• ۱۴۰۳ يکشنبه ۱۸ شهريور
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 5608 -
  • ۱۴۰۲ يکشنبه ۳۰ مهر

سياست‌هاي بانك مركزي موجب كاهش صادرات شد

رييس كمیسيون اقتصادي مجلس گفت: عامل اصلي اينكه ميزان صادرات نسبت به سال گذشته كاهش يافت و براي اولين‌بار در تاريخ كشور تراز تجاري به منفي ۶ ميليارد دلار رسيده، سياست‌هاي ارزي بانك مركزي است. محمدرضا پورابراهيمي در مراسم روز ملي صادرات گفت: بررسي ميداني ما نشان مي‌دهد كه اقدامات دولت به دليل جدا شدن از سياست‌هاي ارزي نامناسب در پايان دولت گذشته تبديل به رشد ٢۵ درصدي صادرات شد و اين اقدامات به تعديل نرخ ارز منجر مي‌شود كه اين موضوع دغدغه بانك مركزي است. اما عملكرد ۶ ماهه امسال يك وضعيت كاملا متفاوتي را نسبت به سال گذشته نشان مي‌دهد كه عامل اصلي اينكه ميزان صادرات نسبت به سال گذشته كاهش يافت و براي اولين‌بار در تاريخ كشور تراز تجاري به منفي ۶ ميليارد دلار رسيده، سياست‌هاي ارزي بانك مركزي است.

پورابراهيمي ادامه داد: اگر در اين باره اقدامي انجام ندهيم به‌رغم تمام تلاش‌هاي وزارت امور خارجه، سازمان توسعه تجارت و... در حوزه تجارت و صادرات انجام مي‌دهند، نمي‌توانيم نتيجه‌ مثبتي بگيريم. امسال براي اولين‌بار ظرفيتي را با عنوان صادرات خشكبار داريم كه بعد از چند سال مشكلات مربوط به گرمازدگي، سرمازدگي و كم آبي در نهايت به توليد مطلوب رسيديم و تنها در پسته ٢۵٠ هزار تن امكان صادرات داريم و بيش از ٢.۵ ميليارد دلار ظرفيت صادراتي در پسته وجود دارد اما اگر براي صادرات آن تمهيداتي پيش‌بيني نكنيم است اين هدف محقق نمي‌شود.

وي ادامه داد: وقتي در ۶ ماه اول با اين ناترازي در تجارت مواجه شديم اگر با اين روند پيش برويم در بحث تجارت چه اتفاقي خواهد افتاد؟

رييس كميسيون اقتصادي مجلس با بيان اينكه يكي از مشكلات مشترك بين فعالان اقتصادي موضوع تعهدات ارزي و نحوه تسويه تعهدات ارزي است، اظهار داشت: امروز جاي رييس كل بانك مركزي در اين جلسه خالي است و گويي بانك مركزي مجموعه جدا از ساختار اقتصادي كشور است و به هيچ‌وجه ما اين موضوع را قبول نداريم و به رييس‌جمهوري در سران قوا هم گفته‌ايم كه بانك مركزي حق نگاه جزيره‌اي در ساختار اقتصادي كشور را ندارد.

وي ادامه داد: در مجلس جلسه درباره صادرات غيرنفتي مي‌گذاريم گزارشي توسط جهاد كشاورزي ذكر شد مبني بر اين توسعه صادرات غير نفتي و نياز به واردات خودرو كه اين موضوعات را مجلس تصويب كرد و قرار بر اين شد كه رابطه‌اي بين واردات خودرو و صادرات محصولات كشاورزي برقرار شود اما در اجرا با رفتار غير قابل قبول بانك مركزي مواجه شديم.

 

موفق به تك‌ نرخي كردن ارز نشديم

رييس سازمان توسعه تجارت نيز در اين همايش گفت: در حوزه ارز تلاش كرديم به سمت تك نرخي شدن برويم، اما هنوز موفق نشده‌ايم. بانك مركزي توجيهات و مصلحت‌هاي خودش را دارد.

به گزارش تسنيم، مهدي ضيغمي، رييس سازمان توسعه تجارت در مراسم روز ملي صادرات اظهار داشت: صادرات كشور 2.5 درصد كاهش يافته، اما ميزان صادرات غيرنفتي در كشورمان افزايش يافته است و اميدواريم در آينده نياز ارزي كشور را بدون صادرات نفت تامين كنيم.

وي افزود: ترازهاي تجاري شاخص‌هاي انرژي، پتروشيمي و معدني با وجود افت 2.5 درصدي از لحاظ وزني 29 درصد افزايش يافته است.

ضيغمي يادآور شد: در شش ماه گذشته در حوزه‌هاي صنعت، معدن و كشاورزي رشد صادرات داشتيم، اما در حوزه پتروشيمي به دليل كاهش ارزش شاهد كاهش صادرات هستيم. رقم صادرات غيرنفتي در اين مدت بيش از 24 ميليارد دلار است.

 

50 مركز تجاري در ديگر كشورها ايجاد شد

وي با بيان اينكه مراكز تجاري تا دو سال آينده به بلوغ خود خواهند رسيد، تصريح كرد: 50 مركز تجاري ايران در ديگر كشورها ايجاد شده است كه آنها نيز در كشورهايي كه رايزن بازرگاني نداريم، مي‌توانند راهگشا باشند.

ضيغمي با بيان اينكه با همكاري معاونت علمي فناوري رياست‌جمهوري به دنبال دانش‌بنيان كردن بازارهاي صادراتي خود هستيم، گفت: در10 سال گذشته در حوزه دانش‌بنيان‌ها ارزش افزوده بالايي داشتيم، اما اين امر در حوزه صادرات محقق نشده است كه با دانش‌بنيان كردن شركت‌هاي صادراتي مشوق‌هايي نيز به آنها داده مي‌شود.

وي اظهار داشت: در حوزه ارز تلاش كرديم به سمت تك نرخي شدن برويم، اما بانك مركزي توجيهات و مصالح خودش را داشت؛ تبعيضي كه براي صادركنندگان غيرنفتي كشور در نرخ فروش ارز وجود داشته با اقداماتي كه انجام شد تا حدي بهبود پيدا كرده است.

ضيغمي گفت: براي بازگشت ارز حاصل از صادرات برنامه‌هايي مانند واردات طلا و واردات در مقابل ارز صادرات به عنوان راهكار در نظر گرفته شد.

وي افزود: بسته‌هاي حمايتي نيز براي صادركنندگان خدمات فني مهندسي در نظر گرفته شده است.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون