• ۱۴۰۳ يکشنبه ۷ مرداد
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 5589 -
  • ۱۴۰۲ پنج شنبه ۶ مهر

قاليباف در مجمع مجالس بريكس:

ايران خواهان توقف فوري جنگ در اوكراين است

رييس مجلس شوراي اسلامي كه شامگاه گذشته به منظور شركت در نهمين مجمع پارلماني كشورهاي عضو بريكس وارد ژوهانسبورگ پايتخت اقتصادي آفريقاي جنوبي شده بود، عصر ديروز (چهارشنبه،۵مهرماه) در اين اجلاس حضور يافت و به ايراد سخنراني پرداخت.
قاليباف در ابتداي سخنان خود ضمن ابراز خرسندي از حضور در نهمين مجمع پارلماني بريكس، در شهر زيباي ژوهانسبورگ و تشكر از پارلمان آفريقاي جنوبي براي ميزباني و اقدامات شايسته در برگزاري اين رويداد مهم، گفت: همچنين از تلاش‌ها و پيگيري‌هاي دولت آفريقاي جنوبي براي عضويت جمهوري اسلامي ايران در گروه بريكس، قدرداني كرده و اميدوارم نتايج اين نشست گامي موثر در جهت تقويت هرچه بيشتر همفكري و همكاري ميان پارلمان‌هاي عضو مجمع باشد. رييس مجلس شوراي اسلامي در ادامه تصريح كرد: بدون شك برگزاري اين مجمع با موضوع «بهره‌گيري از چندجانبه‌گرايي ديپلماسي پارلماني براي تعميق مشاركت آفريقا و تسريع در اجراي توافقنامه تجارت آزاد» و حضور پارلمان‌هاي كشورهاي عضو، فرصت مغتنمي براي رايزني، تبادل نظر و حركتي پويا در راستاي تبيين نقش ديپلماسي پارلماني و تقويت چندجانبه گرايي است.


جهان به سمت ركود اقتصادي  در حال حركت است

وي در ادامه با بيان اينكه همه ما مي‌دانيم نظم بين‌المللي كنوني آن‌طوركه جهان به آن نياز دارد، كار نمي‌كند، اظهار داشت: مشكلات متعددي در جهان وجود دارد كه سيستم بين‌المللي موجود يا قادر به حل آن نيست يا تمايلي براي حل آن از خود نشان نمي‌دهد.
خبر مذاكرات محرمانه ايران و امريكا اين روزها بازتاب‌هاي زيادي در برخي رسانه‌هاي منطقه‌اي داشته است؛ هرچند برخورد دستگاه وزارت خارجه ايران با اين خبر با نوعي بي‌تفاوتي همراه بود و تلاش كرد از تاييد آن خودداري كند، اما دلايل و اسناد بسياري وجود دارد كه اين احتمال را تقويت مي‌كند. در واقع توافق دو كشور بر سر تبادل زندانيان فضايي از خوش‌بيني را در فضاي ارتباطي ميان دو كشور شكل داده است. قاليباف فهرست مشكلات موجود را طولاني و هراس‌آور توصيف كرد و افزود: جهان به سمت يك ركود اقتصادي حركت مي‌كند؛ بحران مواد غذايي در سراسر جهان تشديد شده و فناوري گرچه به سرعت رشد مي‌كند اما هنوز با رفاه مردم جهان پيوند نخورده و براي تهديدات اقتصادي و اخلاقي ناشي از رشد آن، تدبيري انديشيده نشده است. رييس نهاد قانونگذاري كشورمان در ادامه با اشاره به تشديد بي‌ثباتي سياسي در اكثر كشورها و تقويت گرايش به افراطي‌گري، افزود: مناقشات مرزي با بحران‌هايي مانند بحران آب تلفيق شده و تروريسم، امنيت بخش‌هاي مختلفي از جهان را به خطر انداخته است؛ جنگ‌ها آغاز مي‌شود بدون اينكه دورنمايي براي پايان آنها وجود داشته باشد آن‌هم در حالي كه برخي قدرت‌هاي غربي تلاش مي‌كنند سازمان ملل را به سازمان چند دولت خاص تبديل كرده و با شعار حقوق بشر جنايت عليه بشريت را توجيه كنند كه در نهايت نتيجه اين وضعيت، انباشت بي‌سابقه مشكلات جهاني و تشديد بحران‌هاي بين‌المللي است. وي در ادامه با اشاره به انتظاراتي كه از نظم جهاني مي‌رود، عنوان كرد: همه جهان انتظار دارد نظم جهاني، در خدمت رفاه ملت‌ها، كاهش مشكلات مشترك بين‌المللي، حمايت از محيط زيست، حل بحران آب، تامين غذاي كافي براي همه مردم جهان، افزايش قدرت خريد مردم، استفاده اخلاقي و بهينه از فناوري، مبارزه با تروريسم و تقويت اصول اخلاقي قرار داشته باشد اما متاسفم كه بگويم اكنون چنين وضعيتي وجود ندارد.
وي تاكيد كرد: ما در جمهوري اسلامي ايران از ابتدا به صراحت اعلام كرده‌ايم كه خواهان توقف فوري جنگ در اوكراين هستيم اما همزمان اين موضوع را نيز با شفافيت اعلام كرده‌ايم كه توسعه‌طلبي ناتو و امريكا، مهم‌ترين عامل ايجاد‌كننده اين جنگ بوده است؛ هم‌اكنون امريكا اصلي‌ترين كشوري است كه عملا با توقف جنگ در اوكراين مخالفت كرده و همه فرمول‌هاي آتش‌بس و صلح را وتو مي‌كند.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون