• ۱۴۰۳ سه شنبه ۲ مرداد
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 5615 -
  • ۱۴۰۲ دوشنبه ۸ آبان

به بهانه فرا رسيدن مراسم انتخاب بهترين بازيكن سال

10 سرقت بزرگ توپ طلا در تاريخ

گروه ورزش

توپ طلا هيچ معناي خاصي ندارد. اين يك مسابقه محبوبيت است، اول و مهم‌تر از همه راي‌دهندگان دلايل مختلفي براي انتخاب بازيكنان دلخواه خود دارند و هيچ‌كس به اتفاق آرا بر سر يك برنده به شكل مطلق توافق نمي‌كند. يعني در واقع هركس كه برنده شود هميشه حرف و حديث‌هايي وجود خواهد داشت.

با اين اوصاف، در سال‌هاي اخير سرقت‌هاي آشكاري در مورد اين توپ زيبا وجود دارد. ضمن اينكه بايد در نظر داشت ما به اين واقعيت اشاره نمي‌كنيم كه پله و مارادونا هرگز واجد شرايط براي بردن توپ طلا نبودند چون در زمان بازي آنها توپ طلا به بازيكنان غير اروپايي داده نمي‌شد. بالون دور فهرست بلندبالايي از برندگان دارد ولي همه آنها منصفانه نبوده‌اند.

به مناسبت نزديك بودن مراسم توپ طلا در اينجا 10 مورد از بحث‌برانگيزترين برندگان تاكنون و استدلال‌هايي براي اينكه چه كسي بايد روي صحنه مي‌ايستاد آورده شده است. شما با چند نفر موافقيد؟ مراسم توپ طلا دوشنبه برگزار مي‌شود.

 

10- 2006: جانلوئيجي بوفون

بايد بر فابيو كاناوارو پيروز مي‌شد

سال 2006 سال دشواري براي توپ طلا بود. زيدان به عنوان گيراترين بازيكن جام جهاني در بزرگ‌ترين صحنه، سرش را در سينه حريف فرو كرد و آن شب با شرمندگي از تونل المپياستاديون عبور كرد تا ديگر فوتبال بازي نكند.

در همين حال، كابوس كالچوپولي يوونتوس، تعداد ستاره‌هايي را كه مي‌توانستند BDO (Ballon d’Or) از تيم پيروز جام جهاني در عين حال تا حدودي كسل‌كننده ايتاليا كسب كنند، محدود كرد. زيرا صحنه داخلي فوتبال ايتاليا به‌رغم شكوه بين‌المللي آلوده بود. فابيو كاناوارو خط دفاعي ايتاليا و يووه را رهبري كرد و به رئال مادريد رفت و اين او را به كانديداي اصلي تبديل كرد: اما جيجي بوفون مسلما براي آتزوري بسيار تاثيرگذارتر بود و همچنين با يوونتوس يك عنوان را به دست آورد.

تفاوت؟ دروازه‌بان با بانوي پير تا پايان سقوط بانوي پير با آنها باقي ماند و براي راي‌دهندگان انتخاب يك بازيكن كه در سطح درجه دوم بازي مي‌كند به عنوان بهترين در جهان انتخاب دشواري بود. با اين حال، سطحي كه بوفون در آن سال بازي كرد، اين سوال را مطرح مي‌كند: آيا دروازه‌باني در عصر مدرن، عملكرد كامل‌تري براي باشگاه و كشورش ارائه كرده است؟

 

9- 1960: فرانس پوشكاش بايد بر لوئيس سوارز پيروز مي‌شد

از آنجايي كه برخي چيزها هرگز تغيير نمي‌كنند، بارسلونا قهرمان اسپانيا در فصل 60/1959 شد، در حالي كه در همان سال رقيب سرسخت‌شان رئال مادريد جام اروپا را بالاي سر برد. لوئيس سوارز نماد بارسا در پايان آن فصل به خاطر نمايش‌هايش توپ طلاي سال 1960 را دريافت كرد اما ستاره لوس بلانكوس براي اين عنوان بسيار سزاوارتر بود.

فرنس پوشكاش نه تنها در فصل 60/59 در 36 بازي 47 گل به ثمر رساند، بلكه در فينال جام ملت‌هاي اروپا نيز 4 گل به ثمر رساند (اين ديوانه‌كننده است) رئال مادريد در بزرگ‌ترين صحنه اينتراخت فرانكفورت را شكست داد. بارسلونا فقط در سال 1960 به صورت رودررو اين عنوان را به دست آورد: پوشكاش در ليگ دوم شد و در راي‌گيري مقابل رقيب لاليگايي در توپ طلا دوم شد.

 

8- 2001: اوليور كان يا رائول بايد بر مايكل اوون پيروز مي‌شدند

بياييد منصفانه نگاه كنيم. حداقل تا جايي كه مي‌توانيم. اهداي توپ طلا در سال 2001 به مايكل اوون يكي از مسخره‌ترين نتايج تاريخ فوتبال به دلايل مختلف است: مهاجم جوان انگليسي در آن فصل حتي در ليگ قهرمانان اروپا بازي نمي‌كرد، حتي يك عنوان قهرماني ليگ را به دست نياورد و فقط در تمام مدت ليگ 16 گل به ثمر رساند.

به همين ترتيب، رقابت زيادي براي توپ طلا وجود نداشت. اگر صرفا از روي دستاوردها راي مي‌داديد، اوون تنها يك بازي منحصر به فرد را با ليورپول انجام داد و بهترين بازيكن آنها بود. اين تا حدودي عنوان او را توجيه مي‌كند. اما بحث اينجاست كه برخي مي‌گويند او هرگز توانايي تاج‌گذاري به عنوان بهترين بازيكن روي زمين را نداشت. رائول و اليور كان هر دو ادعايي در اين مورد داشتند. اولي لاليگا را برد، دومي ليگ قهرمانان را برد. هر دو براي تيم‌هاي‌شان تاثيرگذار بودند، اما موارد برجسته‌اي براي اين جايزه نبودند. بسته به اينكه چقدر عصباني هستيد كه اوون توپ طلا را دريافت كرده است، هر كدام مي‌توانست انتخاب خوبي باشد.

 

7- 1956: آلفردو دي استفانو

بايد بر استنلي متيوز پيروز مي‌شد

پيشنهاد اينكه سر استنلي متيوز، قهرمان محبوب انگليسي، به عنوان برنده افتتاحيه توپ طلا و تنها فوتباليستي كه تا به حال قبل از آويختن كفش‌هايش لقب شواليه را دريافت كرده است، سزاوار جلال نبوده است كار بيهوده‌اي است.

فصل 1955/56 بلكپول خوب بود اما ديدني نبود. متيوس در آن زمان فراتر از اوج خود بود و اين جايزه هديه‌اي به سبك جان وين براي قدرداني از حرفه باشكوهي كه قبلا داشت بود. در همين حال، آلفردو دي استفانو در دوران اوج شگفت‌انگيز خود بود و رئال مادريد را به يكي از چندين جام اروپايي رساند. انتخاب آلفردو دي استفانو به عنوان برنده اولين BDO نيز قابل توجه مي‌بود. البته اين جايزه‌اي بود كه براي هميشه با موفقيت در جام ملت‌هاي اروپا همراه مي‌شد، اما در روزهاي اوليه اين جايزه، غيراروپايي‌ها واجد شرايط نبودند.

دي استفانو در اكتبر همان سال يك شهروند اسپانيايي تابعيت شد و مي‌توانست پلي بين دنياي قديم و جديد باشد. دي استفانو آن سال دوم شد و سال بعد اول.

 

6- 2018: كريستيانو رونالدو، محمد صلاح يا آنتوان گريزمان بايد بر لوكا مودريچ پيروز مي‌شدند.

خيلي ظالمانه به نظر مي‌رسد كه بگوييم پس از سال‌ها تسلط خسته‌كننده مسي/رونالدو، در نهايت دادن جايزه به شخص ديگري اشتباه بود. هرگز قرار نبود ديگري مانند آنها وجود داشته باشد و دادن آن به لوكا مودريچ، شخصي كاملا متفاوت، با طراوت بود. اما در عين حال اشتباه هم به نظر مي‌رسيد.

كريستيانو رونالدو در راه رسيدن به سومين قهرماني متوالي در ليگ قهرمانان اروپا در همان بازي‌ها 44 گل به ثمر رساند. در آن رقابت او فوق ستاره غيرقابل انكار تيم بود. هرچند مودريچ در آن تيم تاثيرگذار بود. در همين حال، ممكن است محمد صلاح فينال آن فصل را باخته باشد، اما او موفق شد يك تيم غيرمعمول ليورپول را به نمايش بگذارد و در 36 بازي بي‌سابقه (در آن زمان) 32 گل ليگ برتر را به ثمر رساند.

هر دوي آنها فرياد مي‌زدند، همانطور كه آنتوان گريزمان، به عنوان تكيه گاه دومين تيم قهرمان جام جهاني فرانسه و قلب قهرمانان ليگ اروپا اتلتيكو مادريد اين كار را مي‌كرد. آنها وقتي به گذشته نگاه مي‌كنند، مسلما قوي‌ترين برنده اين رقابت‌ها هستند. البته مودريچ فصل فوق‌العاده‌اي داشت اما آيا اين فصل در تاريخ ثبت شده است؟

5- 2019: ويرجيل فن دايك بايد بر ليونل مسي پيروز مي‌شد

هرگز فرصت بهتري به جز آن سال براي يك مدافع مياني براي بردن توپ طلا وجود نداشت. از زماني كه فابيو كاناوارو به عنوان يك مدافع در بالاي جهان ايستاده بود تا سال 2019. و ويرجيل فن دايك به وضوح بهترين مدافع مياني جهان در آن مقطع بود.

قهرماني در ليگ قهرمانان اروپا دستاورد برجسته او بود. اگر اين جايزه براي برجسته‌ترين فوتباليست روي كره زمين در يكسال باشد، به سادگي هيچ بازيكن ديگري در آن سال در سطح تسلط او وجود نداشت. افسوس، راي‌دهندگان تصميم ديگري گرفتند.

2019 سال خوبي براي مسي بود و يك قهرماني ديگر در ليگ در بارسا به دست آورد. اما خروج از ليگ قهرمانان به دست رم با تيتر «برخاسته از ويرانه‌هاي خود» به سختي مسي را شايسته دريافت BDO مي‌كرد. آيا مسي به اندازه كافي توپ طلا در قفسه خود نداشت!؟

 

4- 2013: فرانك ريبري بايد

بر كريستيانو رونالدو پيروز مي‌شد

سال 2013 به سادگي سال بايرن مونيخ بود و هيچ‌كس در سال 2013 مانند فرانك ريبري بايرن مونيخ نبود.

باواريايي‌ها زيرنظر يوپ هاينكس سه‌گانه را به دست آوردند و در ومبلي به بهاي شكست رقيب سرسخت خود بوروسيا دورتموند يك عنوان قهرماني اروپا را به دست آوردند. اما اين تنها كسري از دستاوردهاي آنها بود و 30 ركورد فوق‌العاده در فوتبال آلمان شكسته شد. ريبري در اين موفقيت نقش اساسي داشت: مطمئنا، او ممكن است كمتر از رونالدو يا مسي گلزني كند، اما در واقع پاس گل‌هاي بيشتري به ثبت رساند.با اين حال، در حال حاضر، ما كاملا در عصر آمار بوديم: محور GOAT دو تيم بزرگ رئال و بارسا، بازي را با اعدادي كه ديگران نمي‌توانستند مطابقت دهند، تغيير داده بودند و شايد ريبري قرباني آن بود. اما در آن كمپين باشكوه، تاثير او را نمي‌توان صرفا در اعداد سنجيد.

 

3- 2010: وسلي اسنايدر بايد

بر ليونل مسي پيروز مي‌شد

هنوز هم تا به امروز، وسلي اسنايدر سال 2010 مملو از افسانه‌هاست. اگر يك پاي دراز از سوي ايكر كاسياس در فينال جام جهاني مقابل ضربه روبن نبود، شايد اين بازيكن تبديل به كسي مي‌شد كه چهار جام را تكميل مي‌كرد.

اسنايدر جواهر، نابغه و پسر تيم سه‌گانه ژوزه مورينيو اينترميلان بود. البته با فرض اينكه خوزه خودش جواهر تيم نبود. در حالي كه بعدها شكست در فينال جام جهاني بي‌اهميت در نظر گرفته شد و لوكا مودريچ برنده توپ طلاي 2018 شد چرا براي اين هلندي چنين چيزي حساب نشد؟ سكوي آن سال متعلق به لاماسيا بود كه ژاوي، آندرس اينيستا و ليونل مسي سربلند ايستاده بودند و سه بازيكن برتر روي زمين را تاج‌گذاري كردند.

بله، لئو از نظر آماري 12 ماه باورنكردني داشت. اما اسنايدر از نگاه كردن به آن سه نفر ناراحت شد. مخصوصا زماني كه او يك ليگ قهرمانان را به قيمت حذف هر سه آنها فتح كرد و مسي او را در فينال جام جهاني شكست نداده بود. هنوز هم براي برخي از طرفداران اين عملكرد بي‌نظير است.

 

2- 2004/2003: تيري آنري بايد بر پاول ندود/آندري شوچنكو پيروز مي‌شد

تيري آنري فينال ليگ قهرمانان و جام جهاني را در سال 2006 از دست داد: اگر هر دو را بالا مي‌برد، قطعا عنوان برنده توپ طلاي آن سال را به خود اختصاص مي‌داد. اما صادقانه بگويم، اينكه او زودتر برنده اين عنوان نشد، يكي از بزرگ‌ترين جنايات در فوتبال معاصر است.

در سال‌هاي 2003 و 2004، هنري نشان داد چه نابغه‌اي است. در فصل 2002/03، او 20 پاس گل در ليگ برتر ثبت كرد كه همه آنها در جريان بازي بودند، در حالي كه در فصل بعد، او 30 گل در يك دوره شكست‌ناپذير آرسنال به ثمر رساند. با اين حال، در هر دو مورد، BDO به ترتيب به سوپراستارهاي عالي سري A، پاول ندود و آندري شوچنكو اهدا شد.

هر دو بازيكن در مسابقات قهرماني اسكودتو ابريشمي و درخشان بودند اما هيچ‌كدام طعم شكوه ليگ قهرمانان را نچشيدند. اينكه آيا شما احساس مي‌كنيد كه آنها به صورت فردي بهتر از هنري هستند يا خير، يك موضوع است.

 

1- 2021/2020: رابرت لواندوفسكي!

سال 2021 براي ليونل مسي دقيقا سال پرنعمتي نبود: يك كوپا دل ري براي آخرين فصل خود در بارسلون قبل از انتقال اشكبار به PSG، جايي كه او در اولين فصل خود با مشكل مواجه شد. البته، يك كوپا امريكا در اين بين به عنوان اولين جام بين‌المللي او مسي را به يك نامزد براي اين جايزه تبديل كرد (به‌رغم اينكه آنخل دي ماريا مسلما نقش مهمي در آن برد داشت).

رابرت لواندوفسكي حق دارد كمي دلخور شود، با توجه به اينكه او در آن فصل 41 گل بوندسليگايي را در يكي ديگر از قهرماني‌هاي بايرن به ثمر رساند. اما واقعا، حتي در حال حاضر، گلايه واقعي مرد لهستاني اصلا از مسي يا راي‌دهندگاني نيست كه او را ناديده گرفتند. اين با فرانس فوتبال است كه اهداي جايزه را در آن سالي كه آشكارا متعلق به او و تنها او بود، لغو كرد.

مطمئنا، او بايد در سال 2021 مقابل مسي پيروز مي‌شد. اما در سال 2020 BDO به‌طور كامل لغو شد، زماني كه او به راحتي مسلط‌ترين و كاملا اجتناب‌ناپذير‌ترين فوتباليست روي كره زمين بود و بايرن را به شش جام رساند! اين ظالمانه بود.

«توپ طلا» ارزشمندترين جايزه فردي در دنياي فوتبال است كه اولين‌بار در سال ۱۹۵۶ از سوي مجله فرانسوي فرانس فوتبال برگزار شد و جديدترين مراسم آن دوشنبه در پاريس برگزار مي‌شود. در اين شب بهترين بازيكن مرد و زن سال انتخاب مي‌شوند.

كريم بنزما، كاپيتان سابق رئال مادريد فصل گذشته برنده توپ طلا شد و الكسيا پوتياس از بارسلونا براي دومين سال متوالي جايزه بهترين بازيكن زن را به دست آورد. مسي به عنوان بخت اول توپ طلاي امسال در مستندي كه به زودي توسط نشريه اكيپ پخش خواهد ‌شد به ستايش از بنزما پرداخت. در تيزري كه اكيپ از اين مستند منتشر كرده مسي مي‌گويد در اين ‌هيچ شكي نيست كه كريم بنزما سال گذشته مستحق توپ طلا بوده است: «كريم بنزما فوتباليست بزرگي ‌است. اين جايزه كه سال گذشته به او تعلق گرفت براي خودش و براي فوتبال مهم بود.»

ليونل مسي بازيكن اينترميامي مي‌خواهد براي هشتمين بار اين جايزه را ببرد و ارلينگ هالند از منچسترسيتي و كيليان ام‌باپه از پاري سن ژرمن نيز رقيبان او در اين شب هستند.

در اين ويديو ديديه دروگبا ستاره سابق چلسي مي‌گويد كه منتظر است تا توپ طلا را به بهترين بازيكن دنيا در سال 2023 روز دوشنبه در مراسم مجله فرانس فوتبال بدهد. فابريزيو رومانو خبرنگار مطرح ايتاليايي با بازنشر اين ويديو نوشت: ديديه دروگبا قرار است هشتمين توپ طلا را به ليونل مسي در روز دوشنبه تقديم كند. دو روز قبل از برگزاري مراسم هوش مصنوعي گزينه مورد نظر خود در بخش مردان را انتخاب و اعلام كرد ستاره آلبي‌سلسته اصلي‌ترين نامزد دريافت توپ طلاست.

منبع: فورفورتو

 

 

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون