دولت در موضوع تعويض خودروي فرسوده با وارداتي دخالت نكند
عزتالله اكبري تالارپشتي رييس كميسيون صنايع و معادن مجلس شوراي اسلامي گفت: در بحث افزايش قيمت خودروهاي فرسوده در طرح تعويض با خودروهاي وارداتي؛ دولت در اين باره نبايد دخالت كند تا در يك فضاي مثبت اقتصادي و رقابتي هرچيزي جاي خودش را پيدا كند. تالارپشتي درباره بحث افزايش قيمت خودروهاي فرسوده در طرح تعويض با خودروهاي وارداتي اظهار داشت: در حال حاضر آيا بسياري از افراد جامعه ميتوانند، براي مثال پيكانشان را بفروشند و يك ماشين بهروز بخرند؟ بهطور قطع خيلي از آنها نميتوانند اين كار را انجام دهند. حالا اگر ماشين فرد كمي نرخش بالا برود و باعث تقويت مالي او شود، اشكال دارد؟ اگرچه بايد دولت اين فضا را مديريت كند و در قانون هم اين مورد را ذكر كرديم كه اين سختگيري انجام نشود كه اگر در جاهايي دولت تشخيص داد از برخي موارد بايد عبور كند، اين كار را انجام بدهد و مشكل را حل كند. او كه با تسنيم گفتوگو ميكرد، افزود: به اعتقاد من واردات خودرو ميتواند توليد را تنظيم كند و باعث ايجاد رقابت شود. اگر چه اين كار قدري تاخير دارد كه البته شايد اين تاخير به علت تعويض وزير باشد. رييس كميسيون صنايع و معادن مجلس با تاكيد به اين نكته كه بايد هرچه زودتر دولت اين كار را شروع كند، اظهار كرد: اگر دولت ارز ندارد به بخش خصوصي اجازه دهد، ارز منشأ خارجي، ارزي كه در اختيار مردم قرار دارد و ارزهاي صادراتي كه دولت ميتواند براي آنها مشوق نيز ايجاد كند را وارد عمل كند و آنها را به اين سمت هدايت كند تا اين نيازي كه در كشور است از اين طريق تنظيم شود. اكبريتالارپشتي خاطرنشان كرد: به نظر من اين كار آرامشي را در جامعه ايجاد ميكند و همچنين سبب رضايت عمومي خواهد شد و اين در حالي است كه در سال گذشته خودروسازان و قطعهسازان بزرگ با من مكاتبه داشتند كه ما با واردات خودرو هيچ مخالفتي نداريم و كار خودمان را انجام ميدهيم. وي ادامه داد: به اعتقاد من بايد يك سطحي را كه خود دولت و وزارت صمت اعلام كرده كه حداقل 500 هزار تقاضا براي خودرو وجود دارد اما خودرو نيست كه در واقع نياز بازار است را يادآوري كنيم و از طرفي يك بحثي كه از طرف دولتيها مطرح ميشود، اين است كه آنها به دنبال تنظيمبازار هستند و ما ميگوييم شما تنظيم توليد كنيد و بالطبع آن تنطيم بازار خودش ايجاد ميشود. اكبري تالارپشتي عنوان كرد: درحال حاضر بخش خصوصي و خودروسازهاي بزرگ ما مانند سايپا و ايران خودرو كه شركتهاي بزرگ خودروسازي ملي هستند از نظر من اگر دولت دخالت نكند و مديران را آزاد بگذارد و فقط نقشه راه و خواستهاش را به آنها نشان دهد، آنها ميتوانند به سراغ بهترين پروژهها بروند و تمام ظرفيتها را روي هم بگذارند و شركتهاي دانشبنيان را وارد و خودروهاي مورد نياز را توليد كنند. چرا كه هيچ كشوري نميتواند همه خودروها را توليد كند و يك تنوع و نيازسنجي ميشود و با در نظر گرفتن سياستهاي دولت، هم توليد و هم واردات انجام ميشود.