• ۱۴۰۳ دوشنبه ۱۱ تير
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 5586 -
  • ۱۴۰۲ دوشنبه ۳ مهر

اكبر فلاح، قهرمان سابق كشتي آزاد جهان در گفت‌وگوي اختصاصي با «اعتماد»:

حسن يزداني كه ببرد انگار كشتي ما برده و اگر ببازد همه ناراحت مي‌شوند

شكست در ثانيه‌هاي پاياني ربطي به كادر فني ندارد

گروه  ورزش

به گزارش «اعتماد»، تيم ملي كشتي آزاد كشورمان در رقابت‌هاي قهرماني جهان به لطف محروميت روسيه با كسب يك مدال طلا و دو مدال نقره و يك برنز به مقام دوم دست يافت. اميرحسين زارع، يل مازندراني تيم ملي در سنگين‌وزن تنها مدال طلاي كشورمان را در بلگراد كسب كرد. با اكبر فلاح پيشكسوت كشتي كه سابقه قهرماني جهان را هم دارد درخصوص عملكرد تيم ملي گفت‌وگويي ترتيب داديم كه در ادامه صحبت‌هاي او با خبرنگار «اعتماد» را مي‌خوانيد.

 

تيم ملي با كسب يك طلا و دو نقره و يك برنز به تهران بازگشت. عملكرد بچه‌ها در اين رقابت‌ها را چطور ارزيابي مي‌كنيد؟

تيم ما دوم شده و بچه‌ها در اندازه خودشان زحمت كشيدند. همچنين مربيان و فدراسيون و اين دومي را به آنها تبريك مي‌گويم، چون يك زماني تيم ما روي سكو نمي‌رفت و اگر سوم جهان مي‌شديم مردم شادي مي‌كردند! در دوران جهان پهلوان تختي بود كه بازي‌ها در ايران برگزار مي‌شد. تيم سوم شده بود. مردم در خيابان جشن مي‌گرفتند. يك زماني سومي براي ما افتخار بزرگي است و يك زماني دوم هم مي‌شويم مردم راضي نيستند، چون توقع‌شان بيشتر است چون در تيمي كه ده نفر شركت‌كننده از ايران هستند هشت‌تاي آن قهرمان جهان هستند. به همين دليل از اين تيم پرستاره توقع مي‌رفت كه هم امسال قهرمان جهان شود و هم سال قبل. همچنين دو سال قبل با آن همه مدال طلا قهرمان دنيا شوند. اما اين انتظار برآورده نشد و تيم ما دوم يا سوم شده. اما روي هم رفته دست‌شان درد نكند و اميدواريم در المپيك بتوانند جبران كنند.

البته در حقيقت سوم شديم.

اگر روس‌ها را حساب كنيد و اجازه مي‌دادند ‌آنها روي سكو بروند و امتيازهاي‌شان محسوب شود بله ما سوم شديم و اين واقعيت است. اما الان كاپ دومي را گرفتيم و 20 سال ديگر هيچ كسي يادش نمي‌آيد كه ما سوم بوديم اما دومي را گرفتيم!

مي‌خواستيم به اين نكته برسيم كه صرف‌نظر از امتياز، كسب يك نشان طلا براي علاقه‌مندان به كشتي راضي‌كننده است؟

امسال نسبت به سال قبل كلاس مسابقات در سطح بالاتري قرار داشت چون قبل از المپيك بود و مخصوصا در بعضي وزن‌ها خيلي بالاتر بود مثل ۶۵ كيلو كه آن كشتي‌گير قهرمان شد. رقابت‌ها نزديك بود و اصل كشتي هم همين است. كشتي كه 10 بر صفر مي‌شود معلوم است كه آن كشتي‌گير قدر نيست. در ۶۵ و ۷۴ اين رعايت شد و در وزن بالاها نتايج نشان مي‌دهد كه كيفيت كشتي‌گيرها پايين‌تر بوده نسبت به وزن‌هاي پايين‌تر. در سال انتخابي سهميه معلوم است كه همه تيم‌ها قوي‌تر آمدند و به دليل همين مساله ايران دوباره غافلگير شد و فكر كرد مثل سال قبل است و مي‌تواند راحت همه وزن‌ها مدال‌ها را بگيرد.

شكست در ثانيه‌هاي پاياني امسال بدجوري گريبانگير بچه‌ها شد تا جايي كه رييس فدراسيون هم‌ واكنش نشان داد. نظر شما كادرفني مقصر باخت كشتي‌گيرها در ثانيه‌هاي پاياني است؟

اشتباه است كه بگوييم كادرفني مقصر بوده. اگر در آن لحظات يكي خاك كند يعني كادرفني اين كار را كرد؟ در آن لحظه اصلا صداي كادرفني به كشتي‌گير مي‌رسد كه بخواهد چيزي بگويد؟ نه؛ اصلا ربطي ندارد. كادرفني در اردوها بايد روي ضعف و قدرت كار كند. در آن لحظات كشتي‌گير خودش بايد حواسش باشد و اگر اشتباهي كند خودش مقصر است. اگر فني نبودند اگر كمتر فني ظاهر شدند يا تاكتيك درستي ندارند اين برمي‌گردد به سرمربي تيم ملي و همه مربيان و رييس فدراسيون‌ كه نتوانستند اينها را ببيند كه به اردو سر مي‌زند اما نمي‌بيند كه اينها از نظر فني و تاكتيكي پايين هستند و كمتر از خودشان كشتي گرفتند. شكست در لحظات آخر ربطي به مربي ندارد و خلاقيت و تفكر و‌ بدن خود كشتي‌گير است كه مي‌تواند برنده شود يا نه.

ادامه ناكامي‌هاي حسن يزداني مقابل تيلور واكنش‌هاي زيادي را همراه داشته. نظر شما چيست؟

وقتي كه همه دعا مي‌كنند حسن قهرمان شود همه هم مي‌توانند نظر هم بدهند. همه نظرها هم كه درست از آب در نمي‌آيد. هر كس آنچه احساس و سليقه‌اش باشد را مي‌گويد اما ۹۰درصد كارشناسي حرف نمي‌زنند. حرف‌هاي حسن قبل از مسابقات را كه مي‌شنويم مي‌گويد امسال آمادگي خاصي و برنامه جديد دارم و مردم را خوشحال مي‌كند تا قبل از فينال هم حسن طرح و برنامه جديدي نداشت و يك‌طرفه حريفانش را مي‌برد و در فينال هم افت مي‌كند و آن آمادگي جسماني و آن جسارت و آن حرف‌ها كه مربيان مي‌زدند را مي‌بينيم در فينال ندارد. بيشتر مشكلات روحي است كه تنش به تن تيلور مي‌خورد ديگر نمي‌جنگد و ديگر تاكتيكي كه در ذهنش داشته از يادش مي‌رود و مي‌شود بي‌برنامه و مي‌بينيد كه فينال يك‌طرفه مي‌شود. همه ناراحت مي‌شوند. حسن كه ببرد انگار كشتي ما برنده شد و باختش روحيه همه را پايين مي‌آورد.

سوال آخر درباره بازي‌هاي آسيايي و شرايط تيم ملي در اين مسابقات؟

در بازي‌هاي آسيايي مي‌توانستند به اين قهرمانان استراحت بدهند و نفرات جايگزين را بفرستيم و آن زمان مشخص مي‌شود كه كار كرديم. يعني براي كشتي پشتوانه‌سازي انجام مي‌دهيم. حسن يزداني به گفته خودش كتفش درد مي‌كند و روحيه‌اش پايين آمده حالا بايد همين هفته به مسابقات آسيايي برود چطور بعد از اين همه سال نتوانستيم يك پشتوانه براي حسن يزداني بسازيم؟ در وزن ۱۲۵ كيلو معصومي هم برود مي‌تواند طلا بگيرد و اين پشتوانه خوبي است و بايد به او فرصت بدهيم يا در وزن‌هاي ديگر. اينكه فدراسيون تيم اولش را به بازي‌هاي آسيايي هم مي‌برد يعني در پشتوانه‌سازي ضعيف عمل كرده‌ايم‌.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون