• ۱۴۰۳ يکشنبه ۱۱ شهريور
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 5602 -
  • ۱۴۰۲ يکشنبه ۲۳ مهر

تحليل پيشكسوت فوتبال ايران از بازي تيم ملي مقابل اردن

قلعه‌نويي براي نتيجه نگرفتن بهانه‌اي ندارد

نبايد به اسم‌ها توجه كرد، بهترين‌ها بايد بازي كنند

تيم ملي فوتبال كشورمان در تورنمنت چهارجانبه اردن موفق شد با نتيجه ۳ بر ۱ از سد ‌ميزبان بگذرد و در فينال به مصاف قطر خواهد رفت. شاگردان قلعه‌نويي در بازي مقابل با اردن بازي پر اشتباهي را نمايش گذاشتند و اگر پنالتي دقيقه ‌۹۰ كاپيتان حريف گل مي‌شد و بازي را مساوي مي‌كرد شايد در پايان ‌نتيجه طور ‌ديگري رقم مي‌خورد. با محمود كلهر در خصوص اين بازي گفت‌وگويي ترتيب داديم كه در ادامه‌ مي‌خوانيد.

 

‌آقاي كلهر انگار سرتان شلوغ است!

من پيش علي آقا پروين بودم.

‌‌حال‌شان چطور است؟

خدا را شكر خيلي بهتر است. من ايران نبودم وقتي برگشتم سري به ايشان زدم. ان‌شاءالله يكشنبه فكر مي‌كنم، مرخص شوند.

‌‌ان‌شاءالله كه خيلي زود سلامتي‌اش را به دست مي‌آورد. بازي ايران مقابل اردن را تماشا كرديد؟

بله، به نظرم تيم ملي زياد ‌خوب بازي نكرد مخصوصا در بخش دفاعي با خط هافبك به خوبي ارتباط برقرار نكرد و شانس آورديم بازي را واگذار نكرديم. موقعيت‌هاي حريف خيلي بيشتر بود و روان‌تر بازي مي‌كرد. روي خلاقيت بازيكنان خودمان اين بازي را برديم‌.

‌‌حضور در اين مسابقات به شرايط آماده‌سازي تيم ملي كمك مي‌كند؟

بله، ضعف‌هاي تيم ملي معلوم شد‌. خيلي خوب است اين تورنمنت. قلعه‌نويي اشراف كاملي به بازيكنان دارد و اين ضعف‌ها را برطرف مي‌كند و در جام ملت‌ها نتايج خوبي مي‌گيريم.

‌‌در بازي با اردن سمت چپ خط دفاعي ما در اختيار رقيب بود!

كلا در بخش دفاعي خيلي ضعيف عمل كرديم. شايد اگر بيرانوند در درون دروازه نبود اوضاع بدتر مي‌شد يا اگر رقيب فرصت‌هايي مثل ضربات ايستگاهي را هدر نمي‌داد. شايد اگر رقيب قوي‌تر بود اين توپ‌ها را گل مي‌كرد. آنها حتي در شش قدم ما هم موقعيت داشتند. البته ما بازيكنان خوبي در دفاع داريم، اما هماهنگي آنها نياز به زمان دارد. اين تورنمنت مي‌تواند به هماهنگي بچه‌ها كمك كند. فكر مي‌كنم در بازي با قطر اين مشكلات برطرف شود و در جام ‌ملت‌هاي آسيا اين مشكلات را نداشته باشيم.

‌‌از ناهماهنگي بين خط دفاع گفتيد‌ اما شجاع و كنعاني مدت‌هاست در كنار هم بازي مي‌كنند. قبول داريد در بازي با اردن هم شجاع آن‌ مدافع هميشگي نبود؟

بازيكن ‌ملي جايي براي آزمايش ندارد هر كي كه خوب باشد و بهتر بازي كند همان بايد در تركيب باشد. اصلا به اسم نبايد توجه كرد و حتي بهترين بازيكن هم باشد، ناآمادگي‌اش مي‌تواند به تيم لطمه بزند. شجاع بازيكن خوبي است، اما در بازي با اردن‌ همان‌ ناهماهنگي باعث شد بود خطاهاي بي‌موردي انجام دهد. در بازي‌هاي جام ملت‌ها اين ‌اشتباهات آسيب مي‌زند. مخصوصا بازيكناني كه روي آنها حساب ويژه باز شده مثل همين شجاع‌ كه معتقدم يكي از بهترین مدافعان وسط كشورمان است كه حالا در يك سري از بازي‌ها هم افت دارد. رقابت بايد در بين بازيكنان باشد و بهترين نفرات در ارنج اصلي قرار بگيرند.

‌‌آزمون و طارمي باز هم گل زدند. فكر مي‌كنيد تا اين حد به اين دو ستاره‌ متكي بودن اتفاق خوبي است؟

در جام‌ ملت‌ها ما قهرماني مي‌خواهيم و اگر قهرمان نشويم بازگشت به عقب داريم. دو تا مهاجم تراز اول داريم و هيچ‌ كسي از اين دو نمي‌گذرد. ‌طارمي و آزمون در بهترين شرايط خود قرار دارند و يك سري لژيونر هم‌ در كنار اينها تاثيرگذار هستند. اگر تيم‌ ملي مي‌خواهد قهرمان آسيا شود بايد از ستاره‌هايش درست استفاده كند. اين دو‌ بهترين زوج تيم ‌ملي در چند سال اخير هستند.

‌‌قهرماني در جام‌ ملت‌ها با حضور ژاپن روياپردازانه ‌نيست؟

كار خيلي سخت است اما چرا نتوانيم؟ بازيكنان خوبي داريم و اردوها و بازي‌هاي ‌خوبي هم پشت سر گذاشتيم. ما هم ولز را برديم. در فوتبال اين ‌اتفاقات رخ مي‌دهد، اما ژاپن از فوتبال آسيا جدا شده با اين حال استعداد ناب ايراني و آن تعصبي كه در ژن‌ ايراني‌هاست، مي‌تواند ما را به موفقيت برساند.

‌‌منظور شما اين است با توجه به اينكه براي تيم ملي ليگ را تعطيل مي‌كنيم، بازيكنان لژيونري كه داريم و اين بازي‌هاي دوستانه بهانه‌اي براي نتيجه نگرفتن تيم ملي نمي‌گذارد؟

نه ديگر بهانه‌اي نيست. انتخاب‌ها در رده پايه قشنگ نيست. تيم اميد را كه ديديد. اما در تيم ملي بزرگسال، قلعه‌نويي كه يك‌ مربي با كارنامه و باتجربه است، حضور دارد كه ديگر بايد در اينجا توانايي خودش را نشان دهد، چون همه‌ چيز برايش فراهم است و بهترين امكانات و اردوها و بازيكنان را در اختيار دارد تا بتواند تيم ملي را به جايگاه واقعي‌اش برساند.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون