• ۱۴۰۳ دوشنبه ۱۱ تير
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 5597 -
  • ۱۴۰۲ دوشنبه ۱۷ مهر

قيمت مسكن در 5 سال 10 برابر شد

بابك نگاهداري در اجلاس سراسري انبوه‌سازان مسكن و ساختمان ايران با يادآوري اينكه قيمت مسكن و اجاره‌بها در بازه زماني ۵ ساله يعني از سال ۹۷ تا امسال، ۱۰ برابر شده، اظهار كرد: در سبد خانوار‌هاي ايراني، اصلي‌ترين هزينه مسكن است و اگر نتوانيم تورم مسكن را كنترل كنيم، تلاش‌هاي دولت براي مهار تورم در ساير حوزه‌ها خيلي در زندگي مردم ملموس نخواهد بود. به گزارش تسنيم، وي يادآور شد: رهبر معظم انقلاب در ديدار اخير با هيات دولت بر موضوع مسكن و جدي‌تر گرفتن آن تاكيد كردند. اين مساله نشان مي‌دهد بايد تمركز زيادي روي اين موضوع داشته باشيم.  رييس مركز پژوهش‌هاي مجلس با اشاره به ناترازي عرضه و تقاضا در بازار مسكن تصريح كرد: اين ناترازي مربوط به كاهش توليد مستمر در دهه ۹۰ است. نگاهداري اضافه كرد: قانون جهش توليد و به تبع آن، نهضت ملي مسكن، براي كاهش ناترازي و بهبود وضعيت مسكن توسط دولت در حال پيگيري است. حدود دو سال از اجراي قانون مي‌گذرد كه شاهد نقاط مثبتي در اجراي آن هستيم. وي يكي از اثرات مثبت را تغيير نگاه دولت از نظاره‌گر به كنشگر دانست و افزود: دولت مسكن را از اولويت‌هاي اجرايي خود قرار داده و جلسات متعددي در اين زمينه برگزار شده است. شخص رييس‌جمهور نيز براي آن وقت مي‌گذارد و فعاليت‌ها براي تامين گسترده مسكن در حال اجراست. رييس مركز پژوهش‌هاي مجلس بيان كرد: بايد از تجارب گذشته در اجراي نهضت ملي مسكن استفاده كنيم ضمن اينكه بايد براي سوداگري و اثربخشي در بازار مسكن برنامه‌ريزي دقيقي داشته باشيم.


تعداد اجاره‌نشين‌هاي تهران

جمشيد برزگر، رييس كانون سراسري انبوه‌سازان مسكن و ساختمان نيز در اين اجلاس با اشاره به اينكه يكي از مشكلات نهضت ملي مسكن در دو سال گذشته عدم استفاده بيشتر از توان بخش خصوصي چه از نظر عملكردي و چه از بعد مشاوره‌اي است، تصريح كرد: موفقيت زماني حاصل خواهد شد كه به فعالان حوزه ساخت و ساز مسكن و انبوه‌سازان اعتماد كرده و آنها را بيشتر از امروز وارد اين فعاليت كنيم. وي با اشاره به اينكه ۳۷ درصد از جمعيت شهري ايران امروز اجاره‌نشين هستند، بيان داشت: بخش خصوصي اين ظرفيت را دارد كه از توان آنها براي نوسازي بافت فرسوده نيز استفاده شود. برزگر ادامه داد: حدود ۷۰۰ هزار هكتار بافت فرسوده در كشور وجود دارد كه ۲۲ ميليون نفر در اين بافت‌ها ساكن هستند، دولت براي نوسازي اين بافت‌ها برنامه‌هايي را در قالب نهضت ملي مسكن در حال اجرايي كردن دارد كه در اين بخش نيز بخش خصوصي و انبوه‌سازان مي‌توانند دولت را ياري كنند.
وي عدم توجه به مقررات را از ديگر مسائل انبوه‌سازان عنوان و تصريح كرد: مشكلاتي با سازمان نظام مهندسي داريم كه هنوز موفق به حل كردن آنها نشديم.

 

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون