• ۱۴۰۳ چهارشنبه ۱۳ تير
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 5576 -
  • ۱۴۰۲ يکشنبه ۱۹ شهريور

حميد درخشان در گفت‌وگوي اختصاصي با «اعتماد»:

واقع‌بين باشيم، بردن تيم درجه سه اروپايي شق‌القمر نيست!

طارمي همان طارمي است و بايد براي او موقعيت ساخت

روزبه دلاور 

به گزارش «اعتماد»، تيم ملي فوتبال كشورمان در ديداري تداركاتي تيم ملي بلغارستان را با يك گل شكست داد. محمد محبي تك‌گل ايران را در نيمه اول بازي به ثمر رساند تا قلعه نوعي در دومين دوره سرمربيگري‌اش در تيم ملي به پنجمين برد خودش دست پيدا كند. تيم ملي ايران براي جام ملت‌هاي آسيا آماده مي‌شود و چند روز ديگر در يك بازي تداركاتي ديگر به مصاف آنگولا خواهد رفت. با حميد درخشان بازيكن و مربي اسبق تيم ملي كشورمان تماس گرفتيم تا نظرش را در خصوص آخرين وضعيت تيم ملي جويا شويم.

 

بازي تيم ملي مقابل بلغارستان چطور بود؟

آن چيزي كه راجع به بلغارستان فكر مي‌كرديم اصلا آن نبود. تيم بسيار ضعيفي بودند و روي اشتباه آنها به گل رسيديم. انتظارمان اين بود كه در نيمه دوم تغييراتي به وجود بياوريم تا ما بهتر باشيم كه متاسفانه اينطور نشد. آنها بهتر از ما بودند. در واقع مالكيت توپ را در اختيار داشتند. ما نبايد اكتفا كنيم به يك گل كه آن هم با اشتباه بازيكن حريف به وجود آمد. بايد بيشتر و بهتر حمله مي‌كرديم و موقعيت بيشتري خلق مي‌كرديم و تاكتيك خودمان را به حريف ديكته مي‌كرديم. نمي‌دانم شايد شكل كار اين بود اما در هر صورت يك بازي تداركاتي بود كه خيلي از آن مي‌شود برداشت كرد. كاري با تيم بلغارستان ندارم اما بايد بدانيم چقدر مي‌توانيم توانايي‌هاي خودمان را توسعه بدهيم. يا چقدر مي‌توانيم تغيير تاكتيك بدهيم و سرعت بازي خودمان را بالا ببريم و كار گروهي خودمان را بهتر كنيم. اين بازي تا حدودي به ما نشان داد!

بردن يك تيم اروپايي در زمين خودش به لحاظ روحي به ما كمك نمي‌كند؟

واقع‌بينانه نگاه كنيم. اينكه بگوييم حريف اروپايي را شكست دهيم ‌يك تيم درجه سه اروپا است و ما شق‌القمر نكرديم! بايد تاكتيك خودمان را توسعه بدهيم و خلق موقعيت كنيم يا در نيمه دوم حريف را به هجده قدم خودش ببريم و مالكيت توپ بيشتري براي‌مان باشد. اينها را بايد توسعه بدهيم. اينكه بگوييم حريف را در زمين خودش برديم خب اگر حريف اشتباه نمي‌كرد كه نمي‌توانستيم ببريم. بايد يك مقداري واقع‌بينانه‌ نگاه كنيم.

در بازي بعدي هم بايد به مصاف يك تيم آفريقايي برويم. تقابل اين تيم مي‌تواند به تيم ملي ما كمك كند يا به قول شما باعث رشد و توسعه فوتبال‌مان شود؟

بله، كمك مي‌كند‌. ما اول با يك ‌تيم اروپايي بازي كرديم و حالا با يك‌ تيم آفريقايي بازي مي‌كنيم طبيعتا اين تيم ‌هم يك چيزهايي به ما مي‌دهد. بازي‌ها يك درسي به ما مي‌دهد و مي‌تواند به ما خيلي كمك كند.

در خصوص عملكرد طارمي چه نظري داريد؟ مدتي است كه گلزني نكرده.

اينطور نگاه نكنيد! طارمي همان طارمي است. ما بايد طارمي را در موقعيت قرار بدهيم ما بايد او را خوب تغذيه كنيم. اين برمي‌گردد به كار تيمي ما. پس كار تيمي ما بايد توسعه بيشتري پيدا كند و موقعيت‌هاي بيشتري براي او فراهم كنيم.

بيرانوند هم مصدوم شد. فكر مي‌كنيد تيم ملي در خط دروازه به لحاظ مهره كمبود دارد؟

نه‌. نيازمند هم دروازه‌بان بسيار خوبي است و بايد به او اعتماد كرد. او هم مي‌تواند خيلي به تيم ملي كمك كند و دروازه‌بان خوبي است اما خب در اين بازي خيلي فشاري روي دروازه او نبود تا وضعيتش را ببينيم.

بحث ديگر پيرامون تيم ملي تعداد دستياران قلعه‌نوعي است كه بعضي از منتقدان مي‌گويند زياد است.

(خنده) والله چيزي نمي‌توانم راجع به آن بگويم! اصلا راجع به اين موضوع صحبت نمي‌كنم!

چرا؟ بد است يا خوب؟

(بازهم خنده) همه آنها خوب هستند! ان‌شاالله به مشكل نمي‌خورند. تصميم قلعه‌نوعي بوده و همه را كنترل مي‌كنند. مشكلي ندارد.

پاسخ شما كنايه‌آميز بود.

نه. قلعه‌نوعي خودش انتخاب كرده حتما مي‌تواند جمع و جور كند.

بگذريم! عربستان يكي از رقيبان ما در جام ملت‌ها هم با مانچيني مقابل كاستاريكا شكست خورد. وضعيت اين تيم را چطور ارزيابي مي‌كنيد؟

هيچ‌وقت كار يك مربي را با يك يا دو بازي ملاك قرار ندهيد. مانچيني تازه آمده و تا با فرهنگ آنجا آشنا شود و تفكرش را القا كند و آنها متوجه خواسته‌ها و تاكتيك‌هايش شوند طول مي‌كشد. اين را بايد مدنظر قرار داد و زمان مي‌خواهد. حتي براي ما هم همين‌طور بود و بازي را مي‌باختيم‌ هم اشكالي نداشت. اصلا بازي دوستانه يكي از ملاك‌هايش اين است براي شناخت از سيستم و سبك و تفكر مربي و بازيكنان.

زمان زيادي تا شروع بازي‌هاي جام ملت‌ها نمانده، مي‌توانيم در اين بازي‌ها مدعي باشيم؟

بله. فقط اشكالش اين است كه مقداري زمان كم داريم و هرچه بازي‌هاي تداركاتي بيشتر داشته باشيم شناخت از اشكالات هم بيشتر مي‌شود. به خصوص اينكه با تيم‌هاي بزرگ بازي كنيم.

البته مدت‌هاست كه مي‌گويند تيم‌هاي بزرگ با ما بازي نمي‌كنند.

مشكل از مربي تيم ملي نيست و فدراسيون بايد ‌تلاش بيشتري كند براي اين هماهنگي‌ها. اگر از يك ‌سال پيش بازي‌هاي تداركاتي را هماهنگ‌ مي‌كردند الان مي‌توانستند با تيم‌هاي خوب بازي كنند. تيم‌هاي ديگر‌ از مدت‌ها قبل برنامه‌ريزي مي‌كنند و درخواست مي‌كنند بعد هماهنگي انجام مي‌شود.

فكر مي‌كنيد ليگ ما توانسته به تيم ملي كمك كند؟

فعلا كه نه. حداقل بايد تا نيم فصل سپري شود و بعد گفت كمك كرده يا نه.

فكر مي‌كنيد فهرست نهايي تيم ملي دچار تغيير مي‌شود؟

حتما. مگر محكوم به اين هستيم كه حتما با همين بازيكنان باشيم؟ نه. در بازي‌هاي تداركاتي مي‌شود تغيير و تحول ايجاد كرد تا روز مسابقات. البته تغيير و ‌تحولات آنچناني نبايد باشد، دو تا نهايتا سه تغيير.

سوال آخر، به نظر شما رقيبان كشورمان در جام ملت‌ها كدام تيم‌ها هستند؟

به نظر من همه تيم‌ها مدعي هستند ! ژاپن، عربستان، استراليا، كره و حتي چين. اينها مدعي هستند.

 

 

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون