• ۱۴۰۳ چهارشنبه ۱۳ تير
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 5604 -
  • ۱۴۰۲ سه شنبه ۲۵ مهر

روزنامه لوموند گزارش داد

چرا چين از ميانجي تبديل به منتقد اسراييل شد؟

«پكن قصد داشت نقش ميانجي بين دو طرف درگير در جنگ غزه را ايفا كند، اما امروز اسراييل را متهم مي‌كند كه از «حوزه دفاع از خود» فراتر رفته و از دولت يهود مي‌خواهد كه «مجازات دسته‌جمعي» غزه را متوقف كند.»
روزنامه لوموند - چاپ فرانسه - با بيان اين مطلب نوشت: هرچه روزها بيشتر مي‌گذرند، چين جهت‌گيري مطلوب‌تري به نفع فلسطيني‌ها نشان مي‌دهد. از زمان عمليات توفان الاقصي حماس در ۷ اكتبر، مقامات چيني ديگر اين دو كلمه را به زبان نمي‌آورند: حماس و تروريسم. از سوي ديگر، انتقاد از اسراييل در حال افزايش است.
وانگ يي، وزير امور خارجه چين روز شنبه ۱۴ اكتبر خواستار پايان دادن به جنگ در سريع‌ترين زمان ممكن و احترام به حقوق بين‌المللي بشردوستانه شد. در حاشيه ديدارش با جوزپ بورل، مسوول سياست خارجي اتحاديه اروپا در پكن، وانگ يي حتي به نظر مي‌رسيد كه از سخنراني آماده شده‌اش فراتر رفته و مي‌پرسد: «اسراييلي‌ها تضمين‌هايي براي بقاي خود به دست آورده‌اند. اما چه كسي از بقاي فلسطينيان محافظت خواهد كرد؟ مردم يهود ديگر در جهان بي‌خانمان نيستند، اما ملت فلسطين كي خانه خود را پيدا خواهند كرد؟»
در همين روز، رييس دستگاه ديپلماسي چين در گفت‌وگوي تلفني با همتاي سعودي خود فيصل بن فرحان، صريح‌تر بود. وانگ‌يي گفت: «اقدام اسراييل به حملات گسترده به نوار غزه در تلافي عمليات توفان‌الاقصي حماس فراتر از قلمرو دفاع از خود بود» و رهبران آن بايد «تنبيه دسته جمعي مردم غزه» را متوقف كنند. 
وانگ يي همچنين در اين روز در گفت‌وگو با حسين اميرعبداللهيان، همتاي ايراني خود گفت: چين از «آرمان عادلانه مردم فلسطين در حفظ حقوق ملي آنها» حمايت مي‌كند. به گزارش ايسنا در ادامه اين مطلب آمده است: «حمايت چين از فلسطيني‌ها به قدمت جمهوري خلق چين است، در حالي كه پكن و تل‌آويو تنها از سال ۱۹۹۲ روابط ديپلماتيك داشته‌اند. اما در سال‌هاي اخير، دو تغيير عمده رخ داده است. چين به اسراييل نزديك‌تر شده و تصميم دارد نقش مهم‌تري در خاورميانه ايفا كند. از سرگيري روابط ديپلماتيك بين عربستان سعودي و ايران كه در ماه مارس تحت حمايت پكن منعقد شد، مويد اين امر است.از آن زمان، چين نشان داده است كه مي‌تواند نقش ميانجي بين اسراييل و فلسطيني‌ها را ايفا كند. اين همان چيزي است كه رييس‌جمهور شي جين‌پينگ در اواسط ژوئن هنگام پذيرايي چهارروزه از محمود عباس، رييس تشكيلات خودگردان فلسطين تكرار كرد.»رييس‌جمهور شي اعلام كرد: راه‌حل اساسي مساله فلسطين در ايجاد يك كشور مستقل فلسطيني با حاكميت كامل بر اساس مرزهاي ۱۹۶۷ و با پايتختي بيت‌المقدس شرقي است. ما بايد به وضعيت تاريخي اماكن مقدس قدس احترام بگذاريم، سخنان و اقدامات راديكال و تحريك‌آميز را رد كنيم و برگزاري يك كنفرانس بين‌المللي صلح گسترده‌تر، معتبرتر و تاثيرگذارتر را ترويج كنيم. اين هفته مراسمي براي بزرگداشت دهمين سالگرد «جاده‌ ابريشم جديد» در پكن (ابتكار عمل كمربند و جاده) در ۱۷ و ۱۸ اكتبر با حضور چندين رهبر كشورهاي عربي اما بدون نماينده‌اي از رژيم صهيونيستي برگزار مي‌شود. به نظر مي‌رسد حمايت صريح چين از فلسطين با حمايت ايالات متحده از «اسراييل» و افزايش رقابت بين دو قدرت بزرگ نيز مرتبط است.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون