• ۱۴۰۳ يکشنبه ۴ آذر
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
بانک ملی صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 5613 -
  • ۱۴۰۲ شنبه ۶ آبان

چطور يك موبايل‌فروشي سر از پيراهن استقلال درآورد؟

علي خطير و اسپانسرهاي عجيبش

هر اسپانسري كه علي خطير به عنوان سرپرست مديرعاملي استقلال در اين فصل به باشگاه آورده حاشيه‌ساز بوده است. از شركت بي‌نام و نشاني كه قرار بود چهار بازي نامش روي پيراهن استقلال بخورد و پول نداده فلنگ را بست تا اپراتور همراهي كه در مورد درآمدها و هزينه‌هايش ابهام وجود دارد تا اين مورد آخري كه در فضاي مجازي اخبارش با نام «موبايل‌فروش» در حال دست به دست شدن است. 
مدت‌هاست مشكلات مالي باشگاه استقلال مديران اين تيم را به تكاپو واداشته تا به هر نحوي شده منابع مالي را به سريع‌ترين شكل ممكن به باشگاه تزريق كنند. براي همين خطير در همان روزهاي نخست نشستن روي صندلي مديرعاملي باشگاه و درحالي كه نتوانسته بود اسپانسر قابل‌توجهي جذب كند حاضر شد با شركت كاسكو قرارداد امضا كند. قراردادي كه البته نفعي براي باشگاه استقلال نداشت و طبق گفته مديران آبي‌ها چك‌هاي اين شركت پاس نشد.
خطير در ادامه سراغ رايتل يكي از اپراتورهاي موبايلي ايران رفت. البته پيش از آن گفته مي‌شد همراه اول يا ايرانسل قرار است اسپانسر استقلال شوند. در واقع مديران استقلال انتظار داشتند حالا كه ايرانسل روي پيراهن رقيب ديرينه يعني پرسپوليس رفته، يا خود اين شركت يا شركت هم‌ترازش يعني همراه اول بيايد روي لباس استقلال. اتفاقي كه درنهايت نيفتاد و رايتل حامي اول مالي استقلال شد. 
باشگاه استقلال طي بيانيه‌اي رسمي رقم قرارداد با رايتل را 90 ميليارد تومان اعلام كرد. رقمي كه حاشيه‌هاي زيادي به دنبال داشت. مهم‌ترين حاشيه عدم همخواني سود و تراز مثبت مالي رايتل با رقمي است كه اين شركت قرار است به آبي‌ها بدهد. طبق گزارش ديجياتو از سامانه كدال سود رايتل در سال 1401، 29 ميليارد تومان بوده است. اين شركت در سال 1401 دو هزار و پانصد ميليارد تومان درآمد داشته كه 29 ميليارد آن سود خالص بوده است. بسياري از كاربران و كارشناسان با توجه به اين گزارش سوال كردند چطور شركتي كه تنها 29 ميليارد تومان سوددهي داشته مي‌خواهد 90 ميليارد تومان به استقلال بدهد؟
البته اين ابهام به شكل موجهي قابل توضيح است. طبق اعداد منتشر شده در سامانه كدال رايتل 2500 ميليارد تومان درآمد داشته است و طبيعتا بخشي از اين درآمد در سال 1401 در بحث تبليغات هزينه شده است. حال رايتل تصميم گرفته ارقامي كه در حوزه تبليغات هزينه كرده را به فوتبال بياورد. پس مساله سود خالص اين اپراتور با هزينه‌اي كه براي اسپانسرينگ استقلال صورت مي‌گيرد ارتباطي ندارد. 
اما اوج حواشي در مورد اسپانسرهاي استقلال روز چهارشنبه رقم خورد. جايي كه رسانه رسمي باشگاه از عقد قرارداد با يك موبايل‌فروشي در شهرستان آمل براي پشت پيراهن باشگاه رونمايي كرد. در خبر منتشره از سوي باشگاه استقلال آمد: «در ادامه تلاش‌هاي مجموعه باشگاه استقلال جهت ايجاد درآمد براي باشگاه استقلال، فروشگاه موبايل موسوي آمل به عنوان حامي جديد باشگاه استقلال با اين باشگاه قرارداد خود را امضا كرد تا در جمع اسپانسرهاي باشگاه استقلال در اين فصل قرار بگيرد.»
اين خبر واكنش گسترده اهالي فوتبال و طرفداران استقلال را به دنبال داشت. اولين سوال اين بود: يك موبابل‌فروشي اسپانسر استقلال؟ هواداران استقلال با اشاره به شأن و منزلت باشگاه نوك پيكان انتقادات را متوجه علي خطير دانستند. عده ديگري هم با ابراز ترديد نسبت به توانايي‌هاي يك فروشگاه موبايل در تامين مالي باشگاه سوال كردند يك مغازه موبايل چقدر مي‌تواند براي باشگاه درآمدزايي كند؟ تا اينكه خود باشگاه اخباري را دراختيار رسانه‌ها قرار داد و مدعي شد اين مجموعه بين 40 تا 70 ميليارد تومان به استقلال پول خواهد داد. 
بعد از اين اخبار كاربران فضاي مجازي و رسانه‌ها روي «موبايل موسوي آمل» زوم كردند تا بفهمند اين فروشگاه چطور توانسته خودش را به پشت پيراهن يكي از پرطرفدارترين تيم‌هاي ايران و آسيا برساند. 
يك سركشي ساده به صفحه اسپانسر جديد استقلال نشان مي‌دهد طرف حساب باشگاه يك مجموعه بزرگ و صاحب تشكيلات نيست، بلكه واقعا يك فروشگاه موبايل است كه توسط يك نفر اداره مي‌شود. صاحب مجموعه هم فروشنده است، هم در مقابل دوربين كارهاي تبليغاتي انجام مي‌دهد و مثلا گلس گوشي و هدفون معرفي مي‌كند، هم براي عقد قرارداد به باشگاه استقلال مي‌رود. اين فرد يك استقلالي چند آتشه است كه از سال‌ها پيش در اينستاگرام فعاليت مي‌كرده و اتفاقا در سطح هواداران نوجوان براي رقيب كري‌خواني مي‌كرده و به‌شدت طرفدار نظريه «بابا مسعود» در مورد قهرماني‌هاي پرسپوليس است. 
نكته جالب توجه در مورد صاحب مجموعه موبايل موسوي آمل اين است كه او ابتدا فروشگاهش را با نام موبايل استقلال و با استفاده از آرم و لوگوي باشگاه راه‌اندازي كرده بود و معلوم نيست آيا اين استفاده با همكاري باشگاه بوده يا خير. اما گويا بعد از اينكه تصميم گرفته اسپانسر استقلال شود نام فروشگاه را تغيير داده است. همچنين تصويري وجود دارد كه نشان مي‌دهد اين فروشگاه در زمان مديرعاملي مصطفي آجرلو نيز به عنوان اسپانسر باشگاه معرفي شده بود اما هيچ خبري از اين همكاري وجود ندارد!
پيج فروشگاه سرشار از ويديوهاي تبليغاتي با حضور چهره‌هاي سرشناس فوتبالي و سينمايي است. حتي تعداد زيادي از ستاره‌هاي پرسپوليس هم حاضر شدند براي اين فروشگاه تبليغ كنند. از جمله اين افراد مي‌توان به بيرانوند، علي نعمتي و حميد درخشان اشاره كرد. از آن طرف بسياري از بازيكنان و پيشكسوتان استقلال نيز در ويديوهاي مربوط به اين فروشگاه حضور دارند. در دو ويديو حنيف عمران‌زاده مدافع سابق استقلال مدعي مي‌شود كه اين فروشگاه براي خود اوست و با همين جمله كاربران را ترغيب مي‌كند با اعتماد به مجموعه خريد خود را انجام دهند. 
يكي از ابهام‌برانگيزترين مسائل مربوط به اين فروشگاه تخفيف‌هايي است كه روي گوشي‌هاي گران‌قيمت بازار ارايه مي‌كند. اين فروشگاه در ويديوهاي خود مدعي تخفيف‌هاي 25 تا 30 ميليون توماني براي برخي گوشي‌ها شده است. همچنين در برخي ويديوها مدعي شدند گوشي‌هاي آيفون را قيمت‌هايي باورنكردني به فروش مي‌رسانند. قيمت‌هايي كه فعالان بازار موبايل آن را غيرواقعي قلمداد مي‌كنند. همين مسائل به اضافه دريافت پيش‌پرداخت از خريداران براي تحويل گوشي در ماه‌هاي آينده باعث شده كاربران به نوع اقدامات اين فروشگاه مشكوك شوند. در چند سال گذشته شركت‌هاي زيادي با همين سيستم شروع به فروش محصولات كردند اما به دليل نوسانات بازار نتوانستند در زمان مقرر محصولات را تحويل دهند و مشكلاتي را به وجود آوردند.
عقد قرارداد مديرعامل استقلال با يك فروشگاه موبايل در زادگاهش دست‌كم روي كاغذ در كوتاه‌مدت منافع مالي باشگاه استقلال را فراهم كرده اما ناظران نسبت به آينده آن ترديد دارند. آيا بين برند باشگاه و برند فروشگاه تناسبي برقرار است؟ آيا اين اسپانسر مي‌تواند به تعهدات خود عمل كند؟ آيا اين فروشگاه با مدلي كه كار مي‌كند دوام خواهد آورد؟ آيا يك فروشگاه موبايل آن‌قدر گردش مالي دارد كه فقط 70 ميليارد به استقلال بدهد؟ اينكه آيا فروشگاه متعلق به يك استقلالي يا هوادار متمول پشت پرده است؟ اينها سوالاتي است كه زمان پاسخ آنها را مشخص خواهد كرد.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون