• ۱۴۰۳ چهارشنبه ۲۷ تير
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 5585 -
  • ۱۴۰۲ شنبه ۱ مهر

دو روي سكه اصلاح شوراي امنيت سازمان ملل

غرب و امريكا به دنبال گرفتن حق وتو از روسيه

اعتماد| ديپلمات‌هاي ارشد كشورهاي گروه ۴ شامل برزيل، ژاپن، هند و آلمان در ديدار در حاشيه نشست مجمع عمومي سازمان ملل خواستار اصلاح جامع شوراي امنيت و گسترش اعضاي آن شدند.
به گزارش خبرگزاري اسپوتنيك، ديپلمات‌هاي ژاپن، آلمان، هند و برزيل در بيانيه‌اي پس از اين ديدار اعلام كردند: ناتواني شوراي امنيت سازمان ملل در رسيدگي موثر و به‌موقع به چالش‌هاي جهاني، ضرورت اصلاح فوري و جامع اين نهاد را نشان مي‌دهد تا اين شورا بازنمايي بهتري از واقعيت‌هاي ژئوپليتيك معاصر داشته باشد.
آنالنا بربوك، يوكو كاميكاوا و مائورو ويرا، وزراي خارجه آلمان، ژاپن و برزيل و همچنين معاون وزير خارجه هند خواستار گسترش تعداد اعضاي دايم و غير دايم شوراي امنيت با دعوت از كشورهاي در حال توسعه شدند؛ از جمله كشورهاي آفريقايي، امريكاي لاتين و حوزه كاراييب. اين بيانيه حضور آفريقا در اعضاي دايم و غيردايم شوراي امنيت را يكي از عناصر ضروري اين اصلاح پيشنهادي معرفي كرد. ديپلمات‌هاي ارشد اين چهار كشور همچنين تاكيد كردند كه آينده اين نهاد بين‌المللي به توانايي آن در تطبيق با چالش‌هاي امروزي بستگي خواهد داشت. در اين بيانيه آمده است كه هرچه اين اصلاحات ديرتر انجام شود، كارايي شوراي امنيت هم بيش از پيش زير سوال خواهد رفت. اين مساله درحالي مطرح مي‌شود كه طبق گفته برخي كارشناسان امريكا و برخي كشورهاي غربي به دنبال گنجاندن آلمان، ژاپن و هند در تركيب اعضاي دايمي شوراي امنيت هستند؛ امري كه به منظور مقابله با حق وتوي چين و روسيه در شوراي امنيت تفسير شده است. حتي در اين ميان گمانه‌زني‌هايي از تلاش‌ها به منظور ايجاد برخي محدوديت‌ها در رابطه با حق وتوي روسيه نيز به گوش مي‌رسد؛ به‌طوري‌كه خبرگزاري يورونيوز در گزارشي آورده است: شارل ميشل، رييس شوراي اتحاديه اروپا از درخواست‌ها براي محدود كردن اختيارات وتو در شوراي امنيت سازمان ملل در شرايط اضطراري و براي گسترش نمايندگي جهاني اين نهاد حمايت كرد.
وي در سومين روز از مجمع عمومي سازمان ملل گفت: «يك عضو دايم شوراي امنيت يعني روسيه در ۱۹ ماه گذشته بدون هيچ شرمي، جنگي را براي فتح كشور همسايه خود آغاز كرده است. صحبت‌هاي ميشل درحالي مطرح شده كه اتحاديه اروپا ناظر دايمي در سازمان ملل است و يكي از سه نهاد غير عضو است كه مجاز به سخنراني در مجمع عمومي است.  به همين دليل ميشل با اشاره به روسيه مدعي شده، اين كشور حتي مي‌تواند از حق وتوي خود براي جلوگيري از تحريم سوءاستفاده كند و از شوراي امنيت براي انتشار تبليغات و اطلاعات نادرست استفاده كند. وي تاكيد كرد كه اين سيستم سازمان ملل ازسوي نيروهاي متخاصم مخدوش شده است و بايد مسووليت خود را بپذيريم. وي استدلال كرد كه فقدان نمايندگي مناسب جهاني در شوراي امنيت منعكس‌كننده ساختارهاي قدرت منسوخ شده است.  او همچنين در بخش ديگري از صحبت‌هاي خود گفته كه سياره زمين در حال سقوط است و جهان به دليل فقر و بي‌عدالتي در حال تكه‌تكه شدن است. وي درنهايت افزود كه از اصلاحات جامع و گسترده در شوراي امنيت براي تقويت صداي مناطق محروم جهان حمايت مي‌كند.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون