• ۱۴۰۳ يکشنبه ۱۰ تير
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 5577 -
  • ۱۴۰۲ دوشنبه ۲۰ شهريور

توافق گروه 20 براي ساخت رقيب «كمربند-جاده» پكن

در اقدامي كه به عنوان چالشي براي جاه‌طلبي‌هاي اقتصادي چين در منطقه تلقي مي‌شود، پروژه ريلي و كشتيراني چندمليتي كه هند را به خاورميانه و اروپا متصل مي‌سازد، در حاشيه اجلاس سران گروه ۲۰ در دهلي‌نو اعلام شد. به گزارش «اكوايران» به نقل از الجزيره، اين كريدور كه شامل هند، عربستان سعودي، امارات متحده عربي، اردن، اسراييل و اتحاديه اروپا مي‌شود، به تقويت تجارت، ارايه منابع انرژي و بهبود اتصال ديجيتال كمك مي‌كند.
كاترينا يو، خبرنگار الجزيره در پايتخت هند گزارش داد كه مقامات از اين قرارداد به عنوان چيزي ياد كردند كه نتيجه بازي را تغيير مي‌دهد. يو افزود: «آنها مي‌گويند اين يك كريدور اقتصادي بوده كه براي اتصال هند، خاورميانه و اروپا طراحي شده است. اين كريدور شامل راه‌آهن و خطوط كشتيراني است كه از امارات متحده عربي، عربستان سعودي، اردن و اسراييل مي‌گذرد. فعلا جزیيات كمي وجود دارد. اما مقامات امريكايي و اروپايي كه در آن اعلاميه شركت داشتند، با استقبال از آن، اين طرح را يك برگ برنده و برهم‌زننده معادلات مي‌دانند. آنها گفتند كه طولاني‌بودن زمان حمل‌ونقل، تجارت بين هند و اروپا را ۴۰درصد كاهش مي‌دهد.»
يو گفت كه پكن در زمان اعلام اين توافق حضور نداشت. او توضيح داد: «چين غايب بزرگ اين نشست بود. به نظر مي‌رسد اين يك طرح واضح براي رقابت با طرح زيرساختي عظيم كمربند و جاده چين است كه در سال ۲۰۱۳ اعلام شد و براي اتصال آسيا، آفريقا و اروپا طراحي شده است. بنابراين، به نظر مي‌رسد كه اين كريدور وزنه متعادلي در برابر آن است.»
تلويزيون الاخباريه عربستان سعودي به نقل از محمد بن سلمان، وليعهد عربستان در اين اجلاس گفت كه پروژه جديد شامل خطوط لوله برق، هيدروژن و راه‌آهن خواهد بود و به امنيت انرژي بين‌المللي كمك خواهد كرد.
جان فاينر، معاون مشاور امنيت ملي ايالات متحده در نشست سالانه اين اتحاديه در دهلي‌نو به خبرنگاران گفت: «اين توافق به نفع كشورهاي كم‌درآمد و با درآمد متوسط منطقه خواهد بود و جايگاه مهمي به خاورميانه در تجارت جهاني مي‌دهد.» مقامات ايالات متحده گفته‌اند كه هدف از آن اتصال كشورهاي خاورميانه از طريق راه‌آهن و اتصال آنها به هند از طريق بندر، كمك به جريان انرژي و تجارت از خليج‌فارس به اروپا براي كاهش زمان حمل، هزينه و مصرف سوخت است.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون