• ۱۴۰۳ چهارشنبه ۱۳ تير
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 5576 -
  • ۱۴۰۲ يکشنبه ۱۹ شهريور

گزارش اختصاصي «اعتماد» از جابه‌جايي زمان- مكان دربي

عدم موافقت با برگزاري دربي اين بازي را آواره كرد

ممكن است دربي 102 امسال برگزار نشود!

علي   ولي‌اللهي

ظهر روز جمعه يك مجري تلويزيون اعلام كرد بازي دربي از هفته پنجم ليگ برتر در قطر برگزار مي‌شود. خبر آنقدر عجيب بود كه بلافاصله تمام فضاي رسانه‌اي را درنورديد و واكنش‌هاي زيادي به دنبال داشت. تا شب كه مهدي تاج آمد و ماجرا را تكذيب كرد و آن را گمانه‌زني رسانه‌اي دانست، بسياري از كاربران و اهالي فوتبال به اين تصميم واكنش نشان دادند كه عمده واكنش‌ها هم منفي بود. با طرح اين پرسش ساده كه چرا دربي تهران، آن هم از سري رقابت‌هاي ليگ بايد در كشور خارجي برگزار شود؟ يكي از كاربران نوشت بعد از مهاجرت نخبه‌ها نوبت به مهاجرت ايونت‌هاي مهم رسيده است؟

 

انتشار خبر بازي در قطر؟ با فدراسيون هماهنگ شده بود

طبق اطلاعاتي كه به خبرنگار روزنامه اعتماد رسيده، انتشار خبر برگزاري ديدار استقلال و پرسپوليس در كشور قطر از سوي يك مجري تلويزيون با هماهنگي افرادي در داخل فدراسيون فوتبال بوده است. در واقع آنها خواستند با انتشار خبر به اين شكل ابتدا فضاي عمومي و واكنش فوتبالي‌ها را بسنجند. براي همين تاج تا آخر شب دست به تكذيب خبر نزد و زماني پاسخگو شد كه موج مخالفت بيش از اندازه بزرگ شده بود. در حالي كه اگر به قول رييس فدراسيون اين خبر از ابتدا يك گمانه‌زني رسانه‌اي بود، مي‌توانست ده دقيقه بعد از اظهارنظر مجري تلويزيون آن را از طريق روابط عمومي فدراسيون تكذيب كند.

 

رايزني ناموفق با نهادهاي خاص

چرا فدراسيون به فكر افتاد كه بازي دربي را به قطر ببرد؟ يك منبع نزديك به فدراسيون فوتبال در اين زمينه براي خبرنگار اعتماد نقل كرد كه مقامات فدراسيون و سازمان ليگ مي‌خواستند اواخر شهريور دربي 102 را برگزار كنند، اما با مخالفت نهادي خاص مواجه شدند. اين نهادها اجازه برگزاري بازي با حضور تماشاچيان و به تبع آن زنان را به فدراسيون در روزهاي آخر تابستان و اوايل پاييز ندادند. اين درخواست براي اواسط مهر ماه هم مورد ‌پذيرش واقع نشد. فدراسيون يا بايد بازي را بدون تماشاچي برگزار مي‌كرد كه خيلي بد بود يا تصميم ديگري مي‌گرفت. و در نهايت آنها تصميم گرفتند با انتقال بازي به قطر و دادن جو رسانه‌اي به نوعي تهديد را تبديل به فرصت كنند. بنابراين خبر انتقال بازي به قطر را منتشر شد و رسانه‌هاي نزديك به فدراسيون هم با آب و تاب به اين مساله پرداختند و از درآمد ارزي و VAR و كيفيت زمين چمن و... قصه سر هم كردند.

 

دليل مخالفت هواداران با ايده برگزاري بازي در قطر

واكنش منفي گسترده هواداران به انجام دربي پايتخت در كشور خارجي فدراسيون را وادار به عقب‌نشيني كرد. اما چرا هواداران با وجود جو رسانه‌اي سنگين و آوردن مثال‌هايي از كشورهاي اروپايي كه بازي‌هاي بزرگ‌شان را در عربستان و قطر برگزار مي‌كنند تا اين حد واكنش منفي نشان دادند؟

اگر اسپانيا و ايتاليا و... بازي‌هاي بزرگ‌شان را به كشورهاي حاشيه خليج فارس آوردند از سر ناچاري و استيصال نبوده است. آنها با يك برنامه‌ريزي دقيق و با هدف درآمدزايي بيشتر چنين تصميمي را گرفتند. آنها پيش از اين خودشان ثابت كرده بودند كه توانايي برگزاري بازي با بالاترين كيفيت را دارند و اگر مي‌خواهند بازي را به كشور خارجي ببرند از موضع قدرت اين كار را مي‌كنند نه ضعف. اين وضعيت درست عكس شرايط فدراسيون فوتبال و سازمان ليگ ايران است. در واقع هواداران متوجه شدند متوليان فوتبال ايران نمي‌توانند يك بازي ساده را با كيفيت مناسب در كشور خودمان برگزار كنند و به همين خاطر نام قطر را وسط كشيدند. اين براي هوادارانی كه اين روزها مدام اخبار پيشرفت كشورهاي حاشيه خليج فارس را مي‌شنوند خيلي زور داشت و به همين دليل هم موضع منفي گرفتند.

نكته دوم اينكه هيچ كدام از ليگ‌هاي معتبر اروپايي يك مسابقه از وسط ليگ را به كشور خارجي نمي‌برند. اين ايده بسيار بدي است كه در كوران مسابقات دو باشگاه عازم كشور خارجي شوند و يك بازي در آنجا برگزار كنند و دوباره به كشور خودشان برگردند. هيچ باشگاه بزرگي حاضر نيست چنين شرايطي را بپذيرد. براي همين تمام موارد مشابه، يعني بازي كردن تيم‌هاي بزرگ در كشورهاي ديگر با هدف كسب درآمد در مورد مسابقات پايان فصل يا ابتداي فصل مثل فينال جام حذفي يا سوپرجام صورت مي‌گيرد.

برخي مدافعين طرح انتقال دربي به كشور قطر از درآمدزايي دلاري و دريافت حق پخش نوشتند كه خيلي زود مشخص شد سرابي بيش نيست. دليل هم واضح است: چه كسي غير از مردم ايران يا ايراني‌هاي خارج از كشور دربي تهران را تماشا مي‌كند؟ معلوم است: صفر نفر! اگر درآمد حق پخش در مورد بازي رئال و بارسلونا و كشور خارجي ميزبان الكلاسيكو مطرح مي‌شود به اين خاطر است كه بيش از صد كشور حاضرند براي پخش اين بازي پول پرداخت كنند. اما آيا براي سرخابي‌هاي تهران هم اين مساله صدق مي‌كند؟ غير از صداوسيما كدام نهاد مي‌تواند دربي تهران را پخش كند؟ و آيا صداوسيما حاضر است براي پخش بازي استقلال و پرسپوليس به يك شبكه قطري پول دلاري بدهد كه اين دو تيم از آن سهم ببرند؟

 

از تغيير مكان به تغيير زمان

مشكلي كه قرار بود با انتقال مكان بازي به قطر حل شود ولي با واكنش منفي هواداران منتفي شد با انتقال زمان بازي حل شد! به شكل عجيبي جمعه شب سهيل مهدي، رييس كميته برگزاري مسابقات سازمان ليگ در يك برنامه تلويزيوني اعلام كرد كه به دليل فشرده بودن بازي‌ها دربي قطعا در مهر برگزار نمي‌شود و اين مسابقه در آبان يا حتي آذرماه برگزار مي‌شود! مهدي گفت: قطعا تا پايان مهرماه به خاطر فشردگي مسابقات ليگ قهرمانان آسيا دربي را نخواهيم داشت. او ادامه داد: تمام تلاش ما اين است در آبان ماه يا حتي آذر اين مسابقه را برگزار كنيم و بايد فشردگي بازي‌ها را در نظر گرفت. سهيل مهدي يادآور شد: تيم ملي ايران در شرايطي است كه بايد از اين فضا و فرصت استفاده كند و از سوي ديگر همزمان با فيفادي، مسابقات ليگ قهرمانان آسيا را داريم كه فشار زيادي روي ملي‌پوشان داخلي مي‌آيد. تمام تلاش ما اين است تا يك تيم ملي قوي وارد جام ملت‌هاي آسيا كنيم و از سوي ديگر رقابت‌هاي هانگژو را پيش رو داريم.

مسوول كميته مسابقات سازمان ليگ يادآور شد: بازي‌هاي ليگ قهرمانان آسيا، جام ملت‌هاي آسيا و قهرماني هانگژو را در نيم‌فصل اول ليگ برتر داريم و برنامه‌ريزي خيلي سخت است.

 

ايران تنها كشور دنياست كه تيم ملي دارد و در ليگ قهرمانان شركت مي‌كند

از اظهارات سهيل مهدي مي‌توان برداشت كرد كه ايران تنها كشور دنياست كه تيم ملي دارد و تيم ملي‌اش در مسابقات بين‌المللي شركت مي‌كند. همچنين ايران تنها كشوري است كه باشگاه‌هايش در ليگ قهرمانان آسيا حضور پيدا مي‌كند و تيم ملي اميدش را به مسابقات آسيايي مي‌فرستد. به‌طور حتم كشورهاي ديگر كه مي‌توانند مسابقات‌شان را سر وقت برگزار كنند نه تيم ملي دارند نه باشگاه‌هاي‌شان در مسابقات قاره‌اي شركت مي‌كنند! اگر جملات بالا خنده‌دار به نظر مي‌رسند دليلش شرايطي است كه بر فوتبال ايران حاكم شده است. فوتبالي كه در آن برگزاري يك مسابقه اينقدر داستان دارد و سردرد درست مي‌كند. فوتبالي كه استقلالش را به‌طور كامل از دست داده و براي انجام كارهايش منتظر دستور نهادهاي خارج از فوتبال مي‌ماند. همين مي‌شود كه ابتدا مي‌گويند دربي در هفته پنجم برگزار مي‌شود. بعد مي‌گويند هفته پنجم به تعويق مي‌افتد! بعد اعلام مي‌شود هفته پنجم اواخر شهريور تا اواسط مهر برگزار مي‌شود. بعد مي‌گويند فقط دربي به تعويق مي‌افتد. بعد اعلام مي‌شود دربي در قطر برگزار مي‌شود و در نهايت هم خبر مي‌رسد دربي در آذر برگزار مي‌شود! يعني مسابقه‌اي كه قرار بود در هفته پنجم و در اواسط شهريور ماه برگزار شود به سه ماه بعد موكول مي‌شود. بهانه؟ بازي‌هاي تيم ملي و ليگ قهرمانان آسيا! اين در حالي است كه برنامه اين مسابقات قبل از قرعه‌كشي ليگ مشخص بود. آنقدر مشخص كه همين آقاي سهيل مهدي در ابتداي ليگ با صراحت تمام تاكيد كرد برنامه بازي‌هاي تيم ملي و مسابقات آسيايي جوري است كه حتما بايد دربي قبل از فيفادي اواسط شهريور برگزار شود!

 

ممكن است دربي امسال برگزار نشود!

خيلي بدبينانه است، اما تجربه نشان داده هر اتفاقي ممكن است در فوتبال ايران رقم بخورد و حال كه دربي از شهريور به آذرماه موكول شده است چرا نتواند به اسفند و حتي سال بعد موكول نشود؟ مسابقات جام ملت‌هاي آسيا از دي ماه شروع مي‌شود و با دست فرمان فعلي فدراسيون ممكن است با ادعاي موفقيت تيم ملي اردوي طولاني مدتي قبل از بازي‌هاي جام ملت‌ها در نظر گرفته شود. يعني ممكن است از اواخر آذر تيم ملي راهي اردو شود. در چنين شرايطي آيا ممكن نيست كه كادرفني بگويد براي محافظت از ستاره‌هاي ملي‌پوش استقلال و پرسپوليس دربي به بعد از جام ملت‌ها موكول شود؟ چراكه نه! آيا تك مسابقه‌اي كه سه ماه عقب افتاده نمي‌تواند بيشتر به تعويق بيفتد؟ چراكه نه!

 

 

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون