• ۱۴۰۳ چهارشنبه ۲۷ تير
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 5585 -
  • ۱۴۰۲ شنبه ۱ مهر

واكنش سردار سعيد محمد به حواشي ناشي از حضور رونالدو در ايران:

مردم اصلا مقصر نبودند مسوولان قصور نابخشودني کرده‌اند

رونالدو با آن پست شخصيت خودش را نشان داد اما ما نبايد خودمان را گول بزنيم!

علي ولي‌اللهي

 

 

سردار سعيد محمد معتقد است در اتفاقاتي كه هنگام حضور رونالدو در ايران رقم خورد، مردم مقصر نبودند، بلكه قصور نابخشودني از جانب مسوولان بوده است. 
حضور رونالدو در ايران با حاشيه‌هاي زيادي همراه بود. انتشار تصاوير هواداران پرشور رونالدو در ايران كه مي‌خواستند هرطور شده مشهورترين بازيكن حال حاضر جهان را ببينند حرف و حديث‌هاي زيادي به دنبال داشت. تعداد زيادي از مقامات فعلي و سابق كشور و همين‌طور كارشناسان پيرامون اين مساله ديدگاه خودشان را بيان كردند.
دكتر سعيد محمد، فرمانده سابق قرارگاه خاتم‌الانبيا در اين رابطه به روزنامه اعتماد گفت: «اين قضيه چند هشدار و چند پيام دارد. يكي اينكه تيم‌هاي عربستاني خيلي دارند سرمايه‌گذاري مي‌كنند. خيلي دارند پيشرفت مي‌كنند. ما نبايد به اين موضوع ساده نگاه كنيم. احتمالش هست كه در آينده نزديك كلا از كشورهاي عربي جا بمانيم. مخصوصا با توجه به سرمايه‌گذاري هنگفتي كه اينها در بحث خريد بازيكن و ورزشگاه و زيرساخت و در واقع همه ‌چيز انجام مي‌دهند احتمال خيلي زيادي دارد كه ما را به ‌طور كامل جا بگذارند. در اين شرايط ممكن است كه ما واقعا عقب بمانيم و ديگر نتوانيم برسيم. اين يك مساله كه جاي تامل دارد.» 
مشاور رييس سازمان بنياد مستضعفان در ادامه گفت: «دوم اينكه تيم عربستاني آمد به ايران، مسابقه‌اي داد و رفت. اين اتفاقي است كه در گذشته بارها و بارها رخ داده بود. اما اين‌بار حواشي به وجود آمد كه آن هم به خاطر حضور ورزشكاري بود به نام رونالدو. رونالدو بازيكني است كه همه دوستش دارند و همه فوتبالي‌ها به او علاقه دارند. مردم ايران هم مستثني نيستند و علاقه‌مند بودند كه ايشان را ببينند. حق‌شان هم بود كه بخواهند رونالدو را ببينند، ولي به دليل سوءمديريتي كه بود اين فضا مهيا نشد. به نظرم كرامت ايراني مي‌طلبيد كه يك فضاي مناسبي مهيا شود و يك تاريخي درنظر گرفته شود و به مردم بگويند هر كس علاقه دارد اين بازيكن را ببيند تشريف بياورد. آقاي رونالدو هم با توجه به نوع برخورد اخلاقي كه از خودش در ايران نشان داد، مطمئنم كه مي‌پذيرفت اين اتفاق بيفتد تا اين حواشي به حداقل برسد، اما چون اين كار را نكرديم مردم به همان شكل انرژي‌شان را تخليه كردند و در اين خلال اتفاقاتي رقم خورد، تصاوير بدي به كل دنيا مخابره شد.»
او افزود: «آن حركتي كه مردم از تپه و كوه بالا رفتند و وارد هتل شدند يا ازدحام‌هايي كه مقابل در هتل وجود داشت يا تجمعات شبانه‌اي كه شكل گرفت، دنبال اتوبوس دويدن و اينها در شأن مردم ايران نبود و با كرامت مردم ايران تطبيق نداشت. خيلي من تاسف خوردم از ديدن اين صحنه‌ها. مخصوصا كه ديدم عده‌اي دارند عقده‌گشايي مي‌كنند در خارج از كشور. كشورهايي كه با ايران مشكل دارند همين‌ها را دستاويز قرار دادند و حمله كردند به ايراني‌ها.» 
سردار محمد تصريح كرد: «همان‌طور كه در باقي جاهاي ورزش مي‌بينيم سوءمديريت هست اينجا هم همين سوءمديريت را ديديم. در چنين جايي كه به سادگي مي‌شد كارهايي انجام داد و آن را به عنوان نقطه قوت جمهوري اسلامي و نقطه قوت مردم ايران معرفي كرد، در فوتبال‌دوستي و مهمان‌نوازي، دقيقا برعكس شد.» 
از سردار محمد سوال كرديم پس شما مردم را در اين مساله مقصر نمي‌دانيد؟ او پاسخ داد: «خير! اصلا! مردم حق‌شان است. مردم علاقه‌مند هستند و مي‌خواهند بيايند و ورزشكاري كه سال‌ها اسمش را شنيدند، سال‌ها در قاب تلويزيون بوده را از نزديك ببينند. اين حق مردم است. ولي اينكه ما نتوانستيم فضايي را فراهم كنيم كه كرامت ايراني‌ها حفظ شود واقعا يك قصور نابخشودني مسوولاني است كه در اين عرصه فعاليت مي‌كنند.» 
دبير سابق مناطق آزاد كشور در ادامه به پست اينستاگرامي رونالدو هنگام ترك ايران اشاره كرد و گفت: «ايشان را من اين‌طور ديدم كه آدم اخلاقي است. نوع برخوردها و رفتارهايش اين را نشان داد. منظور فضايي است كه ايجاد شد تا او بتواند با برخي مردم ارتباط بگيرد. با آن دختر معلول ارتباط گرفت، با آن پسربچه يا بچه‌هاي ديگر ارتباط گرفت. يعني وقت گذاشت و نشان داد كه شخصيتش چگونه است. برخي هستند در اين فضاها ورود نمي‌كنند، خودشان را مي‌گيرند، غرور دارند ولي ايشان نشان داد آدم اخلاقي است. پستي كه هنگام ترك ايران گذاشت به نظرم كمك كرد كه اين فضا تلطيف شود ولي ما خودمان هستيم ديگر. خودمان كه نمي‌خواهيم خودمان را گول بزنيم. اين يك قصوري بود كه اتفاق افتاد. لااقل درس بگيريم براي آينده كه بتوانيم بهتر مديريت كنيم و بتوانيم اين انرژي زيادي كه جوان‌هاي ايراني در حوزه فوتبال دارند را به چشم يك فرصت ببينيم. بايد از اين فرصت استفاده كنيم نه اينكه هي به آن فشار بياوريم و محدودش كنيم تا كم شود. نبايد اين را ناديده بگيريم. اين بايد ديده شود به عنوان يك فرصت. اگر يك مراسم استقبال زيبايي درنظر گرفته مي‌شد و اين جماعت كه خيلي علاقه‌مند هستند جمع مي‌شدند و خودشان را به نمايش مي‌گذاشتند به لحاظ وجهه اجتماعي و فوتبالي ايران خيلي بهتر مي‌شد.» 
از سعيد محمد سوال كرديم كدام ارگان‌ها بايد دست به كار مي‌شدند اين فضا مهيا شود؟ آيا شهرداري بايد ورود مي‌كرد؟ او پاسخ داد: «بايد در اين موارد تصميم‌گيري شود و بعد شهرداري مي‌تواند عمل‌كننده باشد. در كل وزارت ورزش و جوانان به عنوان راس ورزش كشور و پرسپوليس به عنوان ميزبان بايد با هم مي‌نشستند و برنامه‌ريزي مي‌كردند و درخواست مي‌دادند. بعد شهرداري بايد مي‌آمده اقدامات لازم را انجام مي‌داده. من فكر مي‌كنم اين موضوع از بيس غلط بوده و انجام نشده.» 
سردار محمد در واكنش به اينكه مديرعامل پرسپوليس به جاي برنامه‌ريزي ترجيح داده خودش و دخترش بروند ملاقات اختصاصي با رونالدو گفت: «در كل وقتي فضا محدود و اختصاصي مي‌شود كار به اينجا مي‌رسد. فضا كه عمومي شود اين حرف و حديث‌ها پيش نمي‌آيد.» 

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون