• ۱۴۰۳ سه شنبه ۱۲ تير
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 5622 -
  • ۱۴۰۲ سه شنبه ۱۶ آبان

جنايت عليه بشريت در نوار غزه

محمود فاضلي

يك نظرسنجي كه به تازگي در ۶ ايالت تاثيرگذار در سرنوشت انتخابات در امريكا منتشر شد از پيشي گرفتن دونالد ترامپ رييس‌جمهوري پيشين امريكا در دست‌كم چهار ايالت حكايت داشت. اين شكست به خودي خود براي رييس‌جمهوري كنوني امريكا حاوي پيامي بد است اما دلايل عميق‌تر اين ضعف جو بايدن كار را براي او به مراتب دشوارتر خواهد كرد. تارنماي پوليتيكو، با اعلام نتايج نظرسنجي‌هاي جديد در اين ۶ ايالت كليدي كه بايدن در چهار ايالت از ترامپ عقب افتاد، دشوار مي‌توان تنها تعداد معدودي از فهرست نشانه‌هاي هشدار‌دهنده شكست احتمالي رييس‌جمهوري فعلي در انتخابات بعدي رياست‌جمهوري امريكا را برشمرد. نتايج نظرسنجي نيويورك تايمز و كالج سيينا كه روز يكشنبه منتشر شد و اعلام آن با يك سال مانده به انتخابات رياست‌جمهوري ۲۰۲۴ مصادف شده است، تصوير تيره‌اي را براي بايدن ارايه مي‌دهد و مسير مشخصي را در مقابل ترامپ قرار مي‌دهد كه سه سال پيش از بايدن شكست خورد. ترامپ در بين راي‌دهندگان واجد شرايط چهار ايالت (آريزونا، جورجيا، نوادا و پنسيلوانيا) از اين ۶ ايالت از بايدن جلو افتاد، در ميشيگان رقابت تنگاتنگ بود و بايدن فقط در ويسكانسين توانست از ترامپ پيشي بگيرد. اين درحالي است كه ترامپ در همه اين ايالت‌ها در انتخابات سال ۲۰۲۰ شكست خورده بود. ترامپ در اين چهار ايالت، دست‌كم با ۵درصد اختلاف آرا از بايدن برتري داشت و بايدن تنها با 2درصد اختلاف با توجه به حاشيه خطاي اين نظرسنجي، از رييس‌جمهوري سابق پيشي گرفت. نظرسنجي سراسري سي‌بي‌سي و يوگاو نيز كه نتايج آن روز يكشنبه منتشر شد، نشان داد كه ترامپ با كسب ۵۱درصد آرا از بايدن با ۴۸درصد آرا جلوتر است. در انتخابات ۲۰۲۰ اين نتيجه برعكس بود و بايدن با ۵۱درصد آرا در مقابل ۴۷درصد آراي ترامپ پيروز شد. اين نتايج به خودي خود دموكرات‌ها را نگران كرده است اما فقط آمار و ارقام نيستند كه بايد اين حزب را نگران انتخابات سال آينده كند. نگراني‌هاي عميق‌تري هم وجود دارد كه شامل ضعف سياسي بايدن و ويژگي‌هاي شخصي وي است. پوليتيكو در ادامه ۶ نشانه بزرگ هشدار‌دهنده براي بايدن در انتخابات آينده اين‌گونه عنوان كرد:

 

سن بالاي بايدن

سن بايدن اساسي‌ترين مساله در انتخابات ۲۰۲۴ است؛ آيا راي‌دهندگان امريكايي فردي را انتخاب مي‌كنند كه در پايان دور دوم رياست‌جمهوري‌اش در ژانويه ۲۰۲۹ ميلادي ۸۶ ساله خواهد بود؟

درحالي كه يك سال تا انتخابات باقي مانده است، پاسخ راي‌دهندگان به اين پرسش «منفي» است. از هر ۱۰ راي‌دهنده احتمالي ۷ نفر در ايالت‌هاي تاثيرگذار با اين نظر موافق بودند كه «بايدن بيش از حد پير است كه بتواند رييس‌جمهوري موثر باشد.» فقط ۲۸درصد مخالف اين نظر بودند. درحالي كه ترامپ فقط سه سال از بايدن كوچك‌تر است، راي‌دهندگان او را در مقايسه با بايدن جوان مي‌دانند. تنها ۳۹درصد از راي‌دهندگان گفتند ترامپ به عنوان رقيب پيشتاز جمهوري‌خواهان «پيرتر از آن است كه رييس‌جمهوري موفق باشد.» اكثريت يعني ۵۸درصد با اين ديدگاه مخالفت كردند.

راي‌دهندگان اين ايالت‌هاي كليدي در پاسخ به اين پرسش، از مسير كنوني كه كشور در پيش گرفته ابراز نارضايتي كردند و تنها ۲۳درصد بر اين باور بودند كه امريكا در مسير درستي حركت مي‌كند. حتي در بين حاميان بايدن ۴۳درصد معتقد بودند كه مسيري كه كشور در دولت رييس‌جمهوري كنوني طي مي‌كند درست است و ۴۲درصد هم در اين خصوص نظر منفي داشتند. اما بدتر از آن اين بود كه اكثريت راي‌دهندگان (۵۳درصد) گفتند كه سياست‌هاي بايدن «شخصا به آنها آسيب رسانده است» و تنها ۳۶درصد سياست‌هاي رييس‌جمهوري امريكا را براي خود مفيد ارزيابي كردند. بايدن بيشترين سهم را در بين راي‌دهندگان لاتين‌تبار در سال ۲۰۲۰ داشت. در اين نظرسنجي ايالتي، وي در بين راي‌دهندگاني كه خود را هيسپانيك يا لاتين‌تبار معرفي كرده‌اند با ۵۲درصد در مقابل ۴۰درصد از ترامپ پيشي گرفت. برآوردها نشان مي‌داد كه بايدن در انتخابات سال ۲۰۲۰ توانست ۶۰ تا ۶۵درصد آراي اين قشر را به خود اختصاص دهد.

 

اقتصاد؛ مهم‌ترين مساله

در امريكا، راي‌دهندگان به‌طور معمول رييس‌جمهوري خود را براساس معيارهاي اقتصادي گزينش مي‌كنند و به نظر مي‌رسد سال ۲۰۲۴ نيز از اين قاعده مستثني نيست. به گزارش ايرنا، هنگامي كه از شركت‌كنندگان در اين نظرسنجي‌ها خواسته شد بين «مسائل اقتصادي مانند شغل، ماليات و هزينه‌هاي زندگي» و «مسائل اجتماعي مانند حمل سلاح و دموكراسي» يكي را انتخاب كنند، ۵۵درصد مسائل اقتصادي و فقط ۳۱درصد مسائل اجتماعي را انتخاب كردند. اين مهم‌ترين دغدغه براي بايدن محسوب مي‌شود زيرا ۵۰درصد از ايالت‌هاي تاثيرگذار اقتصاد امريكا را در وضعيت فعلي آن «ضعيف» توصيف مي‌كنند.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها