تناقضات نابازيگري
كتاب «تناقضات نابازيگري؛ و مقالههاي ديگر درباره سينماي عباس كيارستمي» نوشته روبرت صافاريان بهتازگي توسط نشر مركز منتشر و راهي بازار نشر شده است. در قسمتي از اين كتاب ميخوانيم: «گفتيم كه انديشيدن درباره فرآيند فيلمسازي انگيزه اوليه ساخت كلوزآپ نبوده است، اما دستكم ميتوان پذيرفت كه در تحليل نهايي فرآيند فيلمسازي يكي از درونمايههاي فيلم است، بهخصوص در صحنه دادگاه و صحنه پاياني، فيلمساز (از طريق به كارگيري خلاق حاشيه صوتي) در فيلم حضور دارد و به اين ترتيب، فيلمسازي و فيلمسازان از پشت صحنه به جلوي صحنه رانده ميشوند. اين موضوع در چهار فيلم بعدي و چهار فيلم مهم دهه ۱۳۷۰ كيارستمي در كانون تماتيك فيلمها جاي ميگيرد. تم پررنگ و برجسته اين فيلمها ايده «زندگي ادامه دارد» است، اما اين فيلمها در عين حال فيلمهايي درباره فيلمسازي هستند. در زندگي و ديگر هيچ (۱۳۷۰) با فيلمسازي روبهرو هستيم كه با فرزند خردسالش براي يافتن بازيگران يكي از فيلمهايش (خانه دوست كجاست) به منطقه زلزلهزده رودبار رفته و در صحنههايي از فيلم شاهديم كه منشي صحنه به جلوي دوربين ميآيد و راجع به فيلمسازي با پيرمردي از كاراكترهاي فيلم صحبت ميكند. نقش اين كارگردان را كس ديگري (فرهاد خردمند) بازي ميكند -كيارستمي خودش جلوي دوربين نميآيد- اما از آنجا كه فرهاد خردمند نقش كارگردان فيلم خانه دوست كجاست را بازي ميكند، شكي نيست كه كارگردان فيلم همان كيارستمي است.» اين كتاب با ۳۲۲ صفحه، شمارگان هزار و ۲۰۰ نسخه و قيمت ۲۳۵ هزار تومان منتشر شده است.