• ۱۴۰۳ يکشنبه ۱۷ تير
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 5573 -
  • ۱۴۰۲ دوشنبه ۱۳ شهريور

همزمان با كاهش سهم اشتغال مردان در بخش كشاورزي رخ داد

شتاب‌گيري ورود زنان شاغل به بخش صنعت

در سه ماه ابتدايي امسال، سهم اشتغال مردان در بخش‌هاي صنعت و خدمات افزايشي و در بخش كشاورزي كاهشي بوده است. 
اين سهم براي زنان تنها در بخش صنعت بالاتر رفته است.  داده‌هاي بازار كار در بهار امسال نشان مي‌دهد كه هم سهم اشتغال مردان و هم جمعيت شاغل آنها در بخش كشاورزي كاهش و در بخش‌هاي صنعت و خدمات افزايش يافته است. در مقابل، سهم اشتغال زنان تنها در بخش صنعت صعودي بوده و اين سهم در دو بخش خدمات و كشاورزي روندي نزولي به خود گرفته است.

كاهش سهم اشتغال مردان  در بخش كشاورزي

در بهار 1402 سهم مردان از اشتغال بخش كشاورزي معادل با 16 درصد برآورد شده در حالي كه اين سهم در بهار سال گذشته 15.6 درصد بوده است. تعداد مردهاي شاغل در بخش كشاورزي هم از 3 ميليون و 176 هزار نفر در بهار سال گذشته به 3 ميليون و 178 هزار نفر در بهار امسال افزايش پيدا كرده است.
در مقابل، سهم اشتغال مردان در بخش‌هاي صنعت و خدمات روندي صعودي به خود گرفته به‌طوري كه اين سهم در بخش صنعت از 34.4 درصد در بهار سال گذشته به 34.6 درصد در بهار امسال رسيده است. اين رقم در بخش خدمات نيز با 0.2 واحد درصد افزايش در سه ماه ابتدايي سال 1402 رقمي معادل با 49.8 درصد را ثبت كرده است. جمعيت مردان شاغل در بخش‌هاي صنعت و خدمات نيز از روند صعودي برخوردار بوده است.
مي‌توان گفت كه كم‌شدن سهم بخش كشاورزي از اشتغال مردان با وجود افزايش تعداد آنها در اين بخش به اين معنا است كه مردان شاغل در سه ماه ابتدايي امسال بيشتر به بخش‌هاي صنعت و خدمات روي آورده‌اند و درواقع سرعت ورود مردان به اين دو بخش بالاتر از سرعت ورود آنها به بخش كشاورزي بوده است. 
سهم زنان از اشتغال در بخش كشاورزي در سال گذشته 16.5 درصد بوده و در بهار امسال معادل با 15.5 درصد شناسايي شده است. جمعيت زنان شاغل در اين بخش نيز روند نزولي به خود گرفته و از 607 هزار نفر در بهار 1401 به 598 هزار نفر در بهار 1402 رسيده است.
در مقابل، سهم اشتغال زنان در بخش صنعت با صعودي چشم‌گير مواجه شده به‌طوري كه 2.1 واحد درصد افزايش يافته و به 25.4 درصد رسيده است. آمارها نشان مي‌دهد كه در سه ماه ابتدايي امسال بيش از 980 هزار زن در بخش صنعت مشغول به كار بوده‌اند.
بنا به اطلاعاتي كه «اكوايران» تحليل كرده، سهم زنان از اشتغال در بخش خدمات از 60.2 درصد در بهار سال گذشته به 59.2 درصد در بهار امسال نزول كرده اما تعداد زنان شاغل در اين بخش بيش از 72 هزار نفر افزايش يافته است.
مي‌توان گفت كه علت چنين پيشامدي اين است كه زنان شاغل با شدت كمتري نسبت به بخش صنعت، وارد بخش خدمات شده‌اند. به عبارت ديگر، در بهار امسال نسبت به بهار سال گذشته زنان بيشتري وارد بخش خدمات شده‌اند اما چون تعداد زناني كه وارد بخش صنعت شده‌اند از آن بيشتر است، سهم بخش خدمات از اشتغال زنان كاهش يافته است.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون