• ۱۴۰۳ پنج شنبه ۱۴ تير
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 5570 -
  • ۱۴۰۲ پنج شنبه ۹ شهريور

تحولات جهان

حمله پهپادي اوكراين به 6 منطقه از خاك روسيه

اعتماد| پهپادهاي اوكرايني روز گذشته (چهارشنبه) شش منطقه از خاك روسيه را هدف قرار دادند، از جمله يك پايگاه نيروي هوايي روسيه؛ اما از آنجا كه اين پايگاه بيش از ۶۰۰ كيلومتر از مرز اوكراين فاصله داشته و دسترسي پهپادها از مبدا اوكراين به آن تقريبا غيرممكن است، اين فرضيه مطرح شده كه اين حمله از خاك استوني يا لتوني انجام شده باشد كه عضو ناتو هستند. مقامات روسيه روز گذشته از حمله شبانه اوكراين به مناطق پسكوف، بريانسك، كالوگا، اورلوف، ريازان و مسكو خبر دادند. وزارت خارجه روسيه هم متذكر شد كه با فاصله زيادي كه اين حملات از مرزهاي اوكراين داشتند، انجام آنها بدون كمك كشورهاي غربي غيرممكن است. مسكو هشدار داد كه اين حملات را بدون پاسخ نخواهد گذاشت. در منطقه پسكوف كه با مرز اوكراين بيش از ۶۰۰ كيلومتر و با مرز استوني تنها ۳۲ كيلومتر فاصله دارد، يك آتش بزرگ يك پايگاه هوايي را در نورديد و خبرگزاري تاس از آسيب ديدن دست‌كم چهار هواپيماي نظامي باري غول‌پيكر «ايليوشين ايل-۷۶» خبر دادند. سخنگوي كرملين اعلام كرد كه روسيه در حال بررسي مبدا انجام اين حملات است تا از حملات آتي جلوگيري شود. كاربران فضاي مجازي هم به غيرممكن بودن اين حمله پهپادي از خاك اوكراين اشاره كرده و گزينه كمك ناتو را تنها توضيح قانع‌كننده در اين مورد دانستند. يكي از كاربران شبكه اجتماعي ايكس (توييتر سابق) نوشت: «فاصله پسكوف تا مرز اوكراين ۸۰۰ كيلومتر است. فاصله پسكوف تا مرز لتوني ۶۵ كيلومتر و تا مرز استوني حدود ۵۰ كيلومتر است. لتوني و استوني عضو ناتو هستند. حالا مي‌فهميد چه اتفاقي افتاده است...» ولاديمير سولوويوف، شخصيت تلويزيوني روسيه هم در برنامه‌اي تلويزيوني به بررسي احتمال انجام حمله به پسكوف از خاك استوني پرداخت و گفت: اگر اين حقيقت داشته باشد، استوني بايد از صفحه زمين محو شود.

گمانه‌زني وزير خارجه اسراييل از زمان عادي‌سازي روابط با عربستان

اعتماد|وزير خارجه رژيم صهيونيستي پيش‌بيني كرد كه توافق عادي‌سازي روابط با عربستان در سه ماهه اول سال ۲۰۲۴ امضا شود. به گزارش خبرگزاري اسپوتنيك، الي كوهن، وزير خارجه رژيم صهيونيستي پيش‌بيني كرد كه توافق عادي‌سازي روابط با عربستان در سه ماهه اول سال ۲۰۲۴ امضا شود. به گفته او، عربستان خواهان راه‌حل است و «هيچ‌گونه سازشي به ضرر امنيت تل‌آويو صورت نخواهد گرفت.» امريكا عادي‌سازي روابط ميان عربستان و رژيم صهيونيستي را يك «واقعه عظيم» مي‌داند و مدعي است كه اين منجر به «ثبات بيشتر» خاورميانه مي‌شود. اخيرا رون درمر، وزير امور استراتژيك رژيم صهيونيستي گفت: تل‌آويو با ارتقاي برنامه هسته‌اي غيرنظامي عربستان در ازاي عادي‌سازي روابط در چارچوب معامله امنيتي-نظامي ميان عربستان و امريكا مخالفت نمي‌كند، اما ما با برنامه هسته‌اي نظامي مخالفيم. با اين حال دفتر بنيامين نتانياهو، نخست‌وزير رژيم صهيونيستي موافقت اين رژيم با ارتقاي برنامه هسته‌اي عربستان را تكذيب كرد. عربستان بارها اعلام كرده كه حل نزاع فلسطين و رژيم صهيونيستي با تشكيل كشور مستقل فلسطين به پايتختي قدس شرقي، شرط عادي‌سازي روابط با تل‌آويو است.

استخدام مرد ميموني براي نشست گروه 20 !

ايسنا|دولت هند كه نگران حمله ميمون‌ها به رهبران جهان در نشست آتي گروه ۲۰ است، افرادي را استخدام كرده كه با تقليد رفتار و صداي ميمون‌هاي تهاجمي، ميمون‌هاي ديگر را از اين اجلاس دور نگه دارند!
به گزارش خبرگزاري فرانسه، شوراي شهر دهلي‌نو در آستانه ميزباني از سران گروه ۲۰ براي اجلاس آتي اين گروه، بيش از ۳۰ «مرد ميموني» استخدام كرده كه حركات و صداي ميمون وحشي «لانگور» را تقليد مي‌كنند تا ميمون‌هاي «ماكاك رزوس» را از محل برگزاري اجلاس دور نگه دارند، ميمون‌هايي كه در مناطق دولتي پربرگ هند جولان مي‌دهند. معاون شوراي شهر دهلي‌نو ديروز (چهارشنبه) به خبرگزاري فرانسه گفت: نمي‌توانيم ميمون‌ها را از محيط زندگي‌شان بيرون كنيم، پس تيمي با حضور ۳۰ تا ۴۰ مرد را استخدام كرده‌ايم كه براي ترساندن و عقب نگهداشتن ميمون‌ها آموزش ديده‌اند. اين افراد در هتل محل اقامت رهبران و همچنين مكان‌هايي كه مشاهده ميمون‌ها گزارش شده، مستقر خواهند شد. مقامات هند خيابان‌هاي مركز شهر دهلي‌نو را در ۹ و ۱۰ سپتامبر مسدود خواهند كرد و با اعلام تعطيلات، كسب ‌و كارها تعطيل شده است؛ اما وحشت از پريدن ميمون‌ها روي ليموزين‌هاي حامل رهبران جهان، شهرداري دهلي‌نو را وادار به مشورت با اداره جنگل‌ها كرد. علاوه بر استخدام اين مردهاي ميموني، تصاوير ميمون‌هاي مهاجم با ابعاد واقعي آنها ساخته شده و در سطح شهر چرخانده مي‌شود تا ديگر ميمون‌ها از نزديك‌ شدن به محل برگزاري اين اجلاس بترسند. ماموران پليس دهلي به مدت چندين دهه از ميمون‌هاي لانگور براي حفظ نظم در خيابان‌ها استفاده مي‌كردند، اما دادگاهي حكم داد كه استفاده از اين ميمون‌ها ظالمانه است. در برخي نقاط شهر هم تك‌تيراندازها با گلوله‌هاي پلاستيكي آماده شليك به ميمون‌ها و فراري‌ دادن آنها هستند. اما مشكل اينجاست كه ميمون‌ها باهوش هستند و زود ياد مي‌گيرند. در يك آزمايش، تنها سه روز طول كشيد كه آنها متوجه تقلبي بودن ماكت ميمون لانگوري كه صداي طبيعي اين ميمون را توليد مي‌كرد، شده و آن را تكه‌تكه كنند.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون