ادعاي نايبرييس كميسيون انرژي مجلس
دو سال است كه بنزين وارد ميكنيم
درحالي كه وزير نفت مدعي است در كشور كمبود بنزين نداريم و مديرعامل شركت ملي نفت ايران هم تاكيد دارد كه بنزين وارد نميكنيم، هادي بيگينژاد، نايبرييس كميسيون انرژي مجلس، اظهار كرد كه
دو سال است واردكننده بنزين هستيم. عضو هيات تطبيق قراردادهاي نفتي كشور در توضيح اينكه چقدر از ناترازي مصرف بنزين خود را از طريق واردات تامين ميكنيم؟ به وبسايت «انرژي پرس» بيان كرد: ميزان واردات بنزين رقم زيادي نيست اما قطعا بنزين وارداتي داريم و البته آمار دقيقي از ميزان واردات ندارم. او در توضيح دلايل اين ناترازي در توليد و مصرف بنزين گفت: طبق روند هميشگي كشور، هر دولتي كه روي كار ميآيد ساخت يك يا دو پالايشگاه را شروع ميكند تا يا در زمان خودش يا در دولت بعدي اين پالايشگاهها به نتيجه و بهرهبرداري برسند. اما هرچه جلوتر ميرويم مصرف بنزين ما افزايش مييابد اما از ساخت پالايشگاه جديد خبري نيست. نماينده ملاير در مجلس يازدهم ادامه داد: در سال ۱۴۰۲ اعلام شده بود كه حداقل يك ميليون و پانصد هزار خودرو در كشور توليد ميشود. اگر اين ميزان خودرو توليد شود، به پاركينگ كه منتقل نميشوند، بلكه به خيابانها ميآيند و نيازمند مصرف بنزين هستند. بيگينژاد اضافه كرد: هر چه جلوتر آمدهايم هم توليد خودرو و هم مصرف بنزين افزايش داشتهاند، اما در اين چند سال پالايشگاهي ساخته نشده است. بيگينژاد در توضيح اين موضوع بيان كرد: در دولتهاي نهم و دهم پالايشگاه ستاره خليجفارس تا ۷۰درصد ساخته شد و در دولت آقاي روحاني ۳۰درصد باقي مانده تكميل شد و به بهرهبرداري رسيد. اما دولت سيزدهم كه روي كارآمد پالايشگاهي كه خود مجموعه دولت دوازدهم ساخته باشد به آن شكل وجود ندارد و تنها پالايشگاه دولت قبل، ستاره مهر خليجفارس است كه مربوط به ميعانات گازي است. او اضافه كرد كه تا توليد بنزين خود را افزايش ندهيم مشكل كمبود مصرف بنزين حل نميشود. نايبرييس كميسيون انرژي مجلس، راهحل ديگر كاهش مصرف بنزين را توليد خودروهاي كممصرف دانست و افزود: بايد خودروهاي كممصرف توليد كنيم. البته حرفم اين نيست كه مصرف ۱۰ ليتر بنزين را به ۴ ليتر كاهش دهيم؛ چون عملياتي نيست.