• ۱۴۰۳ پنج شنبه ۱۴ تير
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 5570 -
  • ۱۴۰۲ پنج شنبه ۹ شهريور

ادامه از صفحه اول

نوسان سياست‌ها  عليه دستاوردها (1) 

اين شاخص‌ها سپس براي همه استان‌ها به اقتضاي نيازهاي هر استان توسط دانشگاه‌ها و سمن‌هاي آن استان تدوين و در شوراي برنامه‌ريزي استان با حضور استاندار و مديران كل تحت عنوان برنامه ارتقاي وضعيت زنان و خانواده استان مصوب و به‌رغم آنكه اجراي آن به ابتداي بحران و شرايط دشوار شيوع كرونا برخورد كرد، عملياتي شد. به‌طوري كه در پايان دولت دوازدهم سامانه رصد و پايش عدالت جنسيتي نيز راه‌اندازي شد و استان‌ها اولين نتايج اجراي برنامه را در اين سامانه وارد كردند. به علاوه طرح ارتقاي تاب‌آوري اجتماعي در سطح 1100 روستا در استان‌هاي مختلف كشور توسط تسهيلگران روستايي به اجرا درآمد. اين طرح براي توان‌افزايي زنان روستايي عزيز و ايجاد سازوكارهايي براي اشتغال و بهبود شرايط اقتصادي و اجتماعي روستا در قالب شاخص‌هاي عدالت جنسيتي شكل گرفت. اما همه اينها متاسفانه در دولت سيزدهم متوقف شد. براي ارتقاي وضعيت زنان روستايي همچنين اقدام به تربيت 17 هزار زن تسهيلگر مهندس كشاورزي و آموزش 50 هزار زن روستايي براي توليد محصولات سالم با همكاري موسسه استاندارد و وزارت جهاد كشاورزي شد. اين فعاليت به توليد حدود 700 برند محصول سالم توسط زنان روستايي در اقصي نقاط كشور منجر شد كه اتفاق بزرگي بود و بايد به‌طور جدي ادامه مي‌يافت تا امروز در سطح وسيع‌تري شاهد تحولات باشيم.
از مطالبات اصلي جامعه زنان كشور اصلاح مباحث حقوقي است. بنابراين از برنامه‌هاي معاونت زنان و خانواده دولت 11 و 12 توجه به قوانين در حمايت از اين مطالبه‌گران بود. به نتيجه رساندن لايحه منع خشونت عليه زنان پس از كشاكش يك دهه‌اي ميان دولت و قوه قضاييه بارزترين اين تلاش‌ها بوده كه در دي ماه 99 به مجلس ارسال و البته بعد از 5 ماه اعلام وصول شد. اما هنوز پس از گذشت 2 سال، دولت سيزدهم نتوانسته اين مطالبه جدي و تعيين‌كننده را به صورت قانون تقديم زنان كشور كند. چنانچه با پيگيري‌هاي جدي از مجلس شوراي اسلامي لايحه‌اي كه 8 سال مسكوت مانده و برايش امروز و فردا مي‌شد، تحت عنوان قانون حمايت از اطفال و نوجوانان به تصويب رسيد. همچنين آيين‌نامه اجرايي آن در دولت مصوب و منجر به تقسيم كار بين دستگاه‌ها براي پيشگيري، شناسايي و حمايت كودكان آسيب‌ديده، تقويت اورژانس اجتماعي ۱۲۳ و آموزش حقوق كودك شد. يعني اكنون قانوني با حمايت همه‌جانبه از دختران و پسران ايراني وجود دارد كه البته بايد به‌طور كامل مورد توجه دولت باشد... (ادامه دارد)

 

به بهانه نهم شهريور ماه روز ملي حفاظت از يوزپلنگ آسيايي

اما قضيه يوزپلنگ آسيايي متفاوت است و متاسفانه بر لبه تيغ انقراض قرار دارد كه به اظهار كارشناسان امر شايد تعداد يوزهاي باقيمانده در طبيعت به اندازه انگشتان دو دست هم نرسد، همين تعداد انگشت شمار هم يكي‌يكي در جاده‌ها بر اثر تصادف جان مي‌دهند. شش فروردين امسال يك قلاده يوز ماده در جاده يوز كش ميامي به سبزوار بر اثر تصادف تلف شد، جاده‌اي كه در فاصله سال‌هاي 89 تا 97 تعداد 7 يوز را قرباني كرده كه آمار وحشتناكي است. اگر ذره‌اي اراده براي حفظ نسل يوز از طرف سازمان حفاظت محيط زيست وجود داشت بايد تا به حال فكري به حال اين جاده شده باشد، متاسفانه وقتي حفظ منابع طبيعي و محيط زيست براي مسوولان و حكومت اولويت نيست و در كتاب‌هاي دانش‌آموزاني كه آينده اين مرزوبوم را مي‌خواهند بسازند هيچ نشانه‌اي از اهميت حفظ محيط زيست و منابع طبيعي ديده نمي‌شود، وقتي از فعالان و داوطلبان و دلسوزان واقعي اين حوزه حمايتي نمي‌شود، همچنان شاهد تلفات و انقراض نسل حيات وحش خصوصا يوزپلنگ ايراني هستيم. يادمان باشد ما آخرين ميزبان يوزپلنگ آسيايي در قاره كهن هستيم و اين امر مسووليت ما را در تلاش بي‌وقفه براي حفظ نسل اين تيزپاي زيباي ايراني دوچندان مي‌كند. اميدواريم با تلاش و وظيفه‌شناسي مسوولان امر و علاقه‌مندان و دلسوزان محيط زيست در ميان كشورهاي قاره آسيا تنها كشوري باشيم كه توانسته باشيم حق حيات را براي يوزپلنگ آسيايي به رسميت بشناسيم و نسل آن را براي آيندگان حفظ كنيم. 

 

صنيع‌خاني  انقلابي معيار

او تلاش داشت تا قدرت سخت و قدرت نرم جمهوري اسلامي ايران افزايش يابد. اما به قدرت نرم كه از طريق محبت و مهرباني ايجاد مي‌شود، اهميت بيشتري مي‌داد.  او در سال‌هاي آخر عمر نگران شيوه‌هاي حكمراني در ايران بود و از عقب افتادن ايران در توسعه و پيشرفت، به‌شدت در رنج بود.  او رفت و از غصه خوردن راحت شد و دوستان خود را تنها گذاشت.  به پدر عزيز، خانواده محترم، فرزندان پرتلاشش و نيز به همه مصيبت‌ديدگان خاندان معزز شهيد صنيع‌خاني تسليت عرض مي‌كنم. 
عاش سعيداً و مات سعيداً

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون