• ۱۴۰۳ چهارشنبه ۱۳ تير
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 5593 -
  • ۱۴۰۲ چهارشنبه ۱۲ مهر

سيد حسن خميني در ديدار با مهمانان خارجي كنفرانس وحدت اسلامي:

مراقب تندروي‌ها باشيم

جماران|  يادگار امام(ره) با بيان اينكه مراقب تندروي‌ها باشيم، اظهار داشت: وحدت يك مسير دوطرفه است. اگر دوست ما يك گام به وحدت برداشت ما هم بايد يك قدم ‌برداريم.  حجت‌الاسلام‌والمسلمين سيدحسن خميني در ديدار با مهمانان خارجي سي و هفتمين كنفرانس بين‌المللي وحدت اسلامي گفت: شايد يك روزگاري بايد درباره نياز به وحدت و ضرورت رفتن به سراغ آن سخن گفته مي‌شد. يعني يك موقعي لازم بود وقتي دور هم مي‌نشينيم، اثبات كنيم كه وحدت امت اسلامي، تقريب بين مذاهب و اتحاد مسلمين در همه امور يك امر واجب و ضرورت زمان است، اما فكر مي‌كنم روزگار ما خودش را به گونه‌اي پيش برده كه ديگر خيلي لازم نيست در اين جلسات كسي درباره ضرورت اتحاد، همدلي، همراهي و همنشيني صحبت كند.
يادگار امام تصريح كرد: خدا رحمت كند بزرگاني مثل آيت‌الله بروجردي، شيخ ازهر يا ديگر بزرگاني كه گام برداشتند براي اينكه تنبه بدهند به اينكه اين اختلافات راه به جايي نمي‌برد. امروز يك گام جلو آمده‌ايم. واقعيت اين است كه امروز در ميان مسلمانان جز جريانات تكفيري كه مطرود عقلاي جهان اسلام هستند، بعيد است كسي در ضرورت وحدت شك داشته باشد. روزگاري دايم بايد مي‌گفتيم كه «فألف بين قُلُوبِكمْ»؛ امروز بايد در خصوص موانع و چرايي عدم تحقق وحدت سخن گفت.
وي يادآور شد: وقتي در ابتداي انقلاب پيشنهاد هفته وحدت كه خدا بانيان آن را رحمت كند، به امام داده شد، برخي با وحدت مخالف بودند اما امروز كسي در آن شك ندارد و همه قبول دارند كه بايد مسلمانان با هم باشند. اولين دشمني كه امروز داريم صهيونيسم جنايتكار اسراييل، با حمايت‌هايي كه از سوي امريكا و غرب مي‌شود، آنقدر براي ما مشكلات دارند كه بايد دست در دست هم پيش برويم.سيد حسن خميني با بيان اينكه وحدت بازي برد-برد است، تاكيد كرد: قرار نيست طرفين در هم ذوب شوند. لذا تا وقتي يكي از آنها آمادگي نداشته باشد، وحدت به معناي نابودي يك طرف است. وحدت يك حركت دوطرفه است؛ همه بايد نسبت به آن گام بردارند. چرا حاكمان، عالمان، انديشمندان و تك تك مسلمانان آن‌گونه كه لازم است در اين مسير گام برنمي‌دارند؟! يكي از دلايل، احتمال به خطر افتادن منافع يكي از طرفين است. اگر كسي توجه به اين نكند كه منفعت بزرگ‌تري پيش روي امت اسلامي است، ممكن است بگويد با اتحاد منافع ما از بين مي‌رود. امروز وحدت امت اسلامي بيش از همه نيازمند تلاش انديشمندان است. كساني كه درد دين دارند، بيش از هر زمان ديگري بايد نسبت به اين مساله مهم سخن بگويند. نبايد بگذاريم منافع فرد، قومي و حتي ملي مانع منفعت كلاني شود كه پيش روي وحدت امت اسلامي است. واي به حال روزي كه كسي بگويد اگر وحدت شود، «من» كجا هستم؟
وي با اشاره به اينكه قرار نيست عقايد ما عوض شود، تاكيد كرد: وحدت به اين نيست كه من شما را به عقيده خودم در بياورم؛ آن مناظره علمي و جاي خودش درست است، ولي وقتي پيرامون يك مبحثي دور هم جمع مي‌شويم و قرار است نسبت به يك منفعت بزرگ جهان اسلام متوجه و متنبه باشيم، چه عواملي در فرديت ما باعث مي‌شود كه به سمت پذيرش شما و همراهي و همدلي با شما پيش نرويم؟ يادگار امام گفت: ما بايد بپذيريم كه حقيقت از چنان درجه از بداهت برخوردار نيست كه اگر كسي حرف من را نپذيرفت، بگوييم معاند است، چون اگر احساس كنيم چيزي كه مي‌گوييم حق مطلق است كه اگر شما نمي‌پذيريد يا عقل سالم و كاملي نداريد يا عناد محض هستي، گوهر حقيقت در نزاع‌هاي مذهبي از چنان بداهتي برخوردار نيست كه در صورت مخالفت، يكديگر را متهم به نفهمي يا عناد كنيم. حتي در مورد اديان ديگر هم بايد اين را بپذيريم.وي يادآور شد: حضرت امام در كتاب «مكاسب محرمه» كه حدود ۲۰ سال قبل از انقلاب نوشتند، مي‌گويند حتي در مورد علماي مكاتب هم نمي‌توان گفت همه ‌چيز را مي‌دانند و عمدا مخالفت مي‌كنند. اگر گشودگي ذهن شويم، من به شما به چشم يك دروغگو، راهزن و عنود نگاه نمي‌كنم. سيد حسن خميني افزود: اين اولين نكته است كه در انديشمندان جهان اسلام اين را ترويج كنيم. واقعيت اين است كه هيچ‌ كدام ما نمي‌توانيم يكديگر را به عناد، نفهمي يا جمود متهم كنيم. سيد حسن خميني تاكيد كرد: بزرگ‌ترين دشمنان وحدت، اول از درون خود مذاهبند. همه بايد اين را درك كنيم كه درون هر كدام از مذاهب جامعه اسلامي الي‌ماشاءالله مخالفين وحدت وجود دارند. ولي كدام راه است كه بي‌دشمن نيست؟! كدام حقيقت است كه بدون سنگلاخ و دادن هزينه مي‌شود به آن رسيد؟! به نظر من هم امام، هم رهبر معظم فعلي و هم مرجعيت عراق و بسياري از علماي اهل سنت هزينه‌هايش را داده‌اند. از انقلاب و هم مرجعيت نجف هزينه اين راه را داده‌اند.
وي با اشاره به اينكه بخشي از اين هم ناشي از دشمنان خارجي است، اظهار داشت: حتما اختلاف ما به نفع آنها تمام مي‌شود. واقعا اگر مسلمانان يكپارچه بودند يك گروه اندكي مي‌توانستند 60 سال سرزمين فلسطين را اين‌گونه تاراج كنند؟! آيا در روز قيامت مي‌توانيم پاسخ پيامبر را بدهيم كه فلسطين غصب شد و ما يك ميليارد مسلمان با بي‌عرضگي كاري نكرديم؟! مي‌توانيم بگوييم اين كار را با مسلمانان لبنان كردند و ما مي‌توانستيم با اتحاد جلوي آنها را بگيريم و اين كار را نكرديم؟! نبايد ترديد كرد كه دشمنان خارجي هم در اين زمينه نقش دارند و بايد به اين هم توجه بدهيم.يادگار امام با تاكيد بر اينكه گفت‌وگوي بزرگان اديان، انديشمندان و موثران جامعه اسلامي كاري لازم است، افزود: يكي ديگر از راه‌هاي رسيدن به وحدت، اين است كه بايد به جوهر دين، يعني اخلاق توجه كنيم. ما روح دينداري را درون خودمان مشترك مي‌يابيم. تمام آيات الهي دايما هشدار مي‌دهد كه به اين مساله توجه كنيد. حواس‌مان باشد كه دشمن در ميان ما نفوذ مي‎كند؛ از جايي خواهد آمد كه شايد ندانيم. اما نكته دوم اين است كه از درون دل‌مان شروع كنيم و موانع وحدت را از درون ‌برداريم.وي با بيان اينكه مراقب تندروي‌ها باشيم، اظهار داشت: وحدت يك مسير دوطرفه است. اگر دوست ما يك گام به وحدت برداشت ما هم بايد يك قدم ‌برداريم. مانند برقراري مجدد رابطه ايران و عربستان كه قطع آن در گذشته كار غلطي بود و بحمدالله برداشته شد. دو طرف بايد مسير جديد را ادامه بدهند و ميان بقيه كشورهاي اسلامي هم انجام شود.

 

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون