• ۱۴۰۳ دوشنبه ۱۱ تير
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 5586 -
  • ۱۴۰۲ دوشنبه ۳ مهر

با فرافكني و آسمان ريسمان بافتن چيزي حل نمي‌شود

تقويت كادر فني؛ اولويت كشتي آزاد

يونس هميالي

با شكست حسن يزداني مقابل ديويد تيلور امريكايي در فينال 86 كيلوگرم رقابت‌هاي جهاني 2023 بلگراد واقعيت‌هاي كتمان‌ناپذيري به تصوير كشيده شد. در اين بين تصورات سابق زير چرخ‌هاي سنگين ارابه‌ بي‌رحم نتايج مضمحل شد و تأكيد تازه‌اي بر اين باور ارايه كرد كه حل اين مشكل بزرگ از توان كادر فني خارج شده است.

 در نهايت مشخص شد كه كادر فني با ارائه حرف‌‌هاي دهن‌پركن و برنامه‌ريزي ويتريني نمي‌تواند مشكلات را در عمل مديريت كند. در نتيجه بايد تفكر و ديدگاه‌هاي پياده‌سازي شده مورد بازنگري قرار بگيرند. بايد مشخص شود كه چه بخشي‌هايي از مسير به اشتباه طي شده است. در اين بين با فرافكني و آسمان به ريسمان بافتن و منتسب كردن نتيجه شكست به عوامل ديگري جز خود، كمكي به حل مشكلات نخواهد كرد. 
البته اين جدال هميشگي را به صورت كلي و يكجا نمي‌توان تجزيه و تحليل كرد. پس بايد آن را به قطعه‌هاي كوچك‌تري از يك پازل بزرگ مبدل و آناليز كرد. به اين صورت متوجه خواهيم شد چه ضعف‌هايي در بُعد فني، روحي و آمادگي جسماني در كشتي حسن يزداني وجود داشته است. اين طبيعي است كه وقتي تيم در يك رقابت معتبر بين‌المللي عملكرد رضايت‌بخشي از خود نشان نداده است، بيشترين هجمه و انتقادها به سمت كادر فني روانه مي‌شود. در اين ميان براي كسي اهميتي ندارد كه اساسا نحوه آموزش مربيان در كشور چگونه بوده است و آيا آنها بر اساس شايسته‌سالاري وارد اين جايگاه ارزشمند شده‌اند و از شاخصه‌هاي دانش كافي برخوردارند يا تنها براساس روابط و لابي‌گري با پيشينه‌ نه چندان فاخر به اين مسند رسيده‌اند؟ در سالن اشتاك آرنا چشم‌ها به تمام زواياي پنهان نبردها مي‌چرخيد اما در بيشتر مواقع تاكتيك رهايي‌بخش براي خروج كشتي‌گيران كشورمان در مقابل حريفان تا بن دندان مسلح از سوي كادر فني دريافت نمي‌شد. همچنين ضريب خطاي آنها براي جلو بردن اهداف كشتي‌گير بسيار هولناك نشان مي‌داد و تاوان اين اشتباه‌هاي متوالي باعث نرسيدن تعداد زيادي كشتي‌گير به سكوهاي سه‌گانه و شكوفا نشدن ظرفيت‌ها بود. اين شكست‌ها نشان داد اتخاذ برنامه تاكتيكي درست براي موفقيت وجود نداشت اما برخي با پيش كشيدن بحث‌هاي انحرافي، آدرس غلط دادن و گمراه كردن افكار عمومي خواستند به جاي عمل كردن به وظيفه خود طوري القا کنند كه انگار در اين آوردگاه هيچ مشكلي از سوي كادر فني وجود نداشته است. اگر رسيدن به مسير مطلوب در المپيك پاريس براي رييس فدراسيون مدنظر است بايد هدفمند و سنجيده در جايگزيني بعضي از افراد كادر فني تصميم گرفته شود.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون