• ۱۴۰۳ پنج شنبه ۲۸ تير
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 5577 -
  • ۱۴۰۲ دوشنبه ۲۰ شهريور

«تنهايي و تن‌هايي وطن‌هايي» به صحنه مي‌آيد

پيوند دو طيف از تئاتري‌ها

اميرحسين بريماني

كيومرث مرادي با اجراي «تنهايي و تن‌هايي وطن‌هايي» از 9 مهر به روي صحنه ايرانشهر خواهد رفت. نمايشنامه آن را سجاد افشاريان بر اساس «پيكر زن همچون ميدان نبرد در جنگ بوسني» نوشته ماتئي ويسنيك بازنويسي كرده است كه البته خود افشاريان نيز در اين اجرا بازي خواهد كرد. اين اجرا در سالن سمندريان مجموعه ايرانشهر به صحنه خواهد رفت و پيش‌فروش بليت‌هاي آن آغاز شده است.
كيومرث مرادي در سال 98 اجراي «مرغ دريايي من» را به روي صحنه سالن سمندريان برده بود كه اجراي موفقي از كار درآمد و جزو نمايش‌هاي پرفروش آن سال شد. سجاد افشاريان هم با اجراي «بك تو بلك» پرفروش‌ترين تئاتر ده سال اخير بود كه چيزي بالغ بر ده ميليارد گردش مالي براي دو سالن پرديس تئاتر شهرزاد و بعد هم تئاترشهر به جاي گذاشت. افشاريان چندي پيش دور آخر اجراهاي خود را در تئاتر شهر تمام كرد و حالا همكاري او با كيومرث مرادي كه خود از كارگردانان پرفروش است، احتمالا رونقي به تئاتر در فصل پاييز خواهد داد. اما بايد ديد اين رونق كاذب خواهد بود يا واقعي. يعني مخاطباني كه براي ديدن اين اجرا مي‌روند، آيا به مخاطبان تئاتري اضافه خواهند شد يا نه. در ميان نسل جديد مخاطبان فرهنگي، سجاد افشاريان به عنوان شومن (showman) توانست جايگاهي پيدا كند و با اجراي تك‌نفره و بدون دكورش در «بك تو بلك» توانست نسل جديد مخاطبان را به خود جذب كند. ژست غمگين و زخم‌خورده هميشه طرفدار ايجاد مي‌كند، به خصوص كه آن ژست را كسي به خود بگيرد كه شباهتي ظاهري به يكي از شومن‌هاي قبل از انقلابي داشته باشد. از طرفي ديگر كيومرث مرادي را به عنوان كارگرداني صاحب سبك و جدي در تئاتر مي‌شناسيم كه تمايلي براي باج دادن به مخاطب ندارد. اجرا هنوز شروع نشده و كسي چيزي از آن نديده است و اگر بخواهيم اسم اجرا را كه نويسندگي افشاريان در آن مشهود است كنار بگذاريم، شايد مرادي خواسته باشد با استفاده از سجاد افشاريان پاي مخاطبان غير حرفه‌اي او را به تئاتر حرفه‌اي باز كند. هر همكاري‌اي بين دو آدم مشهور، همكاري مساوي‌اي نخواهد بود و اغلب يكي از طرفين به سمت ديگري تمايل پيدا مي‌كند. همين موضوع احتمالا مخاطبان جدي تئاتر را وسوسه خواهد كرد كه به ديدن اين نمايش بنشينند تا ببينند كدام‌شان بر ديگري غالب شده است؛ تئاتر حرفه‌اي كيومرث مرادي يا وجهه شومن بودن سجاد افشاريان.
 در نهايت اين اجرا اتفاق مثبتي براي جامعه تئاتر خواهد بود. پس از اتفاقات سال گذشته محيط تئاتر كم جان و با موجي از تحريم‌ها توسط مخاطبان و كارگردانان همراه شد. با چنين نمايشي كه همراهي دو طيف از تئاتري‌هاست، شايد پاي مخاطبان جدي دوباره به سالن‌ها باز شود.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون