• ۱۴۰۳ يکشنبه ۱۱ شهريور
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 5602 -
  • ۱۴۰۲ يکشنبه ۲۳ مهر

موتورسواران نيمي از قربانيان تصادفات

رييس اداره تصادفات پليس راهور تهران بزرگ با اعلام سه بزرگراه مرگبار براي موتورسواران در تهران گفت كه نيمي از تصادفات مرگبار رخ داده در تهران مربوط به موتورسواران است.
رابعه جوانبخت درباره علت تصادفات رخ داده براي موتورسيكلت‌سواران گفت: «بررسي آمار مرگ موتورسيكلت‌سواران در نيمه اول سال جاري در معابر پايتخت نشان مي‌دهد كه ۵۰ درصد از تصادفات فوتي شهر تهران متاسفانه به موتورسيكلت‌سواران اختصاص دارد كه عدد بالايي است. اگر بخواهيم به صورت دقيق‌تر اين تصادفات را بررسي كنيم، مي‌بينيم كه ۴۴ درصد از اين تصادفات به عدم توانايي در كنترل وسيله نقليه مربوط است و اين يعني موتورسوار با وسيله‌اي كه سرعت بالايي دارد و بسيار ناپايدار است، تردد مي‌كند و چون نمي‌تواند موتورسيكلت خود را كنترل كند و به موقع ترمز بگيرد موجب حادثه مي‌شود، اين اتفاق به راحتي قابل پيشگيري است و راهكار آن رانندگي با سرعت مجاز و مطمئنه است.»
رييس اداره تصادفات پليس راهور تهران بزرگ ادامه گفت: «همچنين وقتي بيشتر دليل تصادفات را بررسي كنيم، متوجه مي‌شويم كه موتورسواران با خودرو يا وسيله ديگري برخورد نداشته‌اند؛ اما چون سرعت زيادي داشته و نتوانسته موتورسيكلت خود را كنترل كند، واژگون شده است.» جوانبخت گفت: «علت بعدي كه ۲۱ درصد از علت تصادفات را به خود اختصاص داده، عدم توجه به جلو از سوي راكبان موتورسيكلت است. اين علت در بين رانندگان خودرو نيز مشاهده مي‌شود. در بسياري از اوقات مشاهده شده كه راكب موتورسيكلت با يك دست خود موتور را گرفته و با دست ديگر با تلفن همراه خود صحبت كرده يا پيام مي‌دهد كه اين موضوع بسيار خطرناك و حادثه‌ساز است.»
رييس اداره تصادفات پليس راهور تهران بزرگ گفت: «تصور كنيد وسيله نقليه‌اي كه به ‌شدت ناپايدار و روي دوچرخ در حركت است، راكبي دارد كه آن را با يك دست هدايت و با دست ديگر خود با تلفن همراه صحبت مي‌كند و هيچ‌گونه كنترلي روي آن ندارد، اين وسيله به راحتي امكان انحراف از مسير و واژگوني را دارد.»
او با اشاره به سومين علت وقوع تصادفات براي موتورسيكلت‌سواران در معابر تهران نيز گفت: «علت سوم تصادفات موتورسواران به تغيير مسيرهاي ناگهاني اختصاص دارد، قدرت مانور اين وسيله بسيار بالاست و مي‌تواند بين خودروها به راحتي گردش كرده و مسير خود را به يك‌باره تغيير دهد، همين موضوع نيز احتمال تصادف را افزايش مي‌دهد. در بسياري از مواقع موتورسيكلت‌سواران بين خطوط حركت نمي‌كنند و تصور مي‌كنند كه هر فضايي كه بين خودروها باشد، مي‌توانند از آن تردد كرده و سريع‌تر به مقصد برسند، اما متاسفانه خيلي از اين موتورسواران به مقصد خود نمي‌رسند، چراكه در نقاط كور خودروها قرار مي‌گيرند و توسط ساير رانندگان به خوبي ديده نمي‌شوند.»
به گفته جوانبخت ماده ۱۶۵ آيين‌نامه راهنمايي و رانندگي به صراحت اعلام كرده كه موتورسيكلت‌سواران نبايد به موازات ساير خودروها و وسايل نقليه حركت كنند.
رييس اداره تصادفات پليس راهور تهران بزرگ گفت: «حركت خلاف جهت كه سهم آن هفت درصد است، هم توسط برخي راكبان موتورسيكلت انجام مي‌شود. نمي‌دانم چرا برخي موتورسواران فكر مي‌كنند كه چون موتورسوار هستند، مي‌توانند خيابان را خلاف جهت بروند و وارد پياده‌رو شوند و حتي در برخي موارد برخي راكبان در مسير بزرگراه آن هم بعد از رد شدن از يك خروجي مسير را با سرعت و خلاف جهت طي مي‌كنند و مسير را خلاف جهت باز مي‌گردند؛ اين كار تاوان سنگيني دارد و در اكثر موارد برخوردهاي شديد صورت مي‌گيرد و آسيب‌ديدگي‌هاي شديد سر و گردن باعث فوت موتورسوار مي‌شود.» او همچنين با بيان اينكه ۵۱ درصد از تصادفات فوتي موتورسواران تهراني در بزرگراه‌ها رخ داده است، گفت: «بررسي محورهايي كه موتورسواران بيشترين تصادفات را در آنها انجام داده‌اند، نشان مي‌دهد كه ۵۱ درصد از تصادفاتي كه متوفيان آن موتورسوار بوده‌اند، در بزرگراه‌هاي شهر تهران اتفاق افتاده و ۴۹ درصد ديگر در ساير معابر بوده است. اين تصادفات در حالي اتفاق مي‌افتد كه اصلا و اصولا موتورسواران نبايد در اين معابر تردد كنند، اما متاسفانه شاهد آن هستيم كه موتورسواران در اين معابر تردد كرده و حوادث ناگواري را رقم مي‌زنند.» رييس اداره تصادفات پليس راهور تهران بزرگ درباره مرگبارترين بزرگراه‌ها براي موتورسواران در پايتخت نيز گفت: «بزرگراه امام علي در واقع رتبه اول تصادفات موتورسيكلت را داراست، چون هم در مسير جنوب به شمال و هم در مسير شمال به جنوب بسيار پرتردد است و تردد موتورسواران در اين مسيرها زياد است. بزرگراه آزادگان نيز كه كمربندي محسوب مي‌شود و خودروهاي سنگين در آن بسيار تردد مي‌كنند. تردد موتورسواران در اين مسير بسيار خطرناك است كه متاسفانه در اين بزرگراه نيز تردد پرتكرار موتورسواران را شاهد هستيم.» او گفت: «بزرگراه شهيد چمران بزرگراه سومي است كه تصادفات فوتي در آن بسيار صورت مي‌گيرد، چراكه ما در اين بزرگراه تونل توحيد را داريم و متاسفانه موتورسواران وارد بزرگراه و تونل توحيد ‌مي‌شوند. تونل توحيد مسيري طولاني دارد و وقتي موتورسواران از آن رد مي‌شوند انباشتگي حجم گازهاي آلاينده بر راكبان موتورسيكلت و تمركز آنها بسيار تاثير مي‌گذارد. تاكيد ما بر اين است كه موتورسيكلت‌سواران از اين تونل تردد نكنند. در بسياري از مواقع مشاهده شده كه موتورسواران تعادل خود را در هنگام حركت از اين تونل از دست داده و با ديواره بتني آن برخورد كرده يا بر زمين افتاده‌اند.» جوانبخت گفت: «امسال شاهد سه فقره تصادف فوتي موتورسواران فقط در داخل تونل توحيد بوديم كه اين موضوع بسيار حايز اهميت است. موتورسيكلت‌سواران بايد مسير جايگزين را كه در بالاي تونل توحيد است، انتخاب كرده و از آن تردد كنند.»

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون