آقاي اردوغان! دالان جديد لازم نيست
الهام علياف، اجراي به اصطلاح «كريدور زنگزور» را حتمي دانسته كه اگر ارمنستان آن را نخواهد، آذربايجان «به زور در مورد آن تصميم خواهد گرفت.» در جريان مذاكرات سهجانبه سال 2021، ارمنستان تمايل خود را براي مشاركت در بازسازي خطوط راهآهن دوران شوروي كه از لحاظ تاريخي آذربايجان و نخجوان را به هم متصل ميكرد، ابراز داشت كه آذربايجان آن را به عنوان رضايت ارمنستان با «كريدور زنگزور» تفسير كرد. به گفته روسيه، طرف ثالث، آنچه مورد بحث است رفع انسداد ارتباطات منطقهاي است و نه ايجاد «كريدور». از اوايل سال 2022، درگيري روسيه و اوكراين تغييرات قابلتوجهي را بر ژئوپليتيك جهاني تحميل كرده است و نقشه زنجيره تامين و سياسي اوراسيا
به ويژه در قفقاز و ايران در آستانه تغيير است. در گذر از غرب به شرق، مانند اتحاديه اروپا، گرجستان و تركيه هر دو به درياي سياه دسترسي دارند. بندر باكو در حال تبديل شدن به يك مركز دسترسي حياتي براي تجارت آسيا و اتحاديه اروپا است، زيرا مجراي اصلي براي محمولههايي است كه از جنوب اتحاديه اروپا و همچنين براي محمولههاي وارده از چين (از طريق قزاقستان) است. روسيه نيز (از طريق بندر آستاراخان)، بازارهاي تجارت اتحاديه اروپا به ازبكستان (از طريق تركمنستان) را كنترل ميكند. بازارهاي شرق آفريقا، خاورميانه، پاكستان، هند و آسياي جنوب شرقي (از طريق ايران) به اين ناحيه متصل است.
ايران، در نتيجه مناقشه روسيه و اوكراين، از طريق توسعه كريدور حملونقل بينالمللي شمال-جنوب كه با آن همكاري ميكند، دوباره به عنوان يك مسير تجاري بين آسياي جنوبي و اروپا در كانون توجه قرار گرفته است. هند از نظر سرمايهگذاري متقابل و تداركات با توسعه بندر چابهار ايران با مشاركت ايران و هند براي شبكه ريلي به بنادر ساحل شمالي ايران در درياي كاسپين متصل ميشود.
كريدورهاي حمل و نقل از نظر فيزيكي به عنوان تركيبي از مسيرهايي تعريف ميشوند كه مراكز فعاليت اقتصادي در يك يا چند كشور همسايه را
به هم متصل ميكنند. ايران در كريدورهاي بينالمللي از منظر ژئوپليتيك در دالان ميانه اهميت فوقالعاده دارد. مسير حمل و نقل از آسيا به اروپا از طريق ايران، پروژههاي بزرگ انرژي را از طريق درياي كاسپين و كشورهاي اطراف آن نيز تسهيل ميكند.
پنج كشور -قزاقستان، روسيه، آذربايجان، ايران و تركمنستان- در آسيا و اروپا در ساحل كاسپين قرار دارند. شبكههاي حمل و نقل ريلي كانتينري جمهوري خلق چين و اتحاديه اروپا از طريق اقتصادهاي آسياي مركزي، ايران و قفقاز، به تركيه و اروپاي شرقي وصل ميشود.
«نوار اقتصادي جاده ابريشم» مبتني بر جاده زميني و دريايي تلاشي راهبردي براي اتصال آسيا با اروپا و آفريقا از طريق خشكي و دريا با ادغام منطقهاي و تحريك رشد اقتصادي از طريق افزايش تجارت است. ايران با احداث كريدورهاي بينالمللي و احياي جاده ابريشم و قرار گرفتن در قلب حياتيترين كريدورهاي جهان، يك موقعيت ژئوپليتيكي ويژه و غيرقابل چشمپوشي دارد. ايران محور ارتباط شرق و غرب از طريق جاده ابريشم جديد و كريدور شمال-جنوب از طريق اتصال جنوب آسيا به شمال اوراسيا است. ارتباطات ترانزيت بين روسيه، اروپاي شرقي، اروپاي مركزي، اروپاي شمالي، كاسپين- آسياي مركزي و قفقاز با ناحيه اقيانوسيه و خليجفارس از طريق ايران شكل ميگيرد. ايران كوتاهترين و اقتصاديترين مسير براي كشورهاي محصور در خشكي براي رسيدن به آبهاي اقيانوس است. اين موقعيت ايران به همراه زيرساختهاي موجود و رو به توسعه آن، وضعي را شكل ميدهد كه به طور طبيعي نيازي به دالاني جديد نباشد و تركيه و همه همسايگان ما از طريق ايران بتوانند تمام ارتباطات منطقهاي خود را شكل دهند.