• ۱۴۰۳ دوشنبه ۱۱ تير
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 5586 -
  • ۱۴۰۲ دوشنبه ۳ مهر

جزيياتي از طلب‌هاي بلوكه شده ايران نزد فيفا

اين پول‌ها صاحب دارد؛ فدراسيون بگويد خودش چقدر آورده دارد؟

رييس فدراسيون فوتبال مي‌گويد 28 ميليون دلار پول بلوكه شده ايران نزد فيفا و‌ اي‌اف‌سي است، اما اين مساله نياز به ريزبيني خاصي دارد. 
روز شنبه مهدي تاج اعلام كرد: فدراسيون فوتبال و باشگاه‌هاي ايراني در زمان حاضر حدود 28 ميليون دلار در حساب فيفا پول دارند كه عمده اين پول براي فدراسيون فوتبال است. الان تمام ماموريت‌هاي فدراسيون فوتبال را انجام مي‌دهيم، همين الان 4 تيم ما در خارج از كشور است و اگر اين پول‌ها به دست ما برسد يك كار زيربنايي و ساخت‌وسازي بسيار عالي انجام خواهيم  داد.
طبق اطلاعات به دست آمده مبلغ 28 ميليون دلاري كه تاج از آن مي‌گويد شامل سه بخش عمده است: نزديك به 5 تا 6 ميليون دلار از اين پول سهم باشگاه‌ها است. 16 ميليون دلار توسط فدراسيون قبلي (عزيزي خادم) بابت صعود به جام جهاني و جام ملت‌ها به حساب فدراسيون واريز شده و مابقي آن كه رقمي در حدود 6 ميليون دلار است از قبل در حساب فدراسيون  بوده  است. 
در مورد نقشه‌اي كه رييس فدراسيون براي خرج اين پول كشيده است هم چند نكته را بايد درنظر گرفت. اول از همه بحث پول ويلموتس است كه با توجه به اطلاعات از قبل منتشر شده و همين نقل‌قول تاج مشخص مي‌شود هنوز پرداخت نشده است و ماهيانه رقمي به عنوان ديركرد به آن اضافه مي‌شود. بنابراين شايد بهتر باشد تاج قبل از اينكه به فكر ساخت و ساز بسيار عالي بيفتد، تعهدي كه قبلا ايجاد كرده و فشار آن روي شانه‌هاي نحيف فوتبال ايران سنگيني مي‌كند را برطرف كند. دوم اينكه نصف آن 16 ميليون دلاري كه بابت صعود به جام جهاني 2022 و جام ملت‌هاي آسيا 2023 نصيب فوتبال ايران شده طبق مصوبه‌اي كه در زمان رياست عزيزي خادم در مجمع فدراسيون فوتبال به تصويب رسيده بايد به استان‌هاي محروم و كم‌برخوردار بابت توسعه فوتبال برسد. يعني تقريبا تكليف نصف  آن پول يعني 
8 ميليون دلار از قبل مشخص شده و هيچ‌كس نمي‌تواند آن را در مسير ديگري خرج  كند. 
به اين ترتيب با احتساب پول باشگاه‌ها، پول ويلموتس كه البته تاج نمي‌تواند آن را از طلب‌هاي فدراسيون از فيفا پرداخت كند، چراكه با مشكل‌هاي قانوني مواجه مي‌شود، پولي كه از قبل به استان‌هاي محروم و كم‌برخوردار اختصاص يافته احتمالا چيزي نزديك به 400 تا 500 ميليارد تومان (با دلار 50 هزار توماني) به دست فدراسيون خواهد رسيد. 
اول از همه با اين پول به هيچ عنوان نمي‌توان كار ساخت و ساز عالي انجام داد! همين الان طبق اعلام رسانه‌ها هزينه بازسازي چمن كمپ‌هاي تمريني و استاديوم آزادي بيش از 50 ميليارد تومان است! شايد اين كار وظيفه فدراسيون نباشد اما مي‌تواند ديد نسبي خوبي نسبت به هزينه‌ها ارايه كند. دوم اينكه مهدي تاج با وجود وعده درست كردن مشكل انتقال پول‌هاي فيفا و ‌اي‌اف‌سي به ايران وارد فدراسيون شد اما حالا كه بيش از يك سال گذشته هنوز نتوانسته به وعده خود عمل كند و در آينده هم بعيد است بتواند، يعني همين پولي كه با آن نمي‌شود كاري كرد هم قرار نيست حالاحالا‌ها  به دست  ما  برسد. 
در نتيجه پرسش اين سوال از مهدي تاج بسيار ضروري به نظر مي‌رسد: با توجه به توضيحات بالا، رييس فدراسيون خودش به عنوان درآمدزايي براي فوتبال ايران چه كرده است؟ به جز حساب كردن روي پولي كه در آمدنش به فوتبال ايران هيچ نقشي نداشته است كدام قرارداد اسپانسري را بسته يا از كدام ارگان و نهاد پولي به حساب فدراسيون نشانده؟ اگر به هر دليلي مشكل تحريم‌هاي ايران حل نشد، رييس فدراسيون براي گذراندن امور روزمره (و نه حتي برنامه‌ريزي براي آينده) به جز قرض و ايجاد تعهد چه برنامه ديگري دارد؟ 

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون