• ۱۴۰۳ يکشنبه ۱۰ تير
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 5617 -
  • ۱۴۰۲ چهارشنبه ۱۰ آبان

«اعتماد» عوامل استعفاي مايك پنس را از رقابت‌هاي انتخاباتي جمهوری‌خواهان بررسي مي‌كند

شكست رقیبان ترامپ

مايك پنس، معاون رييس‌جمهوري در دوران ترامپ و از اصلي‌ترين نامزدهاي انتخاباتي جمهوري‌خواهان، روز شنبه از ادامه حضور در رقابت‌هاي انتخاباتي درون‌حزبي سال 2024 امريكا استعفا داد. به گزارش سي‌ان‌بي‌سي، او در گردهمايي سالانه ائتلاف يهوديان جمهوري‌خواه در لاس وگاس دليل كناره‌گيري خود را اين‌گونه اعلام كرد: برايم روشن شده كه اكنون زمان من نيست؛ لذا بعد از مشورت‌هاي فراوان تصميم گرفتم كمپين انتخاباتي خود را براي رياست‌جمهوري تعليق كنم. پنس نخستين و در عين حال مهم‌ترين نامزدي است كه از حزب جمهوري‌خواه براي شركت در رقابت‌هاي انتخاباتي كنار كشيده است؛ رقابتي كه تحت‌الشعاع ترامپ قرار داشته و نشان مي‌دهد كه او تا چه ميزان باعث تغيير و تحول در نظام سياسي امريكا و حزب جمهوري‌خواه شده است، زيرا به گفته كارشناسان معمولا يك معاون سابق رييس‌جمهوري بايد به عنوان يك رقيب قدرتمند و پرنفوذ در فرآيندهاي انتخاباتي مطرح شود، اما پنس در طول اين مدت نتوانست پايگاه قابل توجهي را در رقابت با ترامپ و ساير رقباي جمهوري‌خواه براي خود دست و پا كند.

كانديداي بدهكار!

در اين ميان تحليلگران معتقدند، هر چند انصراف پنس از رقابت‌هاي انتخاباتي او را از خرج اضافه و همچنين ناكامي احتمالي در سومين مناظره جمهوري‌خواهان نجات مي‌دهد، اما كناره‌گيري‌اش ضربه بزرگي به اعتبار سياستمداري است كه سال‌ها سعي كرده خود را در عرصه اول فضاي سياسي امريكا حفظ كند. او براي اين كار حتي به ترامپ كه 4 سال معاونتش را برعهده داشت پشت كرد و خشم بسياري از طرفداران رييس‌جمهوري سابق را نيز به جان خريد. امري كه باعث شد برخي به او لقب خيانتكار بدهند. با اين حال ريسك مايك پنس براي جلب نظر مخالفان ترامپ جواب نداد، زيرا نتايج نظرسنجي‌هاي چند ماه قبل آسوشيتدپرس نشان داد كه بيش از 56 درصد از راي‌دهندگان ديدگاه‌شان نسبت به او منفي است. در واقع وي سعي كرده بود كه پايگاه راي محافظه‌كاران و مخالفان ترامپ را به صورت همزمان به سمت خود جلب كند. به عنوان مثال در كمپين‌هاي انتخاباتي خود در ميان مسيحيان انجيلي و محافظه‌كاران اجتماعي به صراحت از مخالفت خود با سقط جنين صحبت كرده و در مورد حمله طرفداران ترامپ به كنگره نيز سعي داشت نشان دهد در مقابل قانون مماشاتي نداشته و حركت ترامپ و طرفدارانش را محكوم مي‌كند تا بتواند احترام و پايگاه راي مخالفان رييس‌جمهوري سابق را براي خود حفظ كند. با اين حال آمارها نشان مي‌دهد كه تا شهريور امسال كمپين انتخاباتي او در شرايطي
1.18 ميليون دلار پول جمع كرده كه در مقابل پنس 621 هزار دلار بدهي دارد. به همين دليل است كه آسوشيتدپرس در گزارش اخير خود آورده كه افراد نزديك به او و برخي ديگر از رقباي ترامپ در حزب جمهوري‌خواه به اين نتيجه رسيدند كه با توجه به برتري رييس‌جمهوري سابق در نظرسنجي‌ها ادامه دادن در چنين وضعيتي مي‌تواند براي جايگاه وي در آينده بسيار پرهزينه‌تر باشد، به خصوص اينكه مبارزات انتخاباتي او با بودجه اندك و انباشت بدهي همراه بوده است. حتي در اين ميان موضع‌گيري‌هاي تند پنس در حمايت از اسراييل نيز در ميان طرفداران حزب جمهوري‌خواه آنچنان برايش نتيجه‌بخش نبود و در نهايت نيز مجبور شد عرصه را به رقباي خود به خصوص دونالد ترامپ واگذار و از ادامه كار كناره‌گيري كند.

باخت جمهوري‌خواهان به ترامپ

در چنين شرايطي اكنون در رقابت‌هاي درون حزبي جمهوري‌خواهان به غير از ترامپ كه در نظرسنجي‌ها مقام اول را دارد، تنها فرد جدي باقيمانده ران دسانتيس فرماندار فلوريدا است كه ناظران معتقدند با توجه به تحولاتي كه در داخل حزب رقم خورده او نيز كار بسيار دشواري براي جلب آراي درون و بيرون از حزب دارد. اين مساله زماني اهميت مي‌يابد كه بدانيم هفته قبل پس از كشمكش‌هاي فراوان مايك جانسون از سوي جمهوري‌خواهان به عنوان رييس جديد مجلس نمايندگان امريكا انتخاب شد؛ فردي كه علنا طرفدار ترامپ بوده و حتي درخصوص وقايع حمله به كنگره از وي حمايت كرده است. اين موضوع نشان‌دهنده خط‌مشي داخلي جمهوري‌خواهان در رقابت‌هاي سال آينده رياست‌جمهوري است؛ جايي كه كوين مك كارتي به عنوان رييس قبلي مجلس نمايندگان به واسطه همراهي با بايدن در جلوگيري از تعطيلي دولت براي نخستين‌بار در تاريخ سياسي امريكا از سوي هم‌حزبي‌هايش بركنار شد. در اين شرايط نخستين حركت مايك جانسون به عنوان رييس مجلس نمايندگان امريكا نيز پيام مهمي را درخصوص صحنه سياسي در امريكا و رقابت‌هاي داخلي حزب جمهوري‌خواه به همراه دارد. او از جمله مخالفان كمك مالي و تسليحاتي امريكا به اوكراين است و دقيقا مواضع و صحبت‌هايي را مطرح مي‌كند كه به خط فكري ترامپ نزديك است. در همين راستا او به تازگي طرحي را مبني بر كمك 14.3 ميليارد دلاري به اسراييل ارايه داده كه منابع مالي آن از بودجه خدمات مالي دولت بايدن مانند قانون كاهش تورم، آب و هوا، مراقبت‌هاي بهداشتي و مالياتي كسر خواهد شد. طبق گزارشي كه در اين خصوص شبكه خبري ان‌بي‌سي نيوز منتشر كرده، هر چند به احتمال زياد اين طرح توسط سناي امريكا كه اكثريت آن را دموكرات‌ها در اختيار دارند رد خواهد شد، اما نشان‌دهنده دورنماي يك دعواي بزرگ در عرصه سياسي امريكا از سوي جمهوري‌خواهان تندروست. طيفي كه مك كارتي را بركنار كرده، جانسون را روي كار آورده و به‌رغم تمامي مشكلات، چالش‌ها و تهديداتي كه ترامپ ايجاد كرده از او حمايت مي‌كنند. با اين حال هرچند كاخ سفيد و برخي ديگر از سياستمداران امريكايي نخستين اقدام جانسون را امري خطرناك و به ضرر منافع ملي عنوان كرده‌اند، اما مسير حركت جمهوري‌خواهان نشان مي‌دهد كه براي از ميان برداشتن بايدن از هيچ اهرم فشاري رويگردان نيستند. به همين دليل برخي از تحليلگران معتقدند با توجه به فضاي سياسي پرتنش و بي‌سابقه در امريكا و همچنين تحولاتي كه در داخل حزب جمهوري‌خواه در حال رقم خوردن است، افراد پرنفوذي مانند مايك پنس عملا دريافته‌اند كه تقريبا هيچ امكاني براي مقابله با تندروهاي طرفدار ترامپ ندارند و در صحنه رقابت از او تاكنون شكست خورده‌اند؛ امري كه باعث مي‌شود بي‌سر و صدا يا با بهانه‌هاي مختلف صحنه را ترك كنند. 

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون