• ۱۴۰۳ يکشنبه ۱۱ شهريور
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 5578 -
  • ۱۴۰۲ سه شنبه ۲۱ شهريور

پيروزي بحث‌برانگيز حزب پوتين در انتخابات

ايسنا|برگزاري نخستين انتخابات در چهار منطقه الحاق شده به روسيه در شرق اوكراين همزمان با انتخابات محلي در ده‌ها منطقه ديگر روسيه در حالي روز يكشنبه به پايان رسيد كه نتيجه اين انتخابات حاكي از حمايت قدرتمند از حزب ولاديمير پوتين، رييس‌جمهور روسيه است.
به گزارش الجزيره، رسانه‌هاي دولتي روسيه اعلام كردند، حزب حاكم روسيه موسوم به حزب «روسيه متحد» متعلق به ولاديمير پوتين، رييس‌جمهور اين كشور در نتيجه نخستين انتخابات برگزار شده در چهار منطقه تحت كنترل مسكو در شرق اوكراين شامل مناطق دونتسك، لوهانسك، خرسون و زاپوريژيا توانست بيش از ۷۰ درصد آرا را كسب كند.
 انتخابات اين چهار منطقه در حالي در عرض يك هفته برگزار شد كه همچنان اوكراين در حال نبرد براي تصرف اراضي خود در شرق است و هيچ يك از اين چهار منطقه به‌طور كامل در كنترل روسيه نيست. شوراي اروپا مدعي شد، اين انتخابات روسيه نقض فاحش قوانين بين‌المللي است. كي‌يف و متحدانش مدعي شدند كه اين انتخابات تلاشي غيرقانوني براي تقويت تسلط مسكو بر مناطق تحت كنترلش در جنوب و شرق اوكراين است.
به گزارش الجزيره، اين نتايج همچنين به اين معني خواهد بود كه فرمانداران گزينش شده توسط روسيه براي اين مناطق متشكل از تركيبي از روساي كهنه‌كار جدايي‌طلبان و سياستمداران محلي دون پايه طرفدار روسيه، برنده دوره‌هاي كامل مناصب هستند.
علاوه بر اين حزب روسيه متحد در تقريبا تمامي رقابت‌هاي برگزار شده بر سر كرسي فرمانداران استان‌ها در سراسر روسيه پيروز شد. اين پيروزي در حالي رخ داد كه پيش از انتخابات مقامات، تعدادي از كانديداهاي مخالف از جمله كانديداهاي حزب مخالف قدرتمند «كمونيست» روسيه را ردصلاحيت كردند.
استانيسلاو آندريچوك، رييس يك گروه امور حقوق راي‌دهندگان كه از سوي دولت روسيه به عنوان يك سازمان «مامور خارجي» تعيين شده، مدعي شد مواردي از تقلب در آرا در بخش‌هاي زيادي از روسيه رخ داده و اين موارد نشان مي‌دهند كه اين انتخابات «واقعي نبود.»
كرملين با رد اين ادعاها، انتخابات در روسيه را آزاد و عادلانه اعلام كرد، در حالي كه نظرسنجي‌ها و نتايج چند انتخابات نشان مي‌دهند كه پوتين با اختلاف زياد محبوب‌ترين سياستمدار روسيه است. در نتيجه اين انتخابات سرگئي سوبيانين، شهردار قدرتمند مسكو و از متحدان نزديك پوتين مجددا به اين سمت برگزيده شد.
نتايج انتخابات نشان دادند كه سوبيانين توانسته بيش از ۷۵ درصد آراي راي‌دهندگان در رقابت انتخابات شهرداري پايتخت مسكو را كسب كند در حالي كه به نوشته الجزيره، اين شهر يكي از مناطق عمدتا متمايل به مخالفان دولت در روسيه محسوب مي‌شود.
آلكسي ناوالني، رهبر سرشناس مخالفان دولت روسيه كه در سال ۲۰۲۰ به اتهام تقلب به زندان افتاد در انتخابات سال ۲۰۱۳ تقريبا سوبيانين را شكست داد. متحدان ناوالني مي‌گويند اتهامات مطرح شده عليه او با انگيزه پايان دادن به فعاليت سياسي او مطرح شده‌اند.
به نوشته الجزيره اما ساكنان مسكو قبل از انتخابات، از سوبيانين به خاطر مدرنيزه‌سازي اين بزرگ‌ترين شهر اروپا تحسين كردند. سوبيانين به عنوان يك چهره وفادار به كرملين كه از سال ۲۰۱۰ در اين سمت بوده، ناظر به اجرايي كردن چندين ابرپروژه بزرگ كه چهره مسكو را تغيير دادند، بود.

 

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون