• ۱۴۰۳ چهارشنبه ۱۳ تير
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 5604 -
  • ۱۴۰۲ سه شنبه ۲۵ مهر

تحولات جهان

وزير خارجه مجارستان:

بوداپست از همكاري با روسيه خودداري نمي‌كند

وزير امور خارجه مجارستان اعلام كرد: بوداپست به دنبال تامين‌كننده جديد سوخت هسته‌اي براي نيروگاه هسته‌اي «پاكش» نيست و از همكاري با شركت هسته‌اي دولتي «روس‌اتم» روسيه و شركت زيرمجموعه آن «TVEL» رضايت دارد.

پيتر سيارتو در مصاحبه‌ با خبرگزاري «اسپوتنيك» در پاسخ به اين سوال كه آيا مجارستان قصد دارد در آينده سوخت‌ هسته‌اي روسيه را با سوخت غربي جايگزين كند، گفت: ما از همكاري با «روس‌اتم» و شركت «TVEL» به‌طور كامل راضي هستيم و دليلي براي تغيير وجود ندارد.

وي با بيان اينكه شركت‌هاي هسته‌اي ديگر با مجارستان ارتباط مي‌گيرند و بوداپست با آنها مذاكره مي‌كند اما اين شركت‌ها نمي‌توانند تاثيري بر تصميم‌گيري اين كشور داشته باشند، افزود: اين كشور به‌طور مستقل و بر اساس منافع خود تصميم مي‌گيرد.

وزير خارجه مجارستان در آبان ۱۴۰۱ نيز گفته بود: برخي از كشورهاي اروپايي پيشنهاد داده‌اند كه بسته جديد تحريم‌هاي روسيه عليه شركت‌هاي انرژي هسته‌اي روسيه باشد. وي در اين باره توضيح داد كه ما اين را نمي‌پذيريم و «خط قرمز» ماست.

سيارتو گفته بود كه نيروگاه هسته‌اي «پاكش» مجارستان با سوخت هسته‌اي روسيه فعاليت مي‌كند و مجارستان از هرآنچه منافع اين كشور را در حوزه انرژي نقض كند، حمايت نمي‌كند.

رييس‌جمهوري روسيه نيز به تازگي با بيان اينكه روس‌اتم در حال ساخت سلاح‌هاي پيشرفته‌ است، هدف از اين رويكرد را حفظ تعادل راهبردي در جهان اعلام كرد.

 

مشاور سابق زلنسكي اعلام كرد

برگزاري انتخابات و تشكيل دولت جديد

الكسي آرستوويچ مشاور سابق رييس‌جمهوري اوكراين اذعان كرد، ضدحمله كي‌يف شكست خورده و نيروهاي اوكرايني نتوانستند خطوط دفاعي ايجاد كنند و از طرفي هم زلنسكي موجب افزايش فساد و بي‌كفايتي در اين كشور شده و تنها راه خروج از اين بن‌بست «برگزاري انتخابات جديد» است.

«الكسي آرستوويچ» مشاور سابق ولوديمير زلنسكي، رييس‌جمهوري اوكراين در پيام‌رسان تلگرام نوشت: تمركز زلنسكي بر شهر باخموت بوده و در اوايل سال جاري ميلادي به هر قيمتي كه بود تمامي نيروها و منابع خود را استفاده كرد.

وي افزود: ارتش اوكراين استحكامات قوي مثل روسيه نساخته اما روسيه بودجه دفاعي خود را افزايش مي‌دهد، توليد تسليحات را ارتقا مي‌بخشد و بر شراكت با «جهان جنوب» متمركز است. اما اوكراين در عوض تجارت، آزادي‌هاي مدني و رقباي سياسي را سركوب مي‌كند، با همسايه‌ها و شركاي كليدي‌اش مشاجره‌هايي دارد و به فساد مالي ميدان مي‌دهد. آرستوويچ در ادامه پيامش نوشت: طبق ارزيابي من، رهبري ما مدت‌هاست صلاحيت ادامه دادن ندارد. به نظرم براي رهايي از اين بن‌بست، زلنسكي بايد تصميمي را كه پيش‌تر براي عدم برگزاري انتخابات تا پايان درگيري گرفته بود، كنار بگذارد و متوجه شود كه اهدافي نظير بازپس‌گيري كريمه و بازگشت به مرزهاي سال ۱۹۹۱ اوكراين، شدني نيستند. اگرچه الكسي آرستوويچ ابتدا نسبت به شانس موفقيت ضدحمله خوش‌بين بود، اما اخيرا پيش‌بيني‌هاي منفي را نسبت به آينده اين كشور به اشتراك گذاشته است.

 

يك رسانه صهيونيستي اعلام كرد

حزب‌الله جنگ الكترونيك عليه اسراييل به راه انداخته است

درپي به صدا درآمدن بي‌دليل آژيرهاي خطر در شمال فلسطين اشغالي، منابع رسانه‌اي عبري از دست داشتن احتمالي حزب‌الله لبنان در اين اتفاق در چارچوب يك جنگ الكترونيك عليه رژيم صهيونيستي خبر داده‌اند.

به گزارش ايسنا، شبكه عبري زبان «كان» در اين باره اعلام كرد كه رژيم صهيونيستي درحال بررسي اين مساله است كه آيا به صدا درآمدن بي‌دليل آژيرهاي خطر طي هفته گذشته در شمال فلسطين اشغالي كار حزب‌الله بوده است يا خير؟

خبرنگار امور سياسي كان در اين باره گفت: چهارشنبه گذشته آژير خطر در سراسر منطقه شمال (شمال سرزمين‌هاي اشغالي) به صدا درآمد و گزارش‌هايي مبني بر انجام حمله پهپادي به اسراييل به دست مقامات سياسي، اطلاعاتي و امنيتي تل‌آويو رسيد.

اين خبرنگار افزود: در نهاد امنيتي در حال بررسي هستند كه آيا چيزي فراتر از تشخيص اشتباه، مانند تداخل، در نتيجه جنگ الكترونيكي ازسوي حزب‌الله وجود دارد يا خير. وي در ادامه گزارش داد: اين موضوع در حال حاضر در دست بررسي است و نمي‌توان گفت واقعا اين اتفاق افتاده است، اما در روزهاي اخير جنگ الكترونيك مهمي در منطقه شمال رخ داده است كه تنها محدود به تداخل در دستگاه‌هاي «GPS» نبوده است، لذا اين موضوع نيز در حال بررسي است. مناطق مرزي ميان لبنان و سرزمين‌هاي اشغالي طي روزهاي گذشته و همزمان با درگيري‌ها در غزه شاهد تبادل آتش ميان حزب‌الله و ارتش رژيم اشغالگر بوده است.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون