• ۱۴۰۳ پنج شنبه ۱۴ تير
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 5570 -
  • ۱۴۰۲ پنج شنبه ۹ شهريور

همه‌پرسي تاريخي در استراليا

بوميان در انتظار به رسميت شناخته شدن حقوق‌شان

استراليايي‌ها در يك همه‌پرسي تاريخي پاي صندوق‌هاي راي مي‌روند تا نظر خود را در خصوص حقوق بوميان اين كشور اعلام كنند.
به گزارش يورونيوز، راي مثبت مردم، بوميان و جزيره نشينان تنگه تورس را در قانون اساسي اين كشور به رسميت مي‌شناسد و يك نهاد دايمي براي آنها ايجاد مي‌كند تا در مورد قوانين به پارلمان مشاوره بدهد.
اين همه‌پرسي كه قرار است روز ۱۴ اكتبر برگزار شود، موضوع بحث‌هاي شديدي در استراليا شده و موافقان و مخالفان بر سر اين مساله با يكديگر چالش دارند.
تقريبا نيم قرن است كه هيچ رفراندوم موفقي در استراليا برگزار نشده است؛ با اين حال مدافعان حقوق بوميان اميدوارند مردم اين كشور با راي مثبت خود باعث به رسميت شناخته شدن حقوق اين اقليت شوند.
براي موفقيت اين همه‌پرسي، بايد اكثريت راي‌دهندگان به آن راي مثبت بدهند و در عين حال دست‌كم بايد در چهار ايالت از ۶ ايالت استراليا نيز حمايت حداكثري از اين رفراندوم وجود داشته باشد. سپس تركيب، وظايف و اختيارات اين نهاد كه توصيه‌هاي آن الزام‌آور نيست، توسط پارلمان طراحي و مورد بحث قرار مي‌گيرد.
آخرين باري كه مردم استراليا در يك رفراندوم شركت كردند به سال ۱۹۹۹ ميلادي باز مي‌گردد؛ يعني زماني كه شهروندان اين كشور با تغيير نظام پارلماني خود به رياستي مخالفت كردند.
آنتوني آلبانيز، نخست‌وزير استراليا با اعلام تاريخ راي‌گيري در يك گردهمايي در شهر آدلايد، اين راي را فرصتي براي اتحاد ملت توصيف كرد.
او در حالي كه از سوي جمعيت تشويق مي‌شد، گفت: «روز ۱۴ اكتبر فرصت مهمي براي ماست؛ لحظه‌اي كه مي‌توانيم استراليايي بودن خود را نشان بدهيم. همه ما بايد از فرصتي كه پيش روي ما قرار دارد، استفاده كنیم.» او كه حامي اين رفراندوم است از مردم خواست به اين همه‌پرسي «آري» بگويند و اجازه بدهند حقوق مردم بومي و ساكنان جزاير تنگه تورس به رسميت شناخته شود.
در قانون اساسي استراليا، از مردم بومي و ساكنان تنگه تورس نامي برده نشده است؛ اين در حالي است كه اين افراد بيش از ۶۵ هزار سال در اين سرزمين سكونت داشته‌اند.
استراليايي‌ها حالا با يك كارزار شش هفته‌اي رو به رو هستند و در روز راي‌گيري از آنها پرسيده خواهد شد كه آيا با تغيير قانون اساسي براي افزودن يك كميته بومي براي مشاوره دادن به پارلمان فدرال در مورد مسائل بوميان و ساكنان تنگه تورس موافق هستند يا خير؟ بوميان استراليا حدودا ۳.۲ درصد جمعيت ۲۶ ميليوني اين كشور را تشكيل مي‌دهند.
هر چند دولت از اين همه‌پرسي حمايت كرده اما پيتر داتون، رهبر اپوزيسيون مخالف آن است و مي‌گويد اين طرح مي‌تواند به ايجاد اختلاف نژادي در كشور منجر شود. مخالفان، كمپين بله را به «نخبه‌گرايي و ناديده گرفتن نگراني‌هاي روزمره مردم» متهم مي‌كنند.
در طول تاريخ استراليا ۴۴ رفراندوم برگزار شده و تنها ۸ مورد آن با موفقيت همراه بوده و آخرين بار هم اين راي مثبت در سال ۱۹۷۷ ميلادي حاصل شده است. علاوه بر اين، تاكنون هيچ يك از رفراندوم‌ها در اين كشور بدون حمايت هر دو حزب به نتيجه نرسيده است.

 

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون