• ۱۴۰۳ يکشنبه ۱۰ تير
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 5617 -
  • ۱۴۰۲ چهارشنبه ۱۰ آبان

زلنسكي تنها مانده است!

براساس گزارش مجله امريكايي «تايم»، ولوديمير زلنسكي در جنگ اوكراين «يكه و تنها» مانده است. تقريبا دو سال از جنگ گذشته و روسيه همچنان كنترل يك‌پنجم خاك اوكراين را به دست دارد. ده‌ها هزار تن كشته شده‌اند و حمايت جهاني از جنگ اوكراين هر روز كمرنگ‌تر از ديروز مي‌شود. مجله تايم با اشاره به سفر ولوديمير زلنسكي، رييس‌جمهوري اوكراين در تاريخ ۲۱ سپتامبر (۳۰ شهريور) به امريكا مي‌گويد كه اين سفر باعث شد تا زلنسكي مجددا حمايت سناتورهاي امريكايي را در برابر جنگ با روسيه جذب كند. بعدازظهر آن روز جلسات زلنسكي در كاخ سفيد و پنتاگون با تاخير يك‌ساعته برگزار شد و درحالي كه سخنراني خود را آغاز كرد، مات و مبهوت و در عين حال آشفته به نظر مي‌رسيد. البته او بعدا با اشاره به حالت‌هايي كه داشت، گفت كه اين احساسات او ناشي از «خستگي جنگ» بوده است. رييس‌جمهور اوكراين پس از اين سفر در گفت‌وگو با مجله تايم صراحتا اعلام كرد: «هيچ‌كسي مثل خودم به پيروزي‌مان باور ندارد. تمام قدرت و انرژي خود را به كار بگيريد. اين پيروزي به خيلي چيزها احتياج دارد.»
تايم مي‌نويسد: وضعيت فقط دشوارتر مي‌شود. جنگ وارد بيستمين ماه خود شده است و تقريبا يك‌پنجم خاك اوكراين تحت كنترل روسيه است. ده‌ها هزار سرباز و غيرنظامي كشته شده و زلنسكي در هر بار سفر احساس كرده كه حمايت‌ جهاني را از دست مي‌دهد.
به گزارش ايسنا، براساس نظرسنجي خبرگزاري رويترز، حمايت عمومي از كمك‌ها به اوكراين طي ماه‌هاي اخير با كاهش مواجه شده است. حدود ۴۱درصد از امريكايي‌ها از كنگره مي‌خواهند تا تسليحات بيشتري به كي‌يف ارسال كند و اين مقدار پايين‌تر از ماه ژوئن است كه ۶۵ درصد خواهان چنين چيزي بودند. علاوه بر اين، مجله تايم با تعدادي از دستياران و نزديكان ولوديمير زلنسكي به شرط آنكه نام‌شان فاش نشود، مصاحبه كرده كه آنها هم نارضايتي و ديدگاه منفي خود را نسبت به جنگ و ضدحمله اوكراين به اشتراك گذاشته‌اند. اين مجله به نقل از اعضاي دولت ولوديمير زلنسكي مي‌نويسد: زلنسكي احساس مي‌كند حاميان غربي‌اش به او «خيانت» كرده‌اند. آنها زلنسكي را بدون هيچ ابزاري براي پيروزي در جنگ تنها گذاشتند. فقط راه بقا براي او موجود است. تايم تاكيد مي‌كند كه رييس‌جمهور اوكراين اين جنگ را به عنوان «جنگ اراده‌ها» توصيف مي‌كند و مي‌ترسد كه اگر روسيه در اين جنگ متوقف نشود، نبرد به آن سوي مرزهاي كشورش كشيده شود. زلنسكي در گفت‌وگو با اين مجله گفت: مدت‌هاست چنين ترسي دارم. شايد يك جنگ‌جهاني سوم در اوكراين شروع و سپس به اسراييل كشانده شود و درنهايت در آسيا گسترش پيدا كند. تايم مي‌گويد كه ولوديمير زلنسكي قصد پيروزي اوكراين را دارد و براي دسترسي به آن، تاكتيك‌هايش را تغيير مي‌دهد. او مي‌داند كه تسليحات و كمك‌هاي غربي احتمالا كاهش پيدا كند اما مي‌خواهد كه كشورش را براي فصل زمستان در برابر حملات روسيه آماده كند.

نتانياهو براي چه به اروپايي‌ها التماس مي‌كند؟

طبق گفته منابع آگاه، نخست‌وزير رژيم صهيونيستي به دنبال متقاعد كردن رهبران اروپايي براي اعمال فشار بر مصر جهت پذيرش آوارگان از غزه است. اين منابع آگاه به روزنامه فايننشال تايمز گفتند، اين مساله را كه «بنيامين نتانياهو» نخست‌وزير رژيم صهيونيستي چند روز پيش با مقامات اروپايي مطرح كرد، توسط كشورهايي نظير جمهوري‌چك و اتريش در گفت‌وگوهاي خصوصي به دنبال نشست سران اتحاديه اروپا عنوان شد. با اين حال، كشورهاي كليدي اروپايي به ويژه فرانسه، آلمان و انگليس علاوه بر رد اين پيشنهاد، آن را «غيرواقعي» توصيف كردند و به مقاومت مقامات مصري در برابر پذيرش آوارگان غزه حتي به صورت موقت، اشاره كردند. قاهره صراحتا نسبت به اين موضوع ابراز نگراني كرده كه رژيم صهيونيستي به دنبال استفاده از اين بحران براي تحميل مشكلات خود به مصر است. يك ديپلمات غربي گفت: نتانياهو به‌شدت اصرار كرده كه راه‌حل اين است كه مصري‌ها دست‌كم در طول اين درگيري، پذيراي افراد آواره در غزه باشند. اما ما آن را خيلي جدي نگرفتيم، زيرا موضع مصر هميشه روشن بوده و آنها اين كار را انجام نخواهند داد.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون