• ۱۴۰۳ سه شنبه ۲۶ تير
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 5574 -
  • ۱۴۰۲ سه شنبه ۱۴ شهريور

نرخ پايه محصولات پتروشيمي 32درصد افزايش يافت

تحركات آهسته براي عبور از ارز 28500 تومانی

گروه اقتصادي |با گذشت يك نيمه از سال 1402، بالاخره شركت‌هاي پتروشيمي كه بخش بزرگي از جريان صادرات ايران را به دست دارند موفق شدند تا از دلار 28500 توماني عبور كرده و نرخ پايه محصولات خود را نزديك به 32درصد افزايش دهند.  اتفاقي كه افتاده اين است: كف نرخ خوراك گازي پتروشيمي‌ها و سوخت صنايع 5 هزار تومان در هر متر مكعب تعيين شده است. اما از آن‌سو، پتروشيمي‌ها، محصول خود را با قيمت مبناي 28500 بايد در بورس كالا به فروش مي‌رساندند. روندي كه به گفته پتروشيمي‌ها، زيان بالايي براي آنها داشت، چون منجر به كاهش سودآوري آنها مي‌شد. حالا با ابلاغيه جديد بانك مركزي، نرخ 28500 تومان كنار گذاشته شده و نرخ پايه محصولات با نرخ ارز مركز مبادله ارز و طلا محاسبه مي‌شود؛ يعني 37500 تومان.  بنابراين از اين پس معاملات محصولات پالايشي و پتروشيمي با دلار 37 هزار و 500 تومان محاسبه مي‌شود و سود قابل‌توجهي در انتظار اين شركت‌ها خواهد بود. دولت امتياز بزرگي به شركت‌هاي پتروشيمي داده اما مشخص نيست كه تخفيفات دولتي روي خوراك پتروشيمي‌ها هم ادامه پيدا كند يا نه.
ميزان افزايش قيمت پايه برخي محصولات پتروشيمي در بورس كالا با اين مصوبه در جدول پيوست اين گزارش آمده است. پتروشيمي‌ها كه حالا به بازيگر بزرگ ارزي ايران تبديل شده‌اند، محصول خود را تا 31.7درصد گران‌تر مي‌فروشند و اين اتفاق مي‌تواند به افزايش قيمت طيف گسترده‌اي از محصولات نهايي در ماه‌هاي آينده بينجامد. 
در اتفاقي ديگر، مشاور وزير جهاد كشاورزي نيز در نامه‌اي خطاب به سرپرست معاونت توسعه بازرگاني اين وزارتخانه از حذف ارز ۲۸۵۰۰ توماني محصولات دامپزشكي (اعم از دارو، واكسن، افزودني‌ها مواد اوليه دارويي دامپزشكي، مكمل، كنسانتره و...) خبر داده است.  دو روز پيش هم رييس اتحاديه بنكداران مواد غذايي گفته بود كه «تاكنون چاي با ارز ۲۸ هزار و ۵۰۰ تومان وارد مي‌شد، اما قرار است واردات آن با ارز ۴۲ هزار و ۲۰۰ تومان انجام شود كه اين تغيير تعرفه باعث افزايش قيمت حدود ۳۰ الي ۳۵درصدي اين محصول خواهد شد.» مجموعه اين اتفاقات، پيام مهمي براي بازارها دارد: دولت به آرامي در حال عبور از ارز با نرخ ترجيحي است و اثرات اين كار به احتمال زياد در قيمت محصولات نهايي طي نيمه دوم امسال ديده خواهد شد. 

 

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون