• ۱۴۰۳ يکشنبه ۱۱ شهريور
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 5578 -
  • ۱۴۰۲ سه شنبه ۲۱ شهريور

ترافيك ديپلماتيك در بيروت

ايرنا| در آستانه سفر سه هيات ديپلماتيك جداگانه از فرانسه، قطر و عربستان به بيروت براي رايزني درباره بحران رياست‌جمهوري اين كشور، نبيه بري رييس پارلمان لبنان گفت كه ابتكارعمل وي براي حل اين بحران تعليق نشده و همچنان پابرجاست و ابتكارعمل فرستاده فرانسه، مكمل آن است.
نبيه بري، رييس پارلمان لبنان در گفت‌وگو با روزنامه اللوا، گزارش‌هاي منتشر شده مبني بر تعليق ابتكار عمل وي مبني بر انجام گفت‌وگوهاي هفت روزه بين جريان‌هاي سياسي داخلي لبنان و برگزاري جلسات علني پارلمان لبنان در پي آن براي انتخاب رييس‌جمهور را تكذيب كرد.
وي گفت: من ابتكار عمل خود را تعليق نمي‌كنم بلكه بالعكس اين ابتكارعمل همچنان پابرجاست و ادامه دارد و با ابتكار عمل فرانسه تكميل مي‌شود.
نبيه بري افزود كه اين دو ابتكارعمل مكمل يكديگر هستند و ماهيت آنها يكي است؛ گفت‌وگو و توافق بر سر انتخاب رييس‌جمهور.
رييس پارلمان لبنان همچنين گفت: من منتظر سفر ژان ايو لودريان فرستاده فرانسه هستم و انتظار مي‌رود كه ابتكار عمل من با لودريان باهم آميخته شوند تا به يك نتيجه مثبت از طريق گفت‌وگو و توافق برسيم.
براساس اين گزارش، لودريان قرار است دوشنبه (روزگذشته) به بيروت سفر كند و امروز سه‌شنبه ديدارهايي در سفارت كشورش در بيروت با جريان‌هاي سياسي انجام دهد.
همزمان با سفر فرستاده فرانسه به لبنان قرار است طي اين هفته دو هيات از قطر و عربستان به اين كشور سفر كنند.
در اين گزارش آمده است كه لبنان همچنان منتظر طرح‌هاي فرستاده‌هاي عرب و فرانسه درخصوص حل مشكل انتخاب رييس‌جمهور در سايه فضاهاي منفي و مبهم كنوني است.
لودريان پيش‌تر نيز به بيروت سفر و با مقامات سياسي و حزبي ديدار كرده بود تا نظر آنها را درباره بحران انتخاب رييس‌جمهور جويا شود. منابع خبري لبناني آن زمان نوشتند كه اين سفر دستاورد ملموسي به همراه نداشته است.
تداوم خلأ در پست رياست‌جمهوري لبنان در سايه پافشاري احزاب و جريان‌هاي سياسي بر مواضع و نامزدهاي خود پرونده انتخاب رييس‌جمهوري جديد اين كشور را وارد پيچ و خم كرده كه تلاش‌ها براي عبور از آن نياز به توافق يا تغييري در موازنه قواي داخلي دارد.
در حالي كه حزب‌الله و جنبش امل لبنان حمايت خود را از فرنجيه رييس جريان المرده به عنوان نامزد تصدي پست رياست‌جمهوري اعلام كرده‌اند، جناح مقابل از دستيابي به توافق بر سر معرفي «جهاد ازعور» به عنوان نامزد خود براي تصدي اين پست خبر داده‌اند.
اين در حالي است كه برخي جريان‌هاي سياسي لبناني نيز با حمايت برخي كشورها به دنبال انتخاب گزينه سوم و به‌طور مشخص ژنرال جوزف عون فرمانده ارتش هستند؛ هرچند كه اجماعي در اين زمينه نيز در داخل لبنان وجود ندارد.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون