مرزي تاكيد داشت.
اين مرزبندي مورد مناقشه باعث ايجاد يك بن‌بست سه‌ساله بين ده‌ها هزار سرباز چيني و هندي در منطقه لداخ شده است. درگيري سه سال قبل هم در منطقه مذكور به كشته شدن ۲۰ سرباز هندي و چهار سرباز چيني منجر شد. به گزارش ايسنا، وزارت خارجه چين پس از ديدار رييس‌جمهوري اين كشور و نخست وزير هند اعلام كرده بود: دو طرف بايد تمامي منافع روابط دوجانبه را مدنظر داشته باشند و به صورت مناسبي مساله مرزي را حل كنند كه باعث تضمين صلح مشترك و آرامش در مرز مي‌شود.
فرماندهان ارتش‌هاي چين و هند نيز اوايل ماه جاري ميلادي با هدف ثبات اوضاع ديدار داشتند. اين مرز با عنوان «خط واقعي كنترل » اراضي تحت كنترل چين و هند را از لداخ در غرب ايالت آروناچال پرادش هند جدا مي‌كند كه چين مدعي مالكيت تمامي آن است.
هند و چين در ۱۹۶۲ يك جنگ در اين مرز داشتند. چين مدعي ۹۰ هزار كيلومتر مربع از اين منطقه واقع در شمال شرق هند شامل آروناچال‌پرادش است كه بيشتر سكنه‌اش، بودايي هستند. هند نيز مي‌گويد، چين ۳۸هزار كيلومتر مربع از قلمروي خود در فلات آكساي چين را گرفته كه دهلي‌نو آن را بخشي از لداخ مي‌داند و درگيري‌ها اكنون در اين منطقه رخ مي‌دهد.

 

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون