• ۱۴۰۳ پنج شنبه ۲۸ تير
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 5617 -
  • ۱۴۰۲ چهارشنبه ۱۰ آبان

نشان ملي براي يك خواننده، ادغام دو دوره از يك جشنواره

كنسرت جديد اركستر ملي در راه است

گروه هنر و ادبيات

 سوژه‌هاي مختلفي در هفته‌اي كه بر موسيقي گذشت، مورد توجه قرار گرفتند؛ از جمله ادغام دو دوره از يك جشنواره موسيقي كه قاعدتا بايد هر كدام‌شان در موعدي مستقل اجرا مي‌شدند تا ترجمه يك كتاب كه به تاريخ‌سازها توجه داشته است. در ادامه به خلاصه‌اي از رويدادهايي كه در حوزه موسيقي رخ داده، خواهيم پرداخت.

ادغام دوره‌هاي چهارم و پنجم يك جشنواره
خانه موسيقي ايران گزارش داد كه دوره‌هاي چهارم و پنجم جشنواره سراسري موسيقي اميرجاهد طي روزهاي يازدهم تا بيست و ششم آبان ماه به صورت ادغام شده پيش روي مخاطبان قرار مي‌گيرد. مهدي مساح بيدگلي دبير اجرايي جشنواره سراسري موسيقي اميرجاهد از برگزاري دوره چهارم و پنجم جشنواره به‌طور همزمان از ۱۱ تا ۲۶ آبان‌ ماه در برج آزادي، خانه‌ موزه معين و اميرجاهد و سراي ابوذر خبر داد. او همچنين درباره برگزاري اين جشنواره گفت: زماني كه قرار بود دوره چهارم جشنواره در بخش‌هاي مختلف برگزار شود، به ‌دلايل مختلفي اين اتفاق رخ نداد. البته برنامه اجرايي فراخوان و داوري مرحله اول انجام شده بود و تنها اجراهاي صحنه‌اي برگزار نشد. به همين دليل، سال گذشته براي پرهيز از تعويق جشنواره، ثبت‌نام دوره پنجم جشنواره را آغاز و فراخوان را منتشر كرديم و مدارك از سوي شركت‌كنندگان به دبيرخانه جشنواره ارسال شد و درنهايت آثار توسط هيات داوران دور نخست بازبيني و نتايج نيز اعلام شد. اما تصميم گرفتيم دوره چهارم و پنجم جشنواره را كه نيمه‌تمام باقي مانده بود با هم ادغام كنيم.
بنا به گفته مساح بيدگلي اين دوره از جشنواره در چهار بخشِ تك‌نوازي، دونوازي، اجراي گروهي و پژوهش برگزار خواهد شد و بناست در اين دور كار ويژه‌اي صورت گيرد و آن اضافه ‌شدن بخشي به نام استعدادهاي درخشان است. به توضيح او تعدادي از برگزيدگان بخش تك‌نوازي و دونوازي وارد بخش استعدادهاي درخشان خواهند شد و برگزيدگان اين بخش‌ با نظر هيات داوران بوده و در مراسم اختتاميه اعلام خواهند شد. پس از اعلام نهايي، متوليان جشنواره تحت عنوان حاميان جشنواره سراسري موسيقي اميرجاهد در كنار اين افراد خواهند بود و از آنها در بخش‌هاي «آموزش»، «تهيه موزيك ويديوها» به صورت ماهيانه و فصلي و... حمايت خواهند كرد.

چهارمين دوره نمايشگاه «سازخانه»
چهارمين دوره نمايشگاه سازخانه نيز قرار است توسط خانه موسيقي و كانون سازندگان ساز در شاخه‌هاي سازهاي ايراني، كلاسيك و ابداعي در ماه آذر برپا شود. سومين دوره اين نمايشگاه در شاخه‌هاي سازهاي ايراني، كلاسيك و ابداعي سال ۱۳۹۸ با نمايش آثار بيش از ۶۰ هنرمند سازنده ساز در گالري‌هاي مميز، ميرميران، پاييز و زمستان خانه هنرمندان و نشست‌هاي پژوهشي تخصصي برگزار شد.
كنسرت جديد اركستر ملي
تازه‌ترين كنسرت اركستر ملي ايران دوازدهم آبان ماه به رهبري همايون رحيميان و تك‌نوازي مسيح تحويلداري در تالار وحدت تهران پيش روي مخاطبان قرار خواهد گرفت. به گزارش مهر، اركستر ملي ايران تازه‌ترين كنسرت خود را به رهبري اركستر همايون رحيميان و همراهي گروه كر بنياد رودكي به رهبري رازميك اوحانيان در تالار وحدت تهران برگزار مي‌كند. در اين كنسرت كه با عنوان «فصل با باران ما» اجرا مي‌شود، آثاري از هنرمندان پيشگام موسيقي ايراني از جمله علينقي وزيري، روح‌الله خالقي، حسين دهلوي، فريدون شهبازيان، همايون رحيميان و اميرحسين طايي آهنگساز جوان با تك‌نوازي تار مسيح تحويلداري پيش روي مخاطبان قرار مي‌گيرد. اركستر ملي ايران روز بيستم مهر ماه نيز با اجراي قطعاتي از برترين آهنگسازان موسيقي كشورمان تازه‌ترين كنسرت خود را در تالار وحدت برگزار كرد.

ردپاي سازهاي موسيقي از دوران دور
ايلنا نوشت؛ كتاب «تاريخ‌سازها» اثر كورت زاكس با ترجمه شهاب جعفري روانه بازار كتاب شد. اين اثر به همت نشر ناي و ني در ۴۶۶ صفحه در قطع رحلي و صحافي نفيس (سلفون سخت) منتشر شده است. ويرايش فني و تخصصي اين كتاب توسط مريم قرسو و اميرحسين جزرمضاني انجام شده است. شهاب جعفري مترجم كتاب «تاريخ سازها» متولد۱۳۷۰ در كرمان است كه در سال ۱۴۰۱ نامزد جايزه كتاب سال در بخش هنر و موسيقي براي ترجمه كتاب آموزش موسيقي (خوانش منابع از يونان باستان تا امروز) شده است و به عنوانِ دبير بخش اتنوموزيكولوژي سايتِ ايران‌موزيكولوژي فعاليت مي‌كند.

وحيد تاج و نشان ملي ورشوي بروجرد 
براساس گزارش ايسنا در ششم آبان ماه نيز طي مراسمي در تالار دكتر زرين‌كوب بروجرد، به پاس قدرداني از زحمات وحيد تاج در طول ساليان سال براي اشاعه فرهنگ، هنر، موسيقي و ادبيات ايران زمين در سطح كشور و جهان از طرف مردم بروجرد نشان ملي ورشو به وي اهدا شد. وحيدتاج در حاشيه اين مراسم اظهار كرد: براي اعتلا و اشاعه فرهنگ و هنر و موسيقي و آواز و ادبيات ايران زمين با جان و دل و با شور و اشتياق تلاش مي‌كنيم تا بتوانيم در جهاني كردن اين هنر متعالي كه مختص مردم ايران‌زمين است سهم خودمان را ايفا كنيم. لازم به ذكر است كه نشان ورشو بروجرد كار دست هنرمندان نام‌آور بروجردي است كه توانسته‌اند اين صنعت را جهاني كنند.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون