• ۱۴۰۳ سه شنبه ۱۲ تير
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 5622 -
  • ۱۴۰۲ سه شنبه ۱۶ آبان

«اعتماد» از مهم‌ترين تحولات سي و يكمين روز جنگ غزه گزارش مي‌دهد

بالاي 10 هزار شهيد و بيش از 2400 مفقودي

تمامي شواهد نشان مي‌دهد كه اسراييل هيچ مانعي در جهت كشتار بيشتر احساس نمي‌كند

عمليات توفان الاقصي و حملات اسراييل به نوار غزه روز دوشنبه در حالي وارد سي و يكمين روز خود شد كه گزارش‌ها حاكي از اختلال در سيستم گنبد آهنين رژيم صهيونيستي در روز يكشنبه است. به گفته حمده سلحوت خبرنگار الجزيره، يكي از موشك‌هاي اين سپر دفاعي به خيابان افتاده و باعث بروز آتش‌سوزي شده است.

همچنين در حالي بمباران‌هاي شديد اسراييل در غزه از جمله در اطراف بيمارستان‌ها ادامه يافت كه غزه براي سومين‌بار خاموشي برق به صورت سراسري را تجربه كرد. از طرف ديگر صحبت‌هاي آميهاي الياهو وزير صهيونيستي مبني بر استفاده از بمب هسته‌اي در غزه يك جنجال بين‌المللي به‌پا كرده كه صهيونيست‌ها را واداشت اين سخنان غيرمنطقي را به نوعي رفع و رجوع كرده و آن را رد كنند.

علاوه بر اين حملات هوايي اسراييل به جنوب لبنان درحالي در روز يكشنبه منجر به كشته شدن سه كودك به همراه مادربزرگ‌شان شد كه آنتوني بلينكن، وزير امور خارجه ايالات‌متحده در سفري از پيش اعلام نشده به عراق رفت و در آنجا با محمد شياع السوداني، نخست‌وزير اين كشور درباره خطرات تشديد جنگ اسراييل و حماس گفت‌وگو كرد. بلينكن بعدا در همان روز وارد آنكارا شد تا با هاكان فيدان وزير امور خارجه تركيه گفت‌وگو كند.

همچنين انتظار مي‌رود كه به زودي نشست شوراي امنيت سازمان ملل به درخواست امارات و چين پشت درهاي بسته انجام شود. اين در شرايطي است كه پس از وزير خارجه امريكا، ويليام برنز رييس سازمان سيا هم به اسراييل رفته و قرار است طي روزهاي آينده به برخي كشورهاي منطقه سفر كند.

 

تعداد كشته‌ها به بيش از 10 هزار نفر رسيد

در چنين شرايطي وزارت بهداشت غزه در تازه‌ترين آمار خود طي روز دوشنبه از تعداد شهداي حملات رژيم صهيونيستي به غزه اعلام كرد تعداد شهداي غزه به بيش از ۱۰ هزار نفر رسيده كه بيش از ۶ هزار نفر آن كودكان و زنان بوده‌اند. سخنگوي وزارت بهداشت غزه گفت: اشغالگران تنها بيمارستان سلامت روان در نوار غزه را هدف قرار دادند. بيمارستان تخصصي كودكان الرنتيسي هدف قرار گرفته، ۴ تن در مركز انكولوژي كشته و ۷۰ تن زخمي شدند. در واقع جنگ صهيونيست‌ها عليه بيمارستان‌ها و آمبولانس‌ها در نوار غزه به گونه‌اي بوده كه اشغالگران تا عصر دوشنبه ۱۹ حمله به نوار غزه انجام داده و جان بيش از 292 نفر را گرفته‌اند.

همچنين الجزيره گزارش داده كه هدف‌گيري مستقيم نانوايي‌ها منجر به بحران بزرگي در تامين غذا براي مردم شده و كميسر كل آنروا نيز به الجزيره گفته حدود ۵۰ مدرسه و تاسيسات اين آژانس كه 700 هزار آواره را در خود جاي داده بودند، بمباران شدند.

 

16 بيمارستان از كار افتاده است

طبق اعلام دفتر اطلاع‌رساني دولتي در غزه گزارش‌هايي از وجود صدها جسد شهدا در خيابان‌هاي غزه در پي حملات شب گذشته دريافت شده است. دفتر اطلاع‌رساني دولتي در غزه تاكيد كرد: از چهار روز پيش هيچ گذرگاه امني براي عبور زخمي‌ها و انتقال‌شان به گذرگاه رفح باز نشده است.

اين دفتر همچنين خبر داد، شهروندان بيش از چهار ساعت را براي تهيه نان و سه ساعت ديگر را براي تهيه آب صرف مي‌كنند. تيم‌هاي دولتي ۲۳۰۰ مفقود را ثبت كرده‌اند. اين درحالي است كه ۲۲۰ هزار واحد مسكوني بر اثر تهاجم آسيب ديده‌اند و ۴۰ هزار واحد مسكوني كاملا آسيب ديده و غيرقابل سكونت شده‌اند. دفتر رسانه‌اي دولتي در نوار غزه در خبري ديگر اعلام كرد كه بمباران غزه در شامگاه يكشنبه توسط رژيم صهيونيستي باعث تخريب گسترده دو بيمارستان در شهر غزه شد. سلامه معروف، سخنگوي دفتر اطلاع‌رساني غزه روز دوشنبه گفت: بمباران اشغالگر باعث تخريب بخش‌هاي وسيع تنها بيمارستان رواني نوار غزه و بيمارستان چشم شد.

وي افزود: بمباران مستمر اشغالگران نوار غزه طي يكشنبه شب اطراف تمامي بيمارستان‌ها را هدف قرار داد. وي ادامه داد: اشغالگران به عمد نانوايي‌ها و همه منابع آب و انرژي خورشيدي را بمباران مي‌كنند تا مردم را گرسنه نگه دارند. در ساعات آينده ميزان جنايات اشغالگران آشكار خواهد شد. همچنين مديركل بيمارستان‌هاي غزه تاكيد كرد: اشغالگران توجيهات واهي براي هدف قرار دادن بيمارستان‌ها مطرح مي‌كنند. وي افزود: در حال حاضر ۱۶ بيمارستان غزه از كار افتاده است.

 

اسراييل 47 خبرنگار را كشته است

لازم به ذكر است محمد الجاجه خبرنگار فلسطيني در حمله صبح ديروز جنگنده‌هاي رژيم صهيونيستي به غزه به شهادت رسيد. به گزارش مركز اطلاع‌رساني فلسطين، با شهادت اين خبرنگار، شمار خبرنگاران شهيد در غزه از آغاز نبرد توفان الاقصي در هفتم اكتبر گذشته تا اين لحظه به ۴۷ نفر افزايش يافت. تاكنون ده‌ها خبرنگار ديگر نيز در حملات صهيونيست‌ها به نوار غزه زخمي شده‌اند.

همچنين مسوولان آژانس‌هاي اصلي سازمان ملل ضمن ابراز خشم خود از شهادت غيرنظاميان در غزه، برقراري آتش‌بسي فوري و انساني در جنگ ميان رژيم صهيونيستي و حماس را خواستار شدند. روساي آژانس‌هاي وابسته به سازمان ملل با انتشار بيانيه مشترك خشم خود را از تعداد بالاي تلفات غيرنظاميان در غزه ابراز كرده و خواستار برقراري يك آتش‌بس فوري و بشردوستانه‌ در جنگ ميان رژيم صهيونيستي و حماس شدند.

اين در حالي است كه آژانس امداد و كار سازمان ملل متحد براي آوارگان فلسطيني (آنروا) اعلام كرد: «با كشته شدن پنج كارمند ديگر آنروا طي ۴۸ ساعت گذشته تعداد كل كارمندان آژانس كه از هفتم اكتبر تاكنون در غزه كشته شده‌اند به ۷۹ نفر رسيده است. فيليپ لازاريني، رييس آنروا در اين خصوص گفت: «اين ميزان تلفات بيانگر بيشترين تعداد امدادگران سازمان ملل است كه در درگيري‌ها در سراسر جهان در چنين مدت كوتاهي كشته شده‌اند.»

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها