• ۱۴۰۳ سه شنبه ۲ مرداد
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 5572 -
  • ۱۴۰۲ يکشنبه ۱۲ شهريور

تحليل جلال چراغپور از اردوي جديد تيم ملي در گفت‌وگوي اختصاصي با «اعتماد»:

تعداد بازيكناني كه به دليل مصلحت انتخاب شدند خيلي زياد است!

دعوت از سرلك‌ كار خوبي بود

روزبه دلاور 

به گزارش «اعتماد»، اسامي بازيكنان تيم ‌ملي براي انجام دو بازي دوستانه اعلام شد. جلال چراغپور يكي از كارشناسان قديمي فوتبال در خصوص بازيكنان دعوت‌شده به خبرنگار اعتماد گفت: از چند منظر مي‌شود به اين ليست نگاه كرد: منظر اول اين است كه بگوييم تمام موجودي ممكن دعوت شدند و ظاهر و باطن همين است كه داريم. يعني همين قدر فوتباليست داريم كه اندازه‌هاي‌شان براي تيم ملي تعريف مي‌شود و سرمربي تيم ملي با توجه به اندازه‌ها آنچه موجود بوده دعوت كرده است.

 اين قابل بحث و صحبت است اما منظر دوم اين است كه نه خير! اين همه ظرفيت نيست! ممكن است سوال شود پس اين ليست براساس چه منطقي تهيه شده؟ اين ليست براساس اين منطق است كه هيچ جرياني دلخور نشود و همه باشند! در اين رهگذر چون تعداد كادر تقريبا شش، هفت نفر شدند، مي‌شود تقريبا همين قدر. يعني هر كدام ۴ يا پنج نظر بدهند حالا از جهات مختلف؛ يك عده بگويند ‌اينها هنوز به درد مي‌خوردند يك‌ عده بگويند اين جوانان آماده شدند براي تيم ‌ملي و... هر گروه نظر خودشان را دارند و در نتيجه مي‌شود حضور افرادي كه هنوز مقداري از فوتبال‌شان براي تيم ملي مناسب 
است.
 يك عده كه در ليگ ما بهترين هستند يك عده هم در خارج به‌طور كج‌دار و مريز در حال بازي هستند و چون خارج هستند پس آنها را هم دعوت كنيم يا بگوييم در تيم ‌اميد بازيكناني هستند كه ممكن است در آينده فوتباليست شوند آنها را هم دعوت كنيم. در نتيجه يك مجموعه‌اي مي‌شود از هر دري يك سخن! 
چراغپور در ادامه گفت: اما نگرش سوم اينطور است كه همه را دعوت كنيم از اين دو تا بازي تداركاتي استفاده كنيم و ببينيم نتيجه چي مي‌شود. اما سه نسل به تيم ملي دعوت شده. اما آنقدر فشردگي و‌ تنوع سه نسل زياد است كه فكر نمي‌كنم با ۲ تا كه نه ۶ تا بازي هم از آن يك تيم‌ ملي در بيايد! به‌طور خلاصه مي‌توان گفت كار را مشكل كردند. گروهي مثل حاج صفي و قدوس كه سال‌هاست بازي آنها را ديديم، گروهي ديگر در حال حاضر درون تيم ملي هستند اما مي‌دانيم فوتبال‌شان تقريبا تمام شده است و گروهي ديگر ابتداي فوتبال‌شان هستند و اصلا پتانسيل فشار جام ملت‌ها را نخواهند داشت. به اين ترتيب هرسه نگرش اين را به ما مي‌گويد كه روزهاي سختي در پيش داريم.
به جلال چراغپور گفتيم بعضي از منتقدان مي‌گويند برخي از بازيكنان هميشه ‌دعوت مي‌شوند حتي اگر ‌آمادگي لازم را نداشته باشند و از او سوال كرديم نظر شما در اين باره چيست؟ چراغپور در اين رابطه توضيح داد: اين سوال فني نيست. من مورد فني آن را جواب دادم. گفتم در سه نگرش كه يكي از اين ‌نگرش‌ها شامل سوال شما هم مي‌شود اگر به اسم اشاره نكنيم بهتر است اما كلان موضوع اين است كه سه نسل دعوت شدند. نسلي كه از آنها گذشته است و قديمي هستند و فوتبال را سنتي بازي مي‌كنند و ‌عمر عضلات‌شان به سر آمده كه حدود ۹ تا ۱۰ نفر هستند.
 يك نسل كه همين‌ الان درون فوتبال هستند اما اندازه‌هاي‌شان ملي را تعريف نمي‌كند و يك نسلي هم بچه‌هايي هستند كه در تيم ‌ملي اميد و زير نظر عنايتي كار مي‌كنند. آنها كه خيلي زود است براي‌شان ‌كه بخواهند در جام‌ ملت‌ها بازي كنند. هر سه گروه در تيم‌ ملي هستند و به نظر من سرمربي‌ محترم ‌تيم ‌ملي سر خودش را شلوغ كرده و تعداد افرادي كه ‌بنا به مصالح دعوت كرده خيلي زياد است و ‌تعداد كادرشان‌ هم ‌خيلي زياد شده و هر چقدر تعداد كادر مي‌رود بالا تعداد انتخاب‌ها هم بالا مي‌رود. چون وقتي ۷ نفر باشد و نفري ۳، ۴ تا نظر بدهند، مي‌شود همين‌ ليستي كه الان هست. چراغپور در ادامه در خصوص تعداد زياد اعضاي كادرفني تيم ملي گفت: هر فردي كه در كنار تيم ملي است بايد يك تخصصي داشته باشد. بعضي وقت‌ها افرادي هستند كه مجموع چند تخصص را دارند. مثلا در مورد آمادگي جسماني مي‌توانند نظر بدهند و نظر فني مي‌توانند بدهند و نظر اصلاحي و ‌تخصصي درباره پست‌هاي مختلف مي‌توانند بدهند. اما الان ‌براي هر كدام از اين نظرها يك‌ نفر كنار تيم ‌ملي قرار دارد. 
كارشناس فوتبال كشورمان در ادامه افزود: يعني مثلا براي آمادگي جسمي يا فقر عضلاني يا سنتي شدن فوتبال يا تخصصي بودن در يك خط براي هركدام از اينها يك دستيار آوردند. اگر تمام اين تخصص‌ها در يك يا دو نفر خلاصه مي‌شد از نظر من جمع كردن نظرات خيلي مثبت‌تر مي‌شد و‌ باز هم نظر شخصي من اين است‌كه بالا رفتن تعداد كمك‌هاي سرمربي تيم ملي به نفع ‌تيم ‌ملي نخواهد شد و باعث‌ حتي يك‌گونه‌اي از ضعف مي‌شود و ‌بعد تشدد آرا به ‌وجود مي‌آيد و بعد اتفاقي بيفتد، مي‌آيند مصاحبه مي‌كنند مي‌گويند مقصر نبودم و هر كي يك‌ چيز را مي‌گويد. قبلا ‌در تيم ملي در زمان استانكو اين ‌اتفاق افتاد كه كادر زير دست استانكو‌ يكي‌يكي گفتند‌ ما گفتيم گوش نكرد!
چراغپور تصريح كرد: وقتي تعداد بالا مي‌رود بعد جمع كردن آرا با يك مجموعه خيلي مشكل مي‌شود. يعني سرمربي تيم‌ ملي به جز بازيكنان، يك تيم ملي كوچينگ دارد و آنها را هم بايد مديريت كند ‌چون در جلسات نظر مي‌دهند و بحث مي‌كنند و جمع كردن آنها خودش يك شغل است و جمع كردن ‌تيم ‌ملي هم مي‌شود يك شغل و در كل مي‌شود دو شغل! من نظر موافقي روي اين قضيه ‌ندارم و مي‌گويم اين‌ نمي‌تواند باعث ‌قدرتمندي موضوع شود و بيشتر باعث ‌ضعف موضوع مي‌شود.
يكي از چالش‌هايي كه پيش روي كادرفني بود دعوت يا عدم دعوت از سرلك بود. همچنين كادر فني تيم از نام كنعاني‌زادگان عبور كردند و ‌علت را‌ غيرفني توصيف كردند. مربي اسبق تيم ملي در اين خصوص به خبرنگار اعتماد گفت: گفتند غيرفني كنعاني‌زادگان را دعوت نكردند و من چون اطلاعاتي در اين خصوص ندارم هيچ‌گونه اظهارنظري نمي‌توانم داشته باشم. 
درباره سرلك‌ هم كادرفني نظر بدهند اما اگر يك بازيكن براي تيم ملي كشورش مفيد است و بازي‌هاي تيم ملي در جام ملت‌هاي يك قاره قرار است اتفاق بيفتد و موقعيت و آبروي ملي در تيم ملي خلاصه مي‌شود اگر بازي آن بازيكن براي تيم ملي لازم است بايد تمام برنامه‌ها را انجام بدهند تا او براي تيم ملي كشورش بازي كند و اين را بايد در اولويت اول بگذارند كه تيم‌ ملي يك كشور است و اگر دعوت مي‌كنند و مي‌دانند كه مثبت است و مي‌خواهند از او استفاده كنند اين اتفاق بيفتد. چون تيم ملي است و‌ مهم‌ترين حادثه فوتبالي قاره در حال اتفاق افتادن است و ما همسايه‌هاي‌مان را مي‌بينيم كه چطور تجهيز مي‌شوند براي جام ‌ملت‌ها. چراغپور در پايان تاكيد كرد: بهتر بود كه سرلك دعوت شود كه گويا شده است.

 

 

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون